به گزارش میمتالز، رضا محتشمیپور، معاون معادن و فرآوری وزارت صنعت، معدن و تجارت، در خصوص صلاحیت وجیه الله جعفری، رئیس هیات عامل ایمیدرو اظهار کرد: ایجاد تقابل و دوگانگی بین اجزاء وزارت صمت قطعا نه به نفع کشور است و نه مشکلی را حل میکند. ایمیدرو به دلیل حجم عملیات و گردش مالی بالا از سویی تحت فشار بسیار زیاد از طرف افراد و دستگاههای مختلف است و از سویی ممکن است در نقاط مختلف با اشکالات اجرایی مواجه باشد لذا باب نقد بسته نیست.
وی افزود: آنچه در جریان استیضاح شاهد بودیم این بود که افرادی که بعضا تهمتهای تندی را به آقای جعفری، رئیس هیات عامل ایمیدرو منتسب میکردند اغلب بجای نقد عملکرد فنی ایمیدرو، به انتصاب ایشان در دولت متمرکز بودند و اینکه کسی در دولت قبل دارای سمت بوده نه دلیلی بر ضعف اوست و نه بر عدم سلامت او.
معاون وزیر صمت ادامه داد: ممکن است من را بعد از ۶ سال تحمل در دولت اصلاحات بدلیل نگرش سیاسی در دولت قبل از کار برکنار کرده باشند، ولی مهندس جعفری اساسا فردی سیاسی نیست و لذا حساسیت سیاسی هم روی ایشان نبوده و اتفاقا هر دو ما مدیرانی هستیم که اولین بار در دولت نهم مسوولیت گرفتهایم.
محتشمیپور گفت: هر شخصی نقدی به عملکرد ما در وزارت صمت دارد اگر این نقد را بیان کند به ما کمک خواهد کرد، اما حمله به افراد بجای نقد عملکرد و ارائه پیشنهاد در بهترین حالات باعث ایجاد فرصت برای انتصابات سیاسی خواهد شد.
وی در خصوص بحث صلاحیت فنی و مالی در بحث مزایده معادن اظهار کرد: همانطوری که در قانون آمده است افراد باید هم صلاحیت فنی و هم صلاحیت مالی داشته باشند. وجود میانگین موجودی صرفا یکی از عواملی است که امتیاز مالی را به همراه خواهد داشت.
معاون وزیر صمت گفت: اولا برای اخذ امتیازات مالی بندهای متعددی وجود دارد و ثانیا در دستورالعمل جدید امتیاز مالیِ تنها، امکان ورود به فعالیتهای معدنی را به کسی نمیدهد. این یعنی اینکه در غیاب کارشناسان این حوزه در ساختار شرکتها امکان ورود به این حوزه وجود نخواهد داشت.
محتشمیپور ادامه داد: متخصصانی که برای اولین بار وارد این حوزه میشوند میتوانند با تشکیل شرکتهای معدنی حداقل امتیازات مالی را اخذ کنند.
وی تصریح کرد: این دستورالعمل نتیجه تحلیل دلایل عقیم ماندن سهم بالایی از فعالیتهای معدنی در ایران است و دلایل باب شدن کسب و کار دلالی معدن در کشور است که به ما میگوید فضای کسب و کار معدن از زوایای مختلف باید اصلاح شود که یکی از آنها اصلاح صلاحیت فنی و مالی است. اما همه موضوع به همین ختم نمیشود.