تاریخ: ۱۷ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۹:۲۴
بازدید: ۱۹۱
کد خبر: ۲۷۹۷۰۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
پاشائی بهرام در تشریح نشست فراکسیون مناطق آزاد:

دبیر جدید شورای عالی مناطق آزاد اقتصادی مشوق‌ها را به مناطق بازگرداند

‌می‌متالز - رئیس فراکسیون مناطق آزاد مجلس، گفت: برخی موضوعات در حوزه مناطق آزاد وجود دارد که تعامل بیشتر با وزارت امور اقتصاد و دارایی و مجلس را می‌طلبد. امیدواریم دبیر جدید شورای عالی مناطق آزاد به عنوان مقام ناظر و تنظیم گر، مشوق‌ها را به این مناطق بازگرداند.

به گزارش می‌متالز، معصومه پاشائی بهرام رئیس فراکسیون مناطق آزاد مجلس شورای اسلامی در تشریح نشست امروز (سه شنبه ۱۷ آبان‌ماه) این فراکسیون با حضور حجت‌الله عبدالملکی دبیر شورای عالی مناطق آزاد، گفت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دنبال ثبات مدیریتی هستند ولى دولت بنا بر مصلحتهایى تصمیم گرفت تغییراتی در حوزه دبیرخانه مناطق آزاد داشته باشد و ما امیدواریم حاصل این تغییر تعامل ویژه بین دبیرخانه و وزارت امور اقتصاد و دارایی باشد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به اینکه عمده مسائل و مزایای مناطق آزاد در حوزه اختیارات وزارتخانه امور اقتصاد و دارایی است به همین دلیل در این خصوص نیاز به تعامل و هماهنگی حداکثری وجود دارد، ادامه داد: در حوزه مدیریت مناطق آزاد چالش‌هایی وجود دارد بر این اساس نمایندگان خواستار بازنگری در اتفاقات رخ داده در مناطق مختلف آزاد شدند.

نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه انتظار می‌رود مدیران عامل مناطق آزاد از دبیر جدید شورای عالی مناطق آزاد همانند سایر دبیران حمایت کنند، عنوان کرد: امیدواریم عملکرد آقای عبدالملکی با تجربه وزارت و مدیریت در حوزه کلان خروجی خوبی داشته باشد و تجربه خود را در اختیار مناطق آزاد بگذارد تا منجر به توسعه مناطق به ویژه در بخش کسب و کار شود.

وی با بیان اینکه مناطق آزاد حدودا ۳ و نیم درصد از سرزمین ایران را تشکیل می‌دهند و مدیریت آن دشوار نیست، گفت: برخی موضوعات در حوزه مناطق آزاد وجود دارد که تعامل بیشتر با وزارت امور اقتصاد و دارایی و مجلس را می‌طلبد. امیدواریم دبیر جدید شورای عالی مناطق آزاد بعنوان مقام ناظر و تنظیم گر مشوق‌ها را به این مناطق بازگرداند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی خطاب به عبدالملکی با تاکید بر اینکه از هم اکنون محکم بایستید تا در لایحه بودجه سال آینده موردی بر علیه مناطق آزاد وجود نداشته باشد، عنوان کرد: بعضی اوقات چالش ما در زمینه مناطق آزاد دولت است و در لایحه دولت مواردی وجود دارد که اصلاح آن در صحن علنی را بسیار دشوار می‌سازد، زیرا سایر نمایندگان می‌گویند که دولت این موارد را در بخش درآمد‌ها آورده است.

پاشایی بهرام با بیان اینکه مشوق‌های مناطق آزاد در زمینه گمرک و مالیات بر ارزش افزوده را دریابید، زیرا با حل این موضوعات مناطق آزاد به ما احتیاجی ندارند، گفت: آسیب شناسی مناطق آزاد قدیمی انجام شده. این آسیب شناسی‌ها را تجمیع و تلفیق کنید تا بر اساس آن مناطق آزاد جدید مدیریت شوند تا شاهد مشکلات تکراری نباشیم.

وی با بیان اینکه اخیرا از یکی از مناطق آزاد کشور هند بازدید کردم که علاقه بسیار زیادی به بندر چابهار داشتند، اما مشخص نیست چرا تجارت دریایی از سوی کشور ما رها شده است، گفت: هندی‌ها تاکید داشتند با راه اندازی چابهار تعدادی از بنادرى را که با آن‌ها تجارت مى کنند را تعطیل می‌کنند، زیرا با وجود مسیر چابهار و طى مسیر از داخل سرزمین ایران دیگر نیازی به آن‌ها ندارند.

وی با اینکه تجارت دریایی یکی از ظرفیت‌های مناطق آزاد جنوبی کشور محسوب می‌شود، با سرمایه گذاری در زمینه تجارت دریایی در بازه زمانی کوتاه مدت نتایج را مشاهده می‌کنیم از عبدالملکى خواسته شد تا برنامه ویژه اى براى این امور داشته باشند.

منبع: خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (خانه ملت)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده