به گزارش میمتالز، علی نبوی معاون وزیر صمت و رئیس هیات عامل ایدرو در نشست هم اندیشی واگذاری ایران خودرو و سایپا که در دانشگاه امیرکبیر برگزار شد، با اشاره به محدودیتهای بازار سرمایه گفت: باید توجه داشته باشیم که تجربه پارس خودرو در واگذاری نتیجه مطلوبی نداشته است. اگر بحث قیمت گذاری دستوری مورد توجه قرار نگیرد زیان انباشته خودروسازیها به ۱۴۰ هزار میلیارد تومان خواهد رسید و ابتدا باید جلوی خون ریزی را گرفت و سپس به فکر درمان بیماری باشیم.
نبوی با بیان اینکه با توجه تیراژ، صنعت ما امکان صحبت در سطح بین المللی را دارد، گفت: از این امکان نتوانستیم استفاده کنیم چرا که اجزای خوبی در صنعت داریم، اما نتوانستیم از آنها به درستی استفاده کنیم. برای بحث واگذاری و ارائه اجازه مدیریت به بخش خصوصی مشتاق هستیم. اگر بخش خصوصی نیز مدیریت ایران خودرو و سایپا را داشت و با نحوه قیمت گذاری امروز مواجه میشد شاید تنها زیان انباشته آن ۲۰ هزار میلیارد تومان کمتر بود، اما مشکل اصلی این موضوع نیست.
رئیس هیات عامل ایدرو افزود: تا زمانی که این شرایط وجود داشته باشد واگذاری به بخش خصوصی تاثیر عمدهای نخواهد داشت. باید برای تغییر در این حوزه یک اجماع به وجود بیاید. وزارت صنعت با اجماعی که ایجاد میکند باید مشخصاً نقش راه آینده صنعت را برای متولیان بعدی تعیین کند. در مورد شکل این کار اصرار داریم که سهام تودلی باید فروخته شود.
وی افزود، اگر مدیریت پارس خودرو به جای سایپا با نهاد دیگری بود شاید امروز بالای ۸۰ درصد بهرهوری داشت. اگر سهام دار مشترک داشته باشیم به انحصار خواهیم رسید. افق ما در سال ۱۴۰۴ این است که ۳۳ درصد تولیدات توسط بخش خصوصی انجام شود. باید بتوانیم پنج تا شش خودروساز داشته باشیم، اما یک انسجام در صنعت باید وجود داشته باشد.
در ادامه نشست، خلخالی عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت، گفت: همه مشکلات صنعت خودرو مربوط به دولت نیست، این صنعت نقش آفرینان مختلفی داشته است. باید طرح تولید استراتژیک خودرو را آماده کنیم چرا همه خودروسازهای دنیا به این سمت حرکت کردند.
قربانزاده رییس سازمان خصوصی سازی در پایان این نشست با بیان اینکه اصرار و نکته تاکیدی صحبتها این بود که الزامی برای واگذاری سهام حداقلی دولت نیست، گفت: نکته محوری در اینجا واگذاری مدیریت دولت است.
منبع: خبرگزاری تسنیم