تاریخ: ۱۵ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۷:۴۶
بازدید: ۱۰۱
کد خبر: ۲۸۰۰۲۹
سرویس خبر : آهن و فولاد
در جریان بازدید مدیرعامل فولاد مبارکه از روند پیشرفت طرح‌های توسعه‌ای انجام شد؛

افتتاح واحد جداسازی، خردایش و بازیافت ضایعات فلزی فولاد مبارکه با ظرفیت ۶۰۰ هزار تن در سال

‌می‌متالز - مدیرعامل فولاد مبارکه ضمن بازدید از روند اجرا و پیشرفت طرح‌های توسعه‌ای این شرکت، واحد تازه احداث‌شده جداسازی و خردایش ضایعات فلزی در ناحیه آهن‌سازی فولاد مبارکه با ظرفیت ۶۰۰ هزار تن در سال را افتتاح کرد.

به گزارش می‌متالز، مدیرعامل فولاد مبارکه به همراه جمعی از معاونان و مدیران حوزه‌های اجرای پروژه‌های توسعه، نیروی انسانی و بهره‌برداری، ضمن بازدید از روند اجرا و پیشرفت پروژه‌های نوسازی (Revamp) گالوانیزه و شروع به کار مجدد آن، کوره پیشگرم شماره ۴ نورد گرم، نیروگاه سیکل ترکیبی، احداث واحد RO شماره ۲، انباشت و برداشت و واحد کامیون ریز، واحد تازه احداث‌شده جداسازی و خردایش ضایعات فلزی در ناحیه آهن‌سازی را افتتاح کرد.

ارتقای بهره‌وری در حوزه انرژی و بهبود سطح کیفی محصول

محمدیاسر طیب‌نیا در بخش پایانی این بازدید، روند اجرای پروژه‌ها را مثبت ارزیابی و اضافه کرد: خوشبختانه واحد گالوانیزه که به‌تازگی نوسازی شده است به‌خوبی با تولید محصولات کیفی‌تر نسبت به قبل، در حال تولید است. همچنین کوره پیشگرم شماره ۴ ناحیه نورد گرم نیز که به‌منظور انجام اصلاحات اساسی، تعویض سازه‌های ثابت و متحرک کف کوره و در نهایت برای کاهش مصرف گاز، افزایش بهره‌وری انرژی و ارتقای سطح کیفی محصول و بهبود فرایند‌های زیست‌محیطی در دست تعمیر بود، ازهفتم مهرماه به‌خوبی در مدار تولید قرار گرفته است.

احداث نیروگاه سیکل ترکیبی یکی از مهم‌ترین پروژه‌های توسعه فولاد مبارکه

وی در ادامه گفت: یکی دیگر از مهم‌ترین پروژه‌های توسعه در حال اجرا در فولاد مبارکه احداث نیروگاه سیکل ترکیبی است که خوشبختانه جلوتر از برنامه تعیین‌شده و با ۵۸ درصد پیشرفت به‌منظور جبران کمبود برق شبکه سراسری و جلوگیری از توقفات تولید در حال احداث است.

به گفته مدیرعامل فولاد مبارکه، پروژه اسمز معکوس ثانویه شرکت فولاد مبارکه نیز با پیشرفت ۹۲ درصدی با هدف بازیافت مجدد آب مصرف‌شده در خطوط تولید در حال انجام تست گرم و سپری کردن مقدمات راه‌اندازی است.

طیب‌نیا در تشریح روند پیشرفت سایر پروژه‌های شرکت فولاد مبارکه گفت: در راستای برنامه افزایش ظرفیت تولید، توسعه پارک‌های انباشت و برداشت ناحیه آهن‌سازی نیز به‌خوبی در حال انجام است. این در حالی است که در اجرای این پروژه‌ها از توانمندی ساخت و راه‌اندازی شرکت‌های داخلی استفاده حداکثری شده است.

وی در ادامه با حضور در ناحیه آهن‌سازی، واحد تازه احداث‌شده جداسازی و خردایش ضایعات فلزی در ناحیه آهن‌سازی را افتتاح کرد و در این خصوص گفت: با به‌کارگیری ظرفیت‌های این واحد، از این پس امکان بازیابی سالانه ۶۰۰ هزار تن ضایعات فلزی از سرباره‌های انباشته‌شده در شرکت فراهم می‌آید که علاوه‌بر ایجاد ارزش‌افزوده اقتصادی قابل‌قبول، در استفاده بهینه از منابع معدنی و بهبود فرایند‌های زیست‌محیطی نیز مؤثر خواهد بود.

مدیرعامل فولاد مبارکه در تشریح اهمیت اجرای پروژه‌های توسعه شرکت خاطرنشان کرد: همان‌گونه که پیش‌ازاین نیز تأکید کرده‌ایم، یکی از راهبرد‌های اصلی شرکت پیشبرد بهینه و به‌موقع طرح‌های توسعه شرکت است. سرمایه‌گذاری شرکت در طرح‌های توسعه بیش از ۲۰ برابر شده و لازم است ضمن برطرف کردن موانع و تسهیل امور برای به بار نشستن این حجم از طرح‌های توسعه، نظارت دقیق‌تری صورت گیرد تا بدون هیچ‌گونه اتلاف وقت و انحراف، این طرح‌ها مورد بهره‌برداری قرار گیرند.

وی تصریح کرد: در شرایط تحریم، ممکن است در مسیر برخی از طرح‌ها با مشکلاتی مواجه شویم که تلاش خواهیم کرد با حل مسائل احتمالی از توقف آن‌ها جلوگیری کنیم.

وی با تأکید بر اهمیت استفاده از تخصص، تجربه و دانش فنی کارشناسان و شرکت‌های داخلی تصریح کرد: در گذشته این ذهنیت وجود داشت که طرح‌ها و پروژه‌ها باید با حضور، نظارت و تأیید شرکت‌ها و کارشناسان خارجی اجرا شود و مورد بهره‌برداری قرار گیرد، ولی خوشبختانه با اعتماد به ظرفیت‌های داخلی، امروز به مرحله‌ای رسیده‌ایم که دانش و تجربه کارشناسان داخلی شرکت و پیمانکاران کشور می‌تواند به‌خوبی ما را از حضور کارشناسان و شرکت‌های خارجی بی‌نیاز کند. تجربه نشان داده است هر جا منتظر بیگانگان نماندیم و با توکل بر خداوند و اتکا به توان داخلی به جلو حرکت کردیم، نتایج درخشانی کسب کردیم. نباید فراموش کنیم که ممکن است به هر دلیل طرف خارجی از عمل به تعهدات و مسوولیت‌های خود سرباز زند و کشور را با خسران زیادی مواجه کند.

طیب‌نیا در بخش پایانی سخنان خود اظهار کرد: مدیریت فولاد مبارکه در شرایط فعلی پرقدرت‌تر از همیشه ریسک سرمایه‌گذاری و حمایت از دانش و تجربه داخلی را پذیرفته و به توان داخلی اعتماد کرده است. این در حالی است که خوشبختانه مشاهده می‌کنیم نهادینه شدن دانش بسیاری از امور در شرکت و به‌طورکلی صنعت فولاد کشور مزد اعتماد به توان داخلی و ریسک‌پذیری فولاد مبارکه در این زمینه است.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده