تاریخ: ۱۱ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۰:۲۵
بازدید: ۱۳۴
کد خبر: ۲۷۹۲۱۴
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
در جلسه استیضاح وزیر صمت چه گذشت؟

سهام دولتی خودروسازان متقاضی ندارد

‌می‌متالز - وزیر صمت روز گذشته در شرایطی برای توضیح در مورد عملکرد بیش از یک سال خود، به‌خصوص در حوزه خودرو، به میز استیضاح کشانده شد که بیشتر بحث‌ها در جلسه استیضاح پیرامون مشکلات خودرویی می‌چرخید. جلسه‌ای که البته در انتها نمایندگان مجلس به ادامه سکانداری سید‌رضا فاطمی‌امین در وزارت صنعت، معدن و تجارت رای دادند.

به گزارش می‌متالز، یکی از سوالات نمایندگان از وزیر صمت در جلسه استیضاح، موضوع واگذاری سهام دولتی خودروسازان بزرگ بود. فاطمی‌امین در اظهارات خود در این جلسه توضیحاتی در این رابطه داده است. وی با اشاره به مشکلات پیش‌آمده بعد از واگذاری شرکت‌هایی همچون هپکو و اظهار نگرانی از تکرار این موضوع در مورد خودروسازان گفته است: «همه شما از هپکو و هفت‌تپه خاطره دارید. اگر واگذاری ایران‌خودرو و سایپا به روش هپکو صورت می‌گرفت، هزاران هپکو ایجاد می‌شد. بنده مسوول صنعت هستم. من برای اینکه شائبه‌ای ایجاد نشود قیمت‌گذاری سهام خودروسازان را به کانون وکلای قوه قضائیه سپردم. ما تا مردادماه دنبال قیمت‌گذاری بودیم. برای ایران‌خودرو و سایپا آگهی دادیم، اما برای ایران‌خودرو یک مشتری آمد.»

اظهارات وزیر صمت در صورتی است که هنوز سهام دولت (سازمان گسترش) در خودروسازی‌ها در وثیقه است و امکان واگذاری آن وجود ندارد. حتی چندی پیش با وجود آنکه وزارت اقتصاد و دارایی ضرب‌الاجلی برای واگذاری این سهام تعیین کرده بود، اما اعلام شد اولویت روی اصلاح حکمرانی سازمانی و دخالت دولت به اندازه سهام خود است. از طرف دیگر اصل ۴۴ قانون اساسی فروش سهام دولتی زیر ۲۰درصد را مجاز نمی‌داند. با‌این‌حال وزیر صمت علت عدم‌واگذاری را عدم‌استقبال از این سهام عنوان می‌کند. البته دور از انتظار هم نیست که برای خرید خودروسازانی که به صورت روزانه به میزان زیان آن‌ها اضافه می‌شود و تولید هر خودرو برای آن‌ها به معنای زیان بیشتر است، داوطلبی نباشد.

واردات خودرو نیز یکی از موضوعاتی بود که نمایندگان مخالف فاطمی‌امین از آن به عنوان ضعف‌های وزیر از آن یاد کردند. جلال رشیدی کوچی، یکی از این نمایندگان بود که تاکید کرد دولت باید در برابر زیاده‌خواهی خودروسازان بایستد، اما به اعتقاد رشیدی کوچی آیین‌نامه دولت و وزارت صمت برای واردات خودرو ضعیف و به نفع خودروسازان بوده است. وی در این رابطه در جلسه استیضاح وزیر گفت: «صحبت از واردات خودروی اقتصادی برای افراد کم‌درآمد و ضعیف جامعه است، اما به گونه‌ای آیین‌نامه تنظیم شده که خودروی ۱۰هزار دلاری با قیمت ۸۰۰میلیون تومان به دست مردم می‌رسد، چرا یک‌میلیارد دلار برای واردات خودرو تخصیص دادید و امروز اسم واردکنندگان خودرو جز ایران‌خودرو، سایپا و شرکت‌های زیرمجموعه آن‌ها نیست. آیا نمی‌شد با منشأ ارز خارجی اجازه واردات بدهید و دولت با تعریف پلکانی تعرفه‌ها برای مردم رضایتمندی و برای خود درآمد کسب کند.» رشیدی کوچی همچنین افزایش افسارگسیخته قیمت خودرو را دهن‌کجی به مردم می‌داند.

صدیف بدری، دیگر نماینده مجلس، نیز ساماندهی بازار خودرو را در گرو افزایش تولید می‌داند. وی در جلسه روز گذشته استیضاح وزیر صمت از اهمیت افزایش تولید گفت، اما تاکید هم کرد که «نگهداری ۲۰۰هزار خودرو در پارکینگ به بهانه افزایش قیمت را نمی‌توان افزایش تولید تلقی کرد.» این اظهارات بدری در صورتی است که وزارتخانه تحت امر فاطمی‌امین، تعداد خودرو‌های دپویی در پارکینگ خودروسازان را به میزان قابل‌توجهی کاهش داد.

به طور کلی موضوعات و مشکلات خودرویی محوریت اصلی را در جلسه استیضاح فاطمی‌امین به خود اختصاص داده بودند. فاطمی‌امین نیز در توضیحات خود، ضمن تاکید بر موفقیت‌های خود، بسیاری از مشکلات را انباشته‌شده از دولت قبل دانست و گفت زمانی که این وزارتخانه را تحویل گرفته هر روز یک تحصن مرتبط با خودرو وجود داشت. وی همچنین تاکید کرد مشکل کیفیت خودرو را نمی‌توان در کوتاه‌مدت حل کرد، اما این وزارتخانه برای رسیدن به اهداف کیفی پروژه تعریف کرده و حرکت به سمت پیشرفت است.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده