تاریخ: ۱۰ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۱۸
بازدید: ۷۹
کد خبر: ۲۷۸۸۸۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

اوراق تبعی، فشار فروش در بازار سهام را کاهش می‌دهد

‌می‌متالز - یک کارشناس بازار سرمایه گفت: اوراق تبعی می‌تواند ریسک نزول قیمت سهام را کاهش دهد.

به گزارش می‌متالز، مهدی محمودی، کارشناس بازار سهام گفت: بر اساس آماری که منتشر شده است، حدود ۹۶ درصد سهام داران حقیقی دارای پرتفوی زیر ۱۰۰ میلیون تومان هستند و قرار است تا پرتفوی ۱۰۰ میلیون تومان با ۲۰ درصد سود بیمه شود، به شرط آن که تا یک سال سهام داران دست به پرتفوی خود نزنند و سهام خود را به فروش نرسانند.

این کارشناس بازار سهام بیان داشت: این ۲۰ درصد سود با توجه به شرایط تورمی کشور شاید مقدار کمی به چشم بیاید، ولی اگر فرض کنیم فردی سهام خود را از بازار سهام خارج کند تا در بانک سپرده کند و یک سود حدود ۱۸ تا ۲۰ درصدی را کسب کند، مناسب به نظر می‌رسد؛ بنابراین اوراق تبعی هم اصل سرمایه و هم ۲۰ درصد سود تضمین می‌شد تا به سهام دار بعد از یک سال پرداخت شود.

محمودی تصریح کرد: هدف اصلی سازمان بورس از اوراق تبعی این بوده است که سازمان می‌داند شاخص کل بازار سهام به کف خود رسیده است و تا یک سال دیگر مجموع سهام‌ها حداقل ۲۰ درصد رشد خواهد کرد، بنابراین سازمان بورس با این اقدام به مردم پیام داده است تا یک سال آینده هر شخصی که در بازار سهام سرمایه گذاری کند زیان نخواهد کرد.

این تحلیل گر بازار‌های مالی بیان داشت: اوراق تبعی فشار فروش در بازار سهام را کاهش می‌دهد، که این موضوع موجب کاهش ریسک سرمایه گذاری در بازار سهام خواهد شد؛ بنابراین اوراق تبعی در کوتاه مدت می‌تواند شاخص کل بورس را تقویت کند.

وی افزود: در بسیاری از کشور‌های جهان مرسوم است که وقتی بحرانی در بازار سهام پیش می‌آید، دولت بسته‌های حمایتی را تدوین و اجرایی می‌کند تا شرایط بازار بهبود یابد، ولی به نظر می‌رسد برای این که رشد شاخص کل بازار سرمایه تداوم یابد، باید به مسائل اصلی بازار سرمایه توجه شود.

مهدی محمودی در پایان تاکید کرد: هر موقع که سیاست گذار برنامه‌هایی برای بهبود شرایط بازار سرمایه وضع کند، در کوتاه مدت عامل تقویت بازار سهام خواهد شد و مهم این است که این سیاست‌های حمایتی پایدار و استمرار داشته باشد تا سرمایه گذار به نتیجه برسد که سیاست گذار به بازار سرمایه توجه دارد.

لازم به ذکر است که طبق مفاد ۱۰بندی بسته حمایتی بورس، سهام حاضر در سبد سهام (پورتفوی) اشخاص حقیقی تا سقف ۱۰۰میلیون تومان برای هر نفر از طریق انتشار عمومی اوراق تبعی بیمه شد.

سر رسید اعمال این اوراق، یک ساله بوده و مبلغ تعهد خرید ۲۰درصد بالاتر از ارزش ترکیب سبد افراد در آخرین روز معاملاتی چهارشنبه، ۴ آبان۱۴۰۱ است. این به‌معنای آن است که سهامداران حقیقی که ارزش سبد سهام شان کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان است، می‌توانند با خرید اوراق تبعی سبد سهام شان را در برابر نزول بیشتر بیمه کنند.

به‌طور مثال، اگر سبد سهام یک سهامدار در انتهای روز معاملاتی ۴آبان۱۴۰۱ تا سقف ۱۰۰میلیون تومان باشد و تا یک سال آینده این سهام را نفروشد، دولت تضمین می‌کند که سال آینده اختلاف قیمت این سبد سهام را ۲۰درصد بالاتر از ارزش روز ۴ آبان۱۴۰۱ به‌صورت نقد پرداخت کند؛ حتی اگر ارزش سهام این سهامدار تا یک سال بعد کاهش پیدا کرده باشد.

با این حال این میزان سهام باید مشتمل بر سهام شرکت‌های حاضر در بورس و فرابورس باشد و سهام شرکت‌های بازار پایه که ریسک بالایی دارند، مشمول این طرح نیست.

آمار‌ها نشان می‌دهد که هم‌اکنون سبد سهام، ۹۶درصد سهامداران حقیقی فعال در بازار در محدوده ۱۰۰میلیون تومان است؛ به این ترتیب طرح مزبور مشمول بخش بزرگی از سهامداران بورس می‌شود.

همچنین قرار است تا سقف ۴۰هزار میلیارد تومان اوراق اختیار تبعی فروش روی سهام موجود در صندوق‌های با درآمد ثابت با تضمین اصل ارزش سبد سهام در ابتدای دوره منتشر شود و منابع لازم برای اجرای این طرح، باید از محل بودجه سال ۱۴۰۲ تامین شود.

منبع: شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده