تاریخ: ۰۸ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۵۵
بازدید: ۲۵۴
کد خبر: ۲۷۸۸۴۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
دبیر انجمن سنگ آهن ایران عنوان کرد:

ایرادات آئین نامه اجرایی قانون معادن از زبان دبیر انجمن سنگ آهن/ باید منطبق با روح توسعه بخش معدن تنظیم شود

‌می‌متالز - دبیر انجمن سنگ آهن گفت: اشکال اصلی در قانون معادن آیین نامه اجرایی آن است که به نظر می‌رسد با روح قانون معادن سنخیت و همخوانی ندارد

به گزارش می‌متالز، سعید عسگرزاده با بیان اینکه قانون معادن قانون بدی نیست، اظهار داشت: البته این قانون به اصلاح در بخش‌هایی دارد؛ خصوصا در مواردی که مجبور شدند به آن، قسمت‌هایی اضافه کنند که این کار، قانون معادن را از یکدستی خارج کرده است.

وی افزود: اشکال اصلی در قانون معادن، آئین نامه اجرایی آن است که توسط هیات دولت تنظیم شده است، ولی به نظر می‌رسد که این آئیبن نامه، با روح قانون معادن سنخیت و همخوانی ندارد.

دبیر انجمن سنگ آهن با اشاره به اینکه قانون معادن یک قانون پیش برنده و توسعه گراست، اظهارداشت: آئین نامه اجرایی یک همچنین روحی بر آن استوار نیست و به سمت محدود کردن شرایط کاری و فعالیت معدنی پیش رفته است.

عسگرزاده تصریح کرد: قانون معادن در بعضی موارد برای شفاف سازی به آئین نامه اجرایی ارجاع داده شده است، به عنوان مثال، مصادیق ماده ۲۰ که در آئین نامه اجرایی مشخص می‌شود، ولی وقتی به آئین نامه اجرایی می‌رسیم، می‌بینیم که باز هم کاملا کلی گفته است. در واقع، در این آئین نامه بندی را به تشخیص وزارت صنعت، معدن و تجارت واگذار کرده و شفاف نکرده، ضمن اینکه در آخرین بند آئین نامه، سایر موارد آمده است، یعنی چیزی که قانون معادن از آیین نامه اجرایی مبنی بر شفاف کردن مصادیق و موارد انتظار داشته، در آیین نامه اجرایی رعایت نشده است.

وی اضافه کرد: شاید خود قانون معادن خیلی نیاز به اصلاح نداشته باشد؛ هرچند که بدنیست هر از چند گاهی قوانین مورد بازنگری قرار گیرند تا با شرایط روز کشور و ایراداتی که در طول دوره اجرا به وجود آمده است، تطبیق داده و اصلاح شوند، ولی از آن مهم‌تر، آئین نامه اجرایی است که باید مشخصا منطبق با روح توسعه بخش معدن تنظیم شود.

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده