تاریخ: ۱۵ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۸:۴۹
بازدید: ۷۲
کد خبر: ۲۸۰۰۳۱
سرویس خبر : آهن و فولاد
در پی افتتاح واحد تازه‌احداث جداسازی و خردایش ضایعات فلزی صورت گرفت؛

جداسازی ۶۰۰ هزار تن ضایعات فلزی در سال و استفاده مجدد آن‌ها در فرایند تولید شرکت فولاد مبارکه

‌می‌متالز - در پی افتتاح واحد تازه‌احداث جداسازی و خردایش ضایعات فلزی در ناحیه آهن‌سازی شرکت فولاد مبارکه، امکان جداسازی ۶۰۰ هزار تن ضایعات فلزی در سال و استفاده مجدد از آن‌ها در فرایند تولید فراهم شد.

به گزارش می‌متالز، در پی افتتاح واحد تازه‌احداث جداسازی و خردایش ضایعات فلزی در ناحیه آهن‌سازی، امکان جداسازی ۶۰۰ هزار تن ضایعات فلزی در سال و استفاده مجدد از آن‌ها در فرایند تولید فراهم شد.

در همین زمینه، جزئیات بیشتر این پروژه ارزشمند را طی مصاحبه با رضا خادم کیمیائی مدیر اجرای پروژه‌های ناحیه آهن‌سازی، محمد حسنی رئیس اجرای پروژه‌های ناحیه آهن‌سازی، سید سعید محتشم‌خواه کارشناس اجرای پروژه‌های ناحیه آهن‌سازی و مجید نیک‌اقبال رئیس گروه فنی آهن‌سازی جویا شده ایم. ماحصل این گفتگو‌ها را در ادامه می‌خوانید.


رضا خادم کیمیائی، مدیر اجرای پروژه‌های ناحیه آهن‌سازی:

در خصوص اهمیت اجرای این پروژه باید گفت با توجه به ماهیت فرایند‌های تولید این ناحیه ازجمله ایجاد لجن و ریزش مواد از نوار نقاله‌ها و شوت‌ها و برخی موارد دیگر، اجرای این پروژه در دستور کار قرار گرفته بود.

طی سالیان گذشته مقادیر قابل‌توجهی ضایعات آهن‌دار در منطقه کاردامپر انباشت شده است که با اجرای این طرح، امکان استفاده مجدد آن‌ها در فرایند تولید فراهم خواهد شد.

استفاده از توانایی و ظرفیت‌های سازندگان داخلی ازجمله نکات قابل‌توجه در اجرای این پروژه است. ساخت ۱۰۰ تن اسکلت فلزی و انجام ۱۸۰۰ مترمکعب خاک‌برداری و خاک‌ریزی و ۸۵۰ مترمکعب بتن‌ریزی و ۱۱ هزار متر کابل‌کشی بیانگر اهمیت و عظمت اجرای این پروژه است.


نصب یک سرند با ظرفیت نامی ۱۵۰ تن بر ساعت جهت جداسازی مواد

محمد حسنی، رئیس اجرای پروژه‌های ناحیه آهن‌سازی:

پس از ابلاغ پروژه به مدیریت اجرای پروژه‌های آهن‌سازی، جلسات مشترک با پیمانکار، دستگاه نظارت و بهره‌برداری تشکیل و تمهیدات لازم جهت طراحی و ساخت سایت جدید انجام شد.

در طراحی و اجرای واحد جدید، یک سرند با ظرفیت نامی ۱۵۰ تن بر ساعت جهت جداسازی مواد با دانه‌بندی ۰تا۵ میلی‌متر، ۵-تا۱۸ میلی‌متر، بالای ۱۸ میلی‌متر و نوار نقاله‌های مربوطه به ظرفیت نامی ۱۵۰ تن بر ساعت و نوار چرخشی (swing) با زاویه حرکتی ۱۲۰ درجه در نظر گرفته شده است. این در حالی است که پس از اخذ بازخورد از میزان و کیفیت موارد درشت‌دانه، در مرحله بعد جهت طراحی و نصب و راه‌اندازی سنگ‌شکن (کراشر) مناسب نیز اقدام خواهد شد.


تعبیه یک باسکول ۶۰ تنی و طراحی و نصب ترانس برق به ظرفیت ۶۳۰ کیلوولت آمپر

سید سعید محتشم‌خواه، کارشناس اجرای پروژه‌های ناحیه آهن‌سازی:

ازجمله موارد مهم این پروژه برق‌رسانی به واحد جدید به‌صورت یک پروژه مجزا در متن پروژه اصلی بود. در قرارداد، تأمین برق به‌وسیله دیزل ژنراتور پیش‌بینی شده بود، اما استفاده از دیزل ژنراتور عملا امکان‌پذیر نبود؛ بنابراین برق‌رسانی به‌وسیله کاشت تیر‌های بتنی و عبور کابل از روی ریل راه‌آهن تا محل پروژه انجام پذیرفت؛ ضمن این‌که طراحی و نصب ترانس برق به ظرفیت ۶۳۰ کیلوولت آمپر از دیگر موارد مهم پروژه است. علاوه بر این، به‌منظور توزین مواد خروجی سرند، باسکول ۶۰ تنی به ابعاد ۱۶ متر طول و ۳ متر عرض با ۸ عدد لودسل طراحی، تأمین و نصب گردید.


بهبود فرایند‌های زیست‌محیطی و ارزش‌افزوده اقتصادی قابل‌توجه برای شرکت

مجید نیک اقبال، رئیس گروه فنی آهن‌سازی:

در خصوص مزایای اجرای این پروژه باید گفت این پروژه به‌منظور افزایش بهره‌وری و بازیافت ضایعات آهن‌دار و بازچرخانی مواد باارزش قابل‌مصرف در فرایند‌های ناحیه آهن‌سازی تعریف و اجرا شد که علاوه‌بر بهبود فرایند‌های زیست‌محیطی، به میزان قابل‌توجهی ارزش‌افزوده اقتصادی برای شرکت به ارمغان خواهد آورد.

با توجه به ماهیت تولید در فرایند‌های تولید انبوه مانند آهن‌سازی، همواره یکی از نکات قابل‌توجه تولید ضایعات فرایندی و غیر فرایندی مانند لجن و ریزش‌هاست و ازآنجاکه این مواد دارای آهن با درصد بالا و قابل‌قبول جهت استفاده در فرایند است، نیاز به استفاده مجدد این مواد ازجمله اهداف استراتژیک فولاد مبارکه به شمار می‌آید.

رضا خادم کیمیائی، مدیر اجرای پروژه‌های ناحیه آهن‌سازی، در پایان از زحمات کارکنان واحد اجرای پروژه‌های آهن‌سازی، دستگاه نظارت، مدیریت و کارکنان بهره‌برداری ناحیه آهن‌سازی، حمل‌ونقل، تعمیرات مرکزی و کلیه همکارانی که در برنامه‌ریزی، اجرا و راه‌اندازی این پروژه مشارکت داشتند، تشکر و قدردانی کرد.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده