تاریخ: ۱۷ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۸:۴۳
بازدید: ۶۹
کد خبر: ۲۷۹۹۲۵
سرویس خبر : آهن و فولاد

شمش و دلار ۲ عامل تحریک بازار آهن

‌می‌متالز - براساس آمار روز گذشته از بازار آهن، افزایش قیمت روز آهن آلات در اغلب مبادی فروش همچنان تداوم داشت.

به گزارش می‌متالز، براساس آمار روز گذشته از بازار آهن، افزایش قیمت روز آهن آلات در اغلب مبادی فروش همچنان تداوم داشت، اما در عین حال برخی از کارخانه‌ها فارغ از فضای هیجانی بازار، نرخ محصولات خود را ثابت اعلام کردند.

بازار ارز روز گذشته نیز سیر صعودی خود را حفظ کرد و به سرعت روبه کانال ۳۷ هزار تومانی گذاشت، طوری که در پایان روز هر دلار در بازار آزاد ۳۶ هزار و ۷۲۰ تومان به فروش رسید.

بررسی نوسانات بازار آهن

گزارش‌ها از بازار میلگرد حاکی از تداوم روند افزایشی قیمت این محصول در اغلب کارخانه‌ها بود به طوری که قیمت میلگرد آجدار ۵۰ الی ۳۰۰ تومان افزایش یافت و کف نرخ این محصول حدود ۱۵ هزار و ۷۰۰ الی ۱۵ هزار و ۹۰۰ اعلام شد. در عین حال برخی کارخانه‌ها محصولات خود را بدون تغییر قیمت عرضه کردند.

قیمت روز نبشی و ناودانی ایرانی و اروپایی نیز در اغلب کارخانه‌ها با افزایش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی همراه بود، چند کارخانه از جمله ناب تبریز و جاوید بناب هم ثابت اعلام شدند؛ اما قیمت لوله داربستی، مبلی و گازی و... عمدتا بدون تغییر قیمت بودند.

قیمت روز قوطی و پروفیل در بسیاری از کارخانه‌ها تغییر چندانی نداشت، اما کارخانه کیان پرشیا افزایشی بود و کارخانه یاران ۳۰۰ تومان کاهش قیمت داشت. قیمت ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی هم در عمده مبادی فروش ثابت اعلام شد؛ ورق سیاه نیز تقریبا ثبات قیمت داشت، اما برخی ضخامت‌های فولاد مبارکه کاهشی بود.

قیمت تیرآهن نیز روند نسبتا ثابتی داشت، اما افزایش ۱۰ الی ۵۰ هزار تومانی نیز مشاهده شد، تیرآهن ذوب آهن اصفهان نیز در برخی سایز‌ها کاهش جزئی اعمال کرد.

نوسانات هیجانی ناشی از صعود نرخ دلار تا حدودی به تحریک تقاضای هیجانی به ویژه در بازار میلگرد منجر شد، اما ساعات پایانی روز این هیجانات فرونشست و بازار تا حدودی از تب و تاب افتاد. به عقیده برخی افزایش چشمگیر کف نرخ میلگرد که حدود ۵۰۰ الی ۸۰۰ تومان برآورد شد، تقاضای مصرفی را دستکم تا پایان پاییز پیشخور کرد و مجددا با ضعف شدید تقاضا مواجه خواهیم شد.

برخی بر این عقیده هستند که دلیل اصلی تحریک بازار آهن در روز‌های اخیر وجود حباب منفی در بازار بود که با حمایت بازارساز از عرضه‌های اعتباری شمش در بورس کالا روی فرمول جدید تعیین قیمت و همچنین التهابات بازار ارز تحقق یافت.

گزارش‌ها از بورس کالا حاکی است که عرضه شمش بلوم در بورس با نرخ پایه ۱۲ هزار و ۸۵۰ الی ۱۳ هزار و ۸۵۰ تومان تعیین شد. حجم شمش عرضه شده حدود ۱۸۶ هزار تن اعلام شد که از این میزان ۱۶۹ هزار تن با میانگین قیمت ۱۳ هزار و ۷۸۰ تومان به فروش رسید.

با احتساب مالیات بر ارزش افزوده، کارمزد ارکان بورس و ... قیمت نهایی شمش به ۱۵ هزار تومان تمام می‌شود که تبدیل میلگرد با این شمش ۱۶ هزار و ۶۵۰ تومان برآورد می‌شود و این در شرایطی است که میلگرد موجود در انبار تاجران حدود ۱۶ هزار و ۳۰۰ تومان در بازار اعلام می‌شود.

در نتیجه خرید در چنین شرایطی مقرون به‌صرفه نیست و چه برای عرضه در بازار داخلی و چه برای صادرات عقلانی به نظر نمی‌رسد اگرچه با همین شرایط بسیاری از تولیدکنندگان با هدف صادرات و ارزآوری به خرید شمش با این قیمت اقدام می‌کنند.

براساس گزارش‌ها در معاملات روز گذشته بورس کالا سقف خرید شمش را محدود کرد که برای هر تولیدکننده‌ای تفاوت داشت و نتیجه آن کنترل رقابت قیمتی برای این محصول بود.

با کاهش قیمت فولاد صادراتی فوب خلیج فارس میانگین قیمت فروش آن نیز حدود ۴۶۸ دلار در هرتن اعلام شد، طوری که به کنترل روند افزایشی و حتی کاهش نرخ فولاد صادراتی منجر شد.

در عرضه روز گذشته قیمت دلاری شمش به طور میانگین ۳۴ دلار بالاتر از نرخ صادراتی فوب خلیج فارس برآورد شد این درحالی است که این محصول در بازار‌های جهانی روندی کاهشی دارد.

کاهش۱/۵ درصدی نرخ میلگرد صادراتی ترکیه که حدود ۶۵۵ دلار در هر تن برآورد شده است قیمت میلگرد صادراتی ایران را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد.

امروز نیز حدود ۱۰۳ هزار و ۹۰۰ تن تختال، ورق رنگی و ورق گالوانیزه در بورس کالا عرضه می‌شود؛ نرخ پایه تختال در این دور از عرضه ۱۳ هزار و ۹۱ تومان در نظر گرفته شده و حدود ۹۲ هزار تن نیز به این محصول اختصاص دارد. حجم این دور از عرضه تختال حدود ۲۷/۷ درصد افزایش داشته است.

منبع: تحلیل بازار

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده