تاریخ: ۱۴ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۹:۴۳
بازدید: ۱۳۰
کد خبر: ۲۷۹۲۸۶
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

گرد و خاک دلار در چشم خودرو

‌می‌متالز - بازار خودرو به دنبال نوسانی شدن نرخ ارز به کما رفت.

به گزارش می‌متالز، بررسی قیمت‌های بازار در هفته منتهی به ۱۴ آبان ماه سال جاری حکایت از قفل شدن بازار دارد. دامنه نوسانی قیمت‌ها حول و حوش یک تا دو درصد بوده است. فعالان بازار دلیل اصلی وضعیت حاکم بر بازار را نوسانات نرخ ارز عنوان می‌کنند.

آن‌ها معتقدند نوسانات بازار ارز سبب شده تا دو طرف عرضه و تقاضا تا فروکش کردن نوسانات دست از داد و ستد بکشند. فعالان بازار تاکید می‌کنند تا گرد و خاک بازار ارز کاهش نیابد بازار خودرو به روال سابق باز نمی‌گردد.

در وضعیت فعلی نه فروشندگان تمایلی به عرضه محصولات خود به بازار دارند و نه خریداری در بازار آفتابی می‌شود با این حال قیمت‌ها روی کاغذ نوسان می‌کنند.

در میان محصولات دو خودروساز بزرگ کشور پژو پارس LX فاصله هفتم آبان ماه تا ۱۴ آبان ماه امسال با نوسان ۲.۵ درصدی بیشتر رشد قیمت را به خود دیده است. شنبه گذشته این محصول پرطرفدار بازار با قیمت حدود ۴۰۰ میلیون تومان در بازار قابل خریداری بود، اما امروز با رشد حدود ۱۰ میلیون تومانی قیمتش تا حوالی ۴۱۰ میلیون تومانی بالا آمده است. دیگر محصول ایران خودرو یعنی تارا با گیربکس دستی، اما بر خلاف پژو پارس LX قیمتش در بازه زمانی یاد شده با افت همراه بوده است. این خودرو هفته گذشته برچسب ۴۵۰ میلیون تومانی را به خود دید، اما بعد از یک هفته با قیمت نزدیک به ۴۴۸ میلیون تومانی در بازار حضور داشت. البته در یک هفته منتهی به ۱۴ آبان ماه خودرو‌هایی مانند تارا با گیربکس اتوماتیک، تیبا صندوقدار، شاهین و ساینا S بدون تغییر قیمتی باقی ماندند.

 البته در کنار نوسانات نرخ ارز اخبار مربوط به واردات خودرو نیز تاثیر خود را روی بازار گذاشته است. معمله گران بازار می‌گویند انتشار اخباری مانند واردات خودرو‌های ارزان قیمت یا خودرو‌های اقتصادی سبب شده تا برخی از متقاضیان خودرو به گمان خرید خودروی وارداتی با قیمت‌های پایین از ورود به بازار تا نهایی شدن پروسه واردات خودرو ممانعت می‌کنند. کارشناسان معتقدند ورود خودرو با قیمت‌های پایین با توجه به ساز کار تعریف شده برای عرضه این خودرو‌ها عملیاتی به نظر نمی‌رسد. آن‌ها تاکید می‌کنند ساز و کار بورس کالا منجر به بالا رفتن قیمت خودرو‌های وارداتی خواهد شد.

با این حال بازار خودرو تا زمان متعادل شدن بازار ارز منتظر می‌ماند و به نظر می‌رسد بعد از تثبیت نرخ ارز معامله گران خودرو دست به کار شده و خودرو‌های در اختیار خود را با قیمت‌های بروز رسانی شده در دسترس متقاضیان قرار خواهند داد.

گرد و خاک دلار در چشم خودرو

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده