تاریخ: ۱۸ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۹:۳۸
بازدید: ۹۹
کد خبر: ۲۷۹۷۶۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

عوارض صادرات محصولات معدنی بعد از ۸ ماه اجرا نشد / آینده مبهم و هشدار

‌می‌متالز - مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت با اعلام عدم اعمال عوارض صادراتی بر محصولات معدنی با گذشت ۸ ماه از مصوبه درباره افزایش قیمت‌ها پس از اعمال عوارض هشدار داد.

به گزارش می‌متالز، سیف‌الله امیری با اشاره به تعیین عوارض صادراتی بر مواد خام و نیم خام معدنی و تاثیر آن بر زنجیره فولاد به فولادبان گفت: اخذ عوارض از محصولات فولادی هنوز اعمال نشده و در صورت تصویب در ماه جاری، مهلت ۳ ماهه برای اعمال در نظر گرفته شده تا از صادرکنندگان اخذ شود.

وی افزود: دولت باید فکری به حال بهم ریختگی بازار ناشی از افزایش قیمت به‌ویژه در مواد خام و اولیه کند. وزارت صنعت فهرست اقلام صادراتی برای تعیین عوارض را به وزارت اقتصاد ارجاع داده و این وزارتخانه هم باید تا یک ماه آینده فهرست کالا‌ها و محصولات صادراتی را مشخص و برای آن‌ها عوارض تعیین کند؛ بنابراین تاکنون اعمال عوارض صادراتی برای محصولات خام و نیمه خام اجرایی نشده است.

این مقام مسوول ادامه داد: برای تصویب اعمال عوارض بر مواد خام به‌ویژه محصولاتی، چون سنگ آهن یک راه حل وجود دارد اینکه پس از تصویب در وزارت اقتصاد، مصوبه به سران قوا ارجاع و اعلام شود. تعیین مدت ۳ ماهه اخذ عوارض لغو و اخذ عوارض مثلا از امروز اعمال خواهد شد. زیرا تعیین ضرب الاجل پرداخت عوارض برای مواد خام مانع از افزایش قیمت آن خواهد شد، اما عوارض بر دیگر محصولات و کالا‌ها مشکلی برای صادرات آن‌ها ایجاد نخواهد کرد.

امیری هدف از اعمال عوارض را جلوگیری از خام فروشی دانست و گفت: عوارض صادراتی از کالا‌ها و محصولاتی که کمبود آن‌ها وجود دارد، اخذ خواهد شد تا بتوان مانع از خروج کالا‌های خام مورد نیاز شد، اما به کالا‌ها و محصولات خامی که در بازار داخل به صورت مازاد وجود دارد، عوارض صادراتی اعمال خواهد شد.

وی درباره زمان اجرای مصوبه عوارض هم توضیح داد: اجرای این مصوبه به هیچ‌وجه مشخص نیست، اما براساس قانون بودجه باید از اول فروردین ۱۴۰۱ اجرا می‌شد.

منبع: بورس پرس

عناوین برگزیده