تاریخ: ۰۳ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۲۹
بازدید: ۲۱۵
کد خبر: ۲۷۹۳۶۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

عملکرد فاطمی امین در بخش تجارت خارجی چشمگیر بوده است

‌می‌متالز - عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با بیان اینکه تغییر وزیر صمت کمکی به حل مشکلات نمی‌کند، گفت: وزیر کنونی وزارت صنعت، معدن و تجارت عملکرد خوبی در دوره سکانداری خود ارائه داده و بیش از همه در حوزه تجارت و بازرگانی بسیار موفق عمل کرده است.

به گزارش می‌متالز، «جمشید نفر» با بیان اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت مشکلات ساختاری دارد که تغییر وزرا کمکی به رفع آن نمی‌کند، اظهار داشت: ۳۰ درصد تولید ناخالص ملی کشور بر عهده این وزارتخانه است و اگر وزیر حمایت نشود نمی‌تواند در صدد رفع مشکلات برآید.

وی با بیان اینکه در آغاز وزارت صنایع به طور مستقل فعالیت می‌کرد، تصریح کرد: این وزارتخانه طی سال‌ها با معدن و بعد هم وزارت بازرگانی ادغام شد که گستردگی زیادی را برای یک وزارتخانه به همراه داشت و تضاد منافع را نیز ایجاد کرد.

نفر خاطرنشان کرد: در این سال‌ها راهبرد‌ها هیچ موقع در راستای یک استراتژی و راهبرد بلندمدت و بادقت نبوده است؛ بنابراین هر فردی که مسوولیت این نهاد را به عهده گرفت با مشکلات ساختاری عدیده‌ای مواجه شد.

وی اظهار داشت: در سال‌های گذشته از سوی دیگر رابطه نادرستی میان برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی با وزرا ایجاد شده بود که در صورت دادن رای اعتماد، خواستار امتیازاتی در بخش‌های کلانی مانند صنایع، پتروشیمی، معدن و فولاد می‌شدند. اگر وزیر صلاح نمی‌دانست اقدامی در این زمینه انجام دهد، به پرسش و استیضاح می‌رسید.

فاطمی امین تلاش زیادی برای تغییر ساختار‌ها انجام داد

این فعال اقتصادی با تاکید بر اینکه مافیای قدرتی در بخش صنعت کشور وجود دارد که وزیر نمی‌تواند خلاف جهت آن‌ها حرکت کند، تصریح کرد: «سید رضا فاطمی امین» تلاش بسیاری برای تغییر ساختار‌ها انجام داده است که شخصاً از نزدیک شاهد آن بوده‌ام.

وی افزود: با انتخاب درست معاونان و همراهی با آن‌ها در بخش بازرگانی موفقیت خوبی را به دست آورده و برای سازمان توسعه تجارت اهداف مناسبی را تدارک دیده است؛ هرچند هنوز به جایگاه ایده‌آل مدنظر نرسیده باشیم.

استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت در این زمان درست نیست

عضو اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر اینکه استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت در این زمان خاص کار درستی نیست، تاکید کرد: هر فردی هم به جای فاطمی امین سر کار بیاید نمی‌تواند وزارتخانه‌ای به این عظمت را به درستی مدیریت کند، زیرا مشکلات وزارتخانه کنونی ساختاری است و مربوط به وزیر نمی‌شود.

نفر با تاکید بر اینکه تضاد منافع حل مشکلات را در این وزارتخانه سخت کرده است، گفت: تغییر مداوم وزرا موجب کوتاه‌شدن راهبرد‌ها می‌شود تا نتیجه زودتری بگیرند که همین نتیجه می‌تواند آسیب بزرگی به اقتصاد کشور وارد کند، در صورتی که وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت نیازمند استراتژی بلندمدت است و وزیر به زمان بیشتر برای نتیجه مناسب نیاز دارد.

نفر تاکید کرد: تاکنون نگاه راهبردی کلان به کشور نبوده، بنابراین تا نگاه صحیح نداشته باشیم تجدیدنظر در حکمرانی کشور نکنیم این اصلاحات نتیجه معکوس در پی خواهد داشت.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)

عناوین برگزیده