تاریخ: ۱۶ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۱۰
بازدید: ۱۳۶
کد خبر: ۲۷۹۵۲۰
سرویس خبر : آهن و فولاد

تحلیل روزانه بازار آهن ۱۶ مهر ۱۴۰۱

‌می‌متالز - بازار‌های مالی امروز (دوشنبه ۱۶ آبان ماه) دستخوش تغییراتی بود و بررسی‌ها نشان می‌دهد در بخش مقاطع فولادی بیشتری تقاضا و رشد قیمت اتفاق افتاده است؛ هرچند برخی تحلیلگران معتقدند رکودی که در بازار فولاد وجود داشت، این انتظار می‌رفت که در این بازار افزایش تقاضا و قیمت وجود داشته باشد، اما احتمالا این روند تا پایان آبان ماه بیشتر دوام نخواهد داشت.

به گزارش می‌متالز، بازار فولاد امروز دوشننبه مانند روز گذشته روند صعود را طی کرد. در بخش بیلت، نبشی و ناودانی بیشترین رشد قیمت اتفاق افتاده است و فعالان بازار معتقدند این روند ادامه خواهد داشت. همچنین برخی تحلیلگران بر این باورند تا زمانی که نرخ ارز بر مدار صعود قرار دارد، بازار فولاد نیز در همان مسیر به حرکت خود ادامه می‌دهد.

در همین حال، نرخ ارز امروز رکورد جدیدی را ثبت کرد و از قیمت ۳۶ هزار و ۶۰۰ تومان عبور کرد. افزایش نرخ در بازار ارز باعث شد تقاضا همچنان در این بازار افزایشی باشد که به گفته برخی کارشناسان این موضوع به گرانی بیشتر دامن می‌زند. طلا و سکه در حالی افزایش قیمت را تجربه کردند که اونس جهانی کاهش قیمت داشت و در نرخ ۱۶۷۸ دلار ایستاد. همچنین هر گرم طلای ۱۸ عیار امروز در بازار آزاد با نرخ ۱۴ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان و سکه با قیمت ۱۶ میلیون و ۵۲۱ تومان معامله شد.

در ادامه بورس امروز با افزایش ۴۵ هزار واحدی مانند روز گذشته لباس سبز خود را نگه داشت که انتظار می‌رود این روند ادامه داشته باشد؛ به این دلیل که صاحبان سرمایه با ورود به صندوق‌های سرمایه گذاری اصل سرمایه آن‌ها تضمین و سود ۲۰ درصدی آن‌ها نیز تضمین می‌شود.

همچنین سری به بازار‌های جهانی زدیم که مشخص شد در بازار ترکیه همچنان رکود صادرات محصولات فولادی وجود دارد. قوطی و پروفیل آهن، نبشی، ناودانی، آهن اسفنجی، شمش فولادی، تیرآهن، فولاد اتومات، شش پر اتومات، ورق و سیم مفتولی که بیشترین صادرات محصولات فولادی را در ترکیه دارند با افت زیادی مواجه شده‌اند که ناشی از کاهش خرید قراضه است. قیمت فولاد ترکیه تحت تأثیر عوامل مختلفی مانند میزان تقاضای فولاد ترکیه، عرضه این کشور و موقعیت جغرافیایی آن قرار دارد. با اینکه تقاضا برای فولاد ترکیه در چند سال گذشته ثابت مانده است، ترکیه یکی از معدود تولیدکنندگان بزرگی بوده است که در دو دهه توانسته افزایش تولید نفت خام را به ثبت رسانده است. در میان تولیدکنندگان برتر فولاد و محصولات آن، ترکیه به عنوان برترین در بازار جهانی و تولیدکننده پیشرو در جهان شناخته می‌شود.

با این حال، قیمت ورق هم در بازار چین نسبت به روز گذشته تغییر زیادی نداشته است که این موضوع هم به رکود ساخت و ساز در این کشور باز می‌گردد. البته برخی تحلیلگران معتقدند ثبت تورم ۱۰ درصدی در امریکا باعث شده تا اقتصاد جهانی خود را با سیاست‌های پولی و مالی این کشور منطبق کنند.

منبع: فولادبان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده