به گزارش میمتالز، سنگ آهن دریایی آسیا پس از اینکه ظرف روزهای اول تا چهارم نوامبر در مسیر رشد نرخ قدم برداشت، در روز دوشنبه هفتم نوامبر بخشی از ارزش خود را از دست داد. پلتس بهای هر تن سنگ آهن دریایی عیار ۶۲درصد تحویل بنادر شمالی چین را با کاهشی ۱۱/ ۰درصدی برابر ۹۵/ ۸۷دلار به ازای هر تن ارزیابی کرد. کاهش تمایل متقاضیان برای خرید محمولههای دریایی سنگ آهن و کاهش حاشیه سود واردات این محصول از مهمترین دلایل این عقبگرد قیمتی بود. کمیسیون ملی بهداشت جمهوری خلق چین شایعه کاهش محدودیت کرونایی در این کشور را رد کرد و اعلام شد دولت چین تغییری در سیاست کرونا صفر نمیدهد؛ به این ترتیب امیدها به بازگشت اقتصاد چین به مسیر رشد از میان رفت و مجدد بر نرخ این محصول افزوده شد.
زغالسنگ متالورژیک آسیا تولید استرالیا در روز ابتدایی هفته جاری نوسان نرخ محدودی داشت؛ به نحوی که پلتس پریمیوم هر تن از این محصول فوب استرالیا را بدون تغییر نرخ نسبت به بهای فروش آن در روز قبل، برابر ۵/ ۳۲۰ دلار به ازای هر تن ارزیابی کرد. کاهش حضور خریداران در این بازار و لزوم وجود فرصتی برای هضم صعود نرخ این محصول که در روز جمعه چهارم نوامبر در این بازار رقم خورد، مهمترین دلیل کاهش حضور متقاضیان زغال در این بازار بود. با این وجود احتمال اعتصاب از سوی کارگران معادن استرالیا به قوت وجود دارد و این موضوع میتواند با ایجاد عدم اطمینان در خصوص ثبات عرضه در بازار به کاهش بهای این محصول منجر شود. پلتس برای روز دوشنبه هفتم نوامبر نیز پریمیوم زغالسنگ متالولورژیک آسیا سیافآر چین را بدون تغییر نرخ برابر ۳۰۰دلار به ازای هر تن ارزیابی کرد. همچنان فولادسازان چینی به دلیل تضعیف تقاضا در بازار محصولات فولادی سعی دارند در حداقل ممکن خرید محصول خود را انجام دهند. درعینحال کاهش حاشیه سود فولادسازان چینی و حتی زیانده شدن آنها موضوع دیگری است که باعث فشار کاهش نرخ در این بازار میشود.
پلتس بهای قراضه وارداتی به ترکیه در روز دوشنبه هفتم نوامبر را بدون تغییر نرخ نسبت به بهای فروش آن در هفته قبل برابر ۳۵۰دلار به ازای هر تن ارزیابی کرد. اگرچه دارندگان قراضه در این روز در مقابل کاهش قیمت مقاومت نشان دادند، اما عدم پذیرش قیمت بالاتر از سوی فولادسازان ترکیه باعث شد این محصول بدون تغییر نرخ نسبت به روز قبل در مرز ۳۵۰دلار به فروش رود. همچنان فولادسازان ترکیه فاصله قیمت میان بهای میلگرد و قراضه را غیرمنطقی و عامل زیان در تولید میدانند و بنابراین خواهان کاهش بهای این محصول هستند؛ هر چند مقاومت دارندگان محمولههای قراضه مانع از افت سریع نرخ در این بازار شده است.
منبع: دنیای اقتصاد