به گزارش میمتالز، قائممقام توسعه و تولید گروه صنعتی ایرانخودرو علاوهبر تشریح دستاوردهای تولید کامل و عبورمستقیم، از افزایش تولید هفتگی از نیمه دوم امسال با توجه به توقف تولید ناقص خبر داد. کیانوش پورمجیب گفت: «تولید هفتگی در هفته ابتدایی مهرماه، ۱۰هزار و ۵۰۰ دستگاه بود که این رقم در هفته دوم مهرماه به بیشاز ۱۲هزار دستگاه رسید.»
وی افزود: «رشد هفتگی تولید در این مدت ادامه داشته و توانستیم در هفته دوم آبانماه بیش از ۱۴هزار دستگاه خودرو سواری و تجاری تولید کنیم که این امر حاصل دو موضوع صفر شدن خودروهای ناقص و راهبرد تولید عبور مستقیم است.»
قائممقام توسعه و تولید گروه صنعتی ایرانخودرو با بیان اینکه با ادامه روند فعلی، زمینههای تحقق اهداف تولید تا پایان سال در دو بخش سواری و تجاری محقق خواهد شد، ادامه داد: «تعداد تولید تجمیعی گروه صنعتی ایرانخودرو در دو بخش سواری و تجاری با میانگین تولید روزانه بیش از ۲۸۰۰ دستگاه، به عدد ۳۶۳هزار و ۷۲۶ دستگاه رسیده است.»
پورمجیب جلوگیری از شکلگیری هزینههای ناشی از تولید ناقص و دارای کسری قطعه به میزان دستکم ۴ هزار میلیارد تومان در هفتماهه امسال را از نتایج اولیه این اقدام مهم دانست و گفت: «ارتقای کیفیت در شاخص آدیت نهایی خودرو (IQX) به میزان ۴۵ درصد در محصولات تولیدی سایت تهران و همچنین بهبود نتایج آدیت شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران به میزان ۱۱.۵ درصد در هفتماهه امسال از دیگر مزایا و نتایج توقف تولید ناقص بوده است.»
وی افزود: «بر مبنای آخرین گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در شاخص IQS که بیانگر تعداد ایرادات اظهارشده توسط مشتریان در سهماهه ابتدایی مالکیت خودرو است نیز در خودروهای تحویلی خرداد امسال نسبت به بهمن سال گذشته ۱۳ درصد بهبود به ثبت رسیده است.»
قائممقام توسعه و تولید گروه صنعتی ایرانخودرو با بیان اینکه دستاوردهای این اقدام بهصورت مستقیم در شاخصهای رضایت مشتری اثرگذار بوده است، خاطرنشان کرد: «در هفتماهه امسال ۱۰۱هزار دستگاه خودرو کامل بیشتری نسبت به مدت مشابه سال گذشته تولید شده که افزایش عرضه در کنار افزایش کیفیت رضایت مشتریان را در پی داشته است.»
وی اضافه کرد: «پس از صفر شدن خودروهای ناقص، تولید مکانیکی نیز در پنجماهه گذشته به میزان ۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است. این در حالی است که کیفیت تولید مکانیکی عبور مستقیم امسال از جنبه ماهیتی با تولید مکانیکی سال گذشته بسیار متفاوت و کیفیتر است و اصولا تولید ناقص سال گذشته، تولید کالای نیمه ساخته بوده است.»
پورمجیب با بیان اینکه طبق فرمان رییسجمهوری، در ابتدای مهرماه از رکورد افزایش ۵۰درصدی عرضه عبور کردیم، افزود: «تکمیل و عرضه خودروهای ناقص و تولید عبور مستقیم سبب خلق نقدینگی به تولید به میزان ۲۲هزارمیلیاردتومان شد که این موضوع با وجود ادامه سیاستهای قیمتگذاری دستوری، سبب جلوگیری از کاهش تولید شد.»
وی با بیان اینکه این روند زمینه کاهش نیاز به نقدینگی خارج از مکانیزم بازار را در هفتماهه نخست امسال در گروه صنعتی ایرانخودرو به دنبال داشته است، تصریح کرد: «حفظ شرایط تولید پایدار در شرایطی صورت گرفته که ۵ هزار میلیارد تومان شورای پولواعتبار نیز در پایان سال گذشته مطابق عرف سنوات گذشته پرداخت نشده است و صرفا افزایش عرضه به بازار توانسته نقدینگی مورد نیاز تولید را تامین کند.»
قائممقام توسعه و تولید ایرانخودرو برنامهریزی و تدابیر اندیشیدهشده برای تامین تراشههای الکترونیکی برای تولید امسال را از اقدامات مهم و موثر در حفظ شرایط تولید دانست و گفت: «با حذف تولید ناقص، روش تعامل با سازندگان و تامین تراشههای الکترونیک اصلاح شد که فرآیند با کارآمدی و بهرهوری بیشتر دنبال شده و ثمرات آن نیز در افزایش تولید مشهود بوده است.»
وی مهمترین دستاورد تولید کامل را شناسایی گلوگاههای تولید در شبکه تامین دانست و تصریح کرد: «گلوگاههای تولید، هیچگاه بهدلیل تولید ناقص شناسایی نشده و امروز مشخص شده که فعلا در تولید رینگ آلومینیومی در کشور ضعف داریم و این موضوع سبب شده است مقدمات سرمایهگذاری درست به معنی رشد و توسعه ملی فراهم شود.»
پورمجیب لازمه تحقق اهداف کیفی و اجرای فرمان رییسجمهوری مبنی بر ارتقای کیفیت و افزایش گارانتی محصولات را انجام فرآیندهای بهبود کیفیت در خطوط تولید دانست و تصریح کرد: «بیتردید در صورت ادامه تولید با کسری قطعه در سال جاری، برای تولید و عرضه به میزان محققشده سال جاری، نیاز به نقدینگی به میزان ۲۲هزار میلیارد تومان افزایش مییافت و با توجه به عدم امکان تامین آن، قطعا تولید خودرو به میزان ماهانه ۲۵هزار دستگاه افت پیدا میکرد و شمارگان تولیدی سال جاری محقق نمیشد.»