تاریخ: ۰۸ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۷:۳۴
بازدید: ۹۴
کد خبر: ۲۷۸۸۲۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
استیضاح وزیر چه موانعی برای صنعت ایجاد می‌کند؟

آیا مطالبات «بهارستان» عجولانه است؟

‌می‌متالز - طرح استیضاح سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت، وصول شده و حالا وزیر باید توضیحات لازم را به مجلس ارائه دهد و این در حالی است که به نظر می‌رسد، مجلس شورای اسلامی نسبت به مطالباتش از این وزارتخانه کمی عجولانه رفتار کرده است؛ حال باید منتظر ماند و دید که آیا وزیر صمت می‌تواند رأی اعتماد بهارستان را جلب کند یا خیر؟

به گزارش می‌متالز، بنابر اعلام هیات ‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در ۲۷ مهرماه ۱۴۰۱، با توجه به این که استیضاح سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت سیزدهم در تاریخ ۱۰ مهرماه ۱۴۰۱ به کمیسیون مربوطه ارجاع شده، استیضاح او اعلام وصول می‌شود.

مطابق با ماده ۲۲۳ آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، وزیر حداکثر به مدت ۱۰ روز فرصت دارد در صحن علنی مجلس حاضر شده و توضیحات لازم را ارائه دهد.

سیدرضا فاطمی‌امین کیست؟

فاطمی امین، وزیر صمت دولت سیزدهم و دانش‌آموخته رشته‌های مهندسی الکترونیک، مهندسی سامانه‌های اقتصادی و اجتماعی و دکترای تخصصی مدیریت راهبردی دانش در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری است و در دانشگاه‌های فردوسی مشهد، علم و صنعت و دانشگاه عالی دفاع ملّی تحصیل کرده است. او پیش از این و در زمان تولیت حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی و احمد مروی، قائم‌مقام تولیت آستان قدس رضوی بوده است.

از سوابق اجرایی وی می‌توان به سخنگوی وزارت صنایع و معادن، معاونت برنامه‌ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت، معاون برنامه‌ریزی توسعه و فناوری وزارت صنایع و معادن، عضو هیات‌عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، مشاور وزیر و رئیس ستاد تحول صنایع و معادن، مدیرعامل سازمان اقتصادی رضوی، مجری طرح نوسازی خودرو‌های فرسوده، مشاور وزیر صنایع و معادن در طرح تحول اقتصادی، مجری پروژه طراحی و تدوین برنامه راهبردی صنعت، معدن و تجارت اشاره کرد.

طرح استیضاح فاطمی‌امین

زمزمه‌های این طرح از اسفندماه سال گذشته به گوش می‌رسید، اما در تاریخ ۲۴ اسفند ۱۴۰۰، لطف‌الله سیاهکلی عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی از نهایی شدن طرح استیضاح وزیر صمت به دلیل افزایش قیمت خودرو و تقدیم آن به هیات‌رئیسه مجلس خبر داد، اما از سوی هیات‌رئیسه اعلام وصول نشد.

در جلسه علنی ۲۴ خرداد ۱۴۰۱، مجلس شورای اسلامی نمایندگان از پاسخ سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره علّت ضعف عملکرد این وزارتخانه در کنترل قیمت کالا‌ها و عدم توانایی در پشتیبانی از صاحبان صنایع و بهره‌برداران معدن به سؤال محمد وحیدی نماینده بجنورد قانع نشدند و نهایتاً هیات‌رئیسه فرصتی دوماهه به وزیر داد تا لایحه تفکیک وزارت صمت، به ۲ وزارت صنعت و معدن و وزارت بازرگانی از سوی رئیس‌جمهور تقدیم شود و وزرای این ۲ وزارتخانه معرفی شوند.

حالا، اما این اتفاق نیفتاده، بیش از دو ماه از این قضیه می‌گذرد، گویا جلسه کمیسیون صنایع با حضور وزیر صمت برگزار شده، صحبتی از تفکیک وزارتخانه نبوده، نمایندگان مجدداً خواستار استیضاح وزیر شده‌اند و هیات‌رئیسه در تاریخ ۲۷ مهرماه استیضاح وزیر صمت را اعلام وصول کرده است.

مجلسی‌ها چه می‌گویند؟

علیرضا منادی سفیدان، نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات شورای اسلامی گفت: شرایط کنونی کشور را برای استیضاح فاطمی‌امین مناسب نمی‌دانم و مخالف استیضاح وزیر صمت هستم.

جلیل رحیمی جهان‌آبادی، نماینده مردم تربت جام و باخرز و عضو کمیسیون امنیت ملّی مجلس شورای اسلامی با بیان این که بی‌ثباتی مدیریتی مشکلات وزارت صمت را تشدید کرده است، بیان کرد: در چند سال گذشته بیش از ۵ تا ۶ وزیر در وزارت صمت رأی اعتماد گرفته‌اند، اما عمر فعالیت آن‌ها بسیار کم بود و تغییر وزرا مشکلات این وزارتخانه را تشدید کرده است.

علی‌اصغر عنابستانی، نماینده مردم سبزوار در مجلس و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان این که فاطمی‌امین دچار روزمرگی نشده و از اجرای برنامه‌هایی که تدوین کرده، غافل نیست، گفت: تمام تلاش وی در وزارت صنعت، معدن و تجارت، اجرای اهداف تعیین شده در جلسه رأی اعتماد است.

حسین رئیسی، نماینده مردم میناب و جاسک و عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، همه نهاد‌ها را مسوول ضعف و قوّت وزارت صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد و عنوان داشت: طبق اختیاراتی که به وزیر صمت دارد از او انتظار داشته باشیم.

سید سلمان ذاکر، نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس هم استیضاح وزیر صمت در شرایط فعلی را مصلحت کشور ندانست و تصریح کرد: شخصاً موافق استیضاح نیستم.

علی جدی، نماینده مردم شیروان در مجلس و نایب‌رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، عملکرد فاطمی‌امین در تنظیم بازار سیمان، فولاد و خودروی کشور را مثبت ارزیابی کرد.

جبار کوچکی‌نژاد، نماینده مردم شهرستان‌های رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی نیز تصریح کرد: فاطمی‌امین جمعی از نیرو‌های کارآمد را در وزارت صمت بر سرکار آورده و در حوزه انتصابات ایراد جدی به او وارد نیست.

علی آذری، نماینده مردم شهرستان‌های قوچان و فاروج و عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هم عملکرد فاطمی‌امین به‌عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت در حوزه فعالیت‌های این وزارتخانه را مطلوب دانست.

محمود عباس‌زاده مشکینی، نماینده مردم مشکین‌شهر در مجلس و عضو کمیسیون امنیت ملّی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان این که استیضاح وزیر صمت فاقد مستندات قوی است، اظهار کرد: بعید است استیضاح رأی بیاورد.

محمدمهدی مفتح، نماینده تویسرکان در مجلس شورای اسلامی هم با بیان این که موافق استیضاح فاطمی‌امین نیستم، تأکید کرد: باید فرصت بیشتری به وزیر صمت برای اجرای برنامه‌هایش داده شود.

اصناف چه می‌گویند؟

عبدالرضا یعقوب‌زاده، رئیس هیات‌مدیره و دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی ایران در نامه‌ای با قدردانی از اقدام وزیر صنعت، معدن و تجارت در سیاست‌گذاری این صنعت اعلام کرد: فاطمی‌امین وزارت صمت را در بحرانی‌ترین شرایط اقتصادی تحویل گرفت.

باسم ازدو، رئیس هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان اتانول ایران تأکید کرد: فاطمی‌امین از وزرای باتجربه، متدیّن، شایسته و حامیان اصلی تولید و صنعت در دولت سیزدهم است.

محمودرضا صنعت‌کار، رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان نوشت‌افزار کشور ابراز داشت: اقدام وزیر صمت در تشکیل دفتر تخصصی نوشت‌افزار منجر به تحولی شگرف در این صنعت نوپا، رفع مشکلات واحد‌های تولیدی و همچنین ارتقای تجارت بین‌المللی و تقویت تولید ملّی شده است.

انجمن نوردکاران فولادی ایران طی بیانیه‌ای با حمایت کامل از «سیدرضا فاطمی‌امین» وزیر صنعت، معدن و تجارت، خاطرنشان کرد: تغییر وزیر صمت در شرایط فعلی به صلاح کشور نیست.

ابوالقاسم شانه‌ساز، دبیر انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان لوازم خانگی کوچک گفت: معتقدم با توجه به سلامت کار فاطمی‌امین، او بهترین شخصی است که در شرایط کنونی می‌تواند سکاندار وزارت صنعت، معدن و تجارت باشد.

فرامرز اختراعی، رئیس هیات‌مدیره سندیکای دارو در نامه‌ای خطاب به رئیس مجلس شورای اسلامی از اقدام ارزنده فاطمی‌امین در صنعت تولید دارو قدردانی کرد.

وزیر چه می‌گوید؟

اما وزیر در این خصوص اظهار کرد: استیضاح، ابزار نظارتی و حق نمایندگان مجلس شورای اسلامی است و فرصت مناسبی است تا بتوانیم عملکرد و اقدامات انجام‌شده را برای مردم و نمایندگان تشریح کنیم و فکر می‌کنم پاسخ‌های قانع‌کننده‌ای داریم. دست ما به لحاظ عملکرد پر است.

وزیر صمت همچنین درباره آمار اشتغال که در جلسه شورای عالی اشتغال ارائه شده است، گفت: وزارت صمت با ایجاد ۱۵۸ هزار شغل رتبه اول را در ایجاد اشتغال دارد.

فاطمی‌امین همچنین درخصوص وضعیت خودرو که یکی دیگر از محور‌های سؤال و استیضاح اوست، توضیح داد: موضوع خودرو ۴ سال متوقف بود و طبیعتاً موانعی وجود داشت؛ آخرین اتفاق این بوده که مجلس شورای اسلامی به لایحه واردات ایراد گرفت و اصلاحات در این هفته در دولت برطرف شد و عملاً اقدامات اجرایی آن آغاز شده است.

سخن پایانی

مجلس شورای اسلامی، با شناخت کامل از فاطمی‌امین، سوابق کاری و برنامه‌هایش، به او رأی اعتماد داده است؛ هرچند که مطالبه حق نمایندگان است، اما باید در نظر داشت که وزارت صمت، وزارت ورزش یا ارشاد نیست که بتوان از آن انتظار برنامه‌های کوتاه‌مدت مانند برگزاری یک جشنواره فرهنگی یا مسابقه ورزشی داشت و نمی‌توان وظایف آن را در کوتاه‌مدت برنامه‌ریزی کرد.

با توجه به چالش‌های انباشت‌شده این وزارتخانه در دهه‌های اخیر، وزارت صمت، نیاز به زمان برای پیاده‌سازی برنامه‌های طولانی‌مدت دارد و طبیعتاً نمایندگان مجلس شورای اسلامی مطلع‌اند که اقداماتی همچون واردات ماشین‌آلات معدنی یا ساخت آن، عرضه خودرو در بورس کالا، بهبود شرایط معدن‌کاری در کشور، کنترل صحیح قیمت‌ها، اصلاح بازار و... جزو برنامه‌های بلندمدت به‌حساب می‌آید و باید منتظر ماند تا برنامه‌های بلندمدت وزیر اجرایی شوند.

مجلس شورای اسلامی، باید بپذیرد که امروز با پدیده‌ای کلان مواجه است و راهکار بهبود شرایط اقتصادی کشور، استیضاح وزیر نیست؛ با همه این تفاسیر، باید منتظر ماند و دید که فاطمی‌امین، می‌تواند رأی اعتماد بهارستان را جلب کند یا باید کرسی وزارتخانه را به شخص دیگری واگذار کند.

شیرین عظیمیان

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده