به گزارش میمتالز، قرار است جلسه استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت ۸ آبان ماه برگزار شود، این جلسه پس از آن اتفاق افتاد که برای نمایندگان مجلس مسجل شد که فاطمی امین نتوانسته در کنترل بازار و همچنین ساماندهی بازار خودرو سیاستهای درستی بکار بگیرد. در واقع اینها دلایل نمایندگان مجلس در ابتدای تابستان برای استیضاح وزیر صنعت بودند که با پا در میانی هیات رئیسه مجلس و همچنین پذیرش شروط نمایندگان توسط وزیر صنعت برای اصلاح امور و فرصت به دولت برای مقدمه چینی برای جدایی صنعت از بازرگانی، این استیضاح به تعویق افتاد بود و حالا دوباره نمایندگان تصمیم گرفته اند که این استیضاح را عملی کنند، هرچند بحث تفکیک وزارت صنعت و بازرگانی با وجود اینکه برخی از نمایندگان هم موافق اجرای آن بودند منتفی به نظر میرسد.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه امضا کنندههای استیضاح وزیر صنعت معدن و تجارت سه دلیل دارند، گفت: در حال حاضر وزارت صنعت، معدن و تجارت در سه حوزه ای؛ خودرو، معادن و نظارت بر بازار عملکرد بسیار ضعیفی داشته است.
سید جواد حسینی کیا با نگاهی به حوزههای که وزیر صنعت عملکرد ضعیفی داشته است، افزود: برای نمونه در بخش معدن با وجود اینکه ایران ظرفیت بالایی برای استخراج و فراوری محصولات معدنی دارد، اما وزارت صنعت اقدام خاصی انجام نداده هست و حتی بخش عمدهای از محصولات این بخش به صورت خام فروشی صادر میشوند، به همین دلیل واضع است که وزیر صنعت در این بخش عملکرد ضعیف داشته است
او با تاکید بر اینکه در بخش بازار هم علاوه بر اینکه در یک سال اخیر شاهد احتکار و گران فروشی بوده ایم، نوسان قیمت در بازار هم زیاد بوده است، تصریح کرد: بازار خرده فروشی با وجود اجرای سیاستهای مانند قیمت تولیدکننده و قیمت مصرف کننده با چالشهای زیادی مواجه بوده است که بخشی از این مساله در نتیجه ضعف سیاست گذاری در بازار داخلی بوده و وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان متولی این بخش عملکرد بسیار ضعیفی به جای گذاشته است.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در بخش خودرو هم مشکل قیمت گذاری و کیفیت وجود دارد تصریح کرد: البته نباید فراموش کرد که مساله واردات خودرو هم مطرح است، زیرا زیرساختها فراهم نیست و از طرف دیگر اصلاحیهای که در آیین نامه واردات و ... اتفاق افتاده نشان میدهد که به زودی واردات اتفاق نخواهد افتاد، هرچند نباید استیضاح وزیر صنعت را به تاخیر در واردات خودرو گره زد و این دو مساله کاملا جداست، اما با توجه به مشکلاتی که در بازار خودرو وجود دارد اگر بحث تنظیم بازار خودرو به زودی اتفاق نیفتد باید واردات خودرو جدیتر گرفته است.
او درباره جزئیات تنظیم بازار خودرو که باید از سوی وزیر صنعت معدن و تجارت دنبال میشد، اظهار کرد: بازار خودرو باید از طریق افزایش تیراژ تولید و کاهش هزینههای سربار مدیریت میشد تا از این طریق بهره وری به وجود بیاید و قیمت تمام شدهای خودرو کاهش یابد نه اینکه اصلاح بازار خودرو را با افزایش قیمت دنبال کنند در چند وقت اخیر به لطف وزیر صنعت معدن و تجارت محصولات سایپا به طور کامل از قرعه کشی خارج شده اند و قول داده اند که محصولات ایران خودرو هم به زودی از قرعه کشی خارج میشود تا همه محصولات با قیمت بازار آزاد عرضه شوند، در واقع سیاست اینها برای ساماندهی بازار خودرو این بود که قیمتها را افزایش دهند.
حسینی کیا با انتقاد از سیاستهای که در بازار خودرو بکار گرفته شده است، اظهار کرد: اگر خودروسازان نمیتوانند تولید محصولات خود را افزایش دهند باید خودروهای ۷ تا ۸ هزار دلاری با تعرفهای واردات صفر به کشور وارد و عرضه شود تا از این طریق علاوه بر اینکه نیاز کشور تامین شود قیمتها در بازار هم تعدیل شوند.
این نماینده مجلس درباره عملکرد وزارت صنعت در بخش بازرگانی گفت: هم اکنون ظرفیت صادرات کشور بسیار بالاتر از آمار کنونی صادرات است و نشان میدهد که وزارت صنعت نتوانسته موفقیتی در این بخش کسب کند و از طرف دیگر امروز بسیاری از محصولات در بخش معدن و کشاورزی خام فروشی میشوند و باید وزارت صنعت به دنبال بازارهای خارجی باشد که بتواند زنجیره تولید را تکمیل کند و با ایجاد ارزش افزوده در تولید سطح صادرات را بهبود ببخشد.
همچنین الله وردی دهقانی نماینده مجلس با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی مشکل صنعت کشور عدم تفکیک وزارت صنعت از بارگانی نیست، گفت: در شرایط کنونی بسیاری از کشورهای دنیا همچنان صنعت و بازرگانی را به صورت منسجم در یک وزارتخانه دنبال میکنند، زیرا معتقدند که جدایی این دو بخش میتواند به سیاست افزایش واردات منجر شود.
او افزود: از طرف دیگر وزیر صنعت، معدن و تجارت نتوانسته است به آنچه که برنامه خود در بخش صنعت و بازرگانی وعده داده بود جامه عمل بپوشاند به همین دلیل در چند وقت اخیر شاهد نابسامانیهای در قیمت کالاها بوده ایم.
منبع: خبرگزاری موج