تاریخ: ۱۷ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۷:۴۶
بازدید: ۶۹
کد خبر: ۲۷۹۹۴۷
سرویس خبر : آهن و فولاد
در پنل تخصصی دنیای اقتصاد مطرح شد

تقویت کانون‌های مصرف برای صنعت فولاد کشور حیاتی است

‌می‌متالز - به گزارش دنیای اقتصاد پنل تخصصی بررسی چالش‌های صنعت فولاد کشور به همت گروه رسانه‌ای دنیای اقتصاد در حاشیه سمپوزیوم فولاد کیش با حضور محس سلطانی مدیر امور فنی وبرنامه ریزی تولید ذوب آهن اصفهان، مهران محجوب نژاد معاون برنامه ریزی شرکت مهندسی بین المللی فولاد تکنیک و حسین بختیاری معاون فروش فولاد خراسان برگزار شد.

به گزارش می‌متالز، مدیر امور فنی وبرنامه ریزی تولید ذوب آهن اصفهان در این پنل گفت: تولید در شش ماهه اول سال جاری در ذوب آهن اصفهان به خوبی انجام شد و با وجود مشکلات مختلف ۳ درصد از برنامه پیش هستیم. وی افزود: مشکلات تولید مربوط به مصوبه‌هایی است که ایجاد محدودیت می‌کند و هزینه‌های تولید را افزایش می‌دهد. این امر مشکلات مالی برای شرکت‌هایی مانند ذوب آهن ایجاد می‌کند و اجرای پروژه‌های آن‌ها را با مشکل مواجه می‌سازد ضمن اینکه با وجود تورم شاهد کاهش قیمت محصولات فولادی هستیم.

سلطانی یکی از مشکلات پیش روی تولید فولاد را مساله آب دانست و گفت ذوب آهن اصفهان از نیروگاه برخوردار است و از آب برای تولید برق استفاده می‌کند تا به شبکه سراسری برق فشار وارد نشود. از طرفی این شرکت با اجرای پروژه‌های مختلف، به زودی برداشت آب از زاینده رود را به حداقل می‌رساند. در بخش صنعت به طور کلی تنها ۵ درصد آب کشور مصرف می‌شود و صنایع به ویژه صنایع فولادی در زمینه کاهش مصرف آب اقدامات گسترده‌ای انجام داده اند.

معاون برنامه ریزی شرکت مهندسی بین المللی فولاد تکنیک نیز در این پنل به مشکل مازاد ظرفیت تولید فولاد کشور اشاره کرد و گفت: در شرایطی که به دلیل مسائل مختلف جهانی، با کاهش صادرات مواجه هستیم، باید کانون‌های مصرف فولاد کشور مانند صنعت ساختمان، لوازم خانگی و .... تقویت شوند تا صنعت فولاد با بحران مواجه نگردد. وی افزود: قیمت محصولات فولادی با قیمت مواد اولیه تناسب ندارد که این موجب زیان شرکت‌های فولادی می‌شود. ضمن اینکه این امر باعث شد سال گذشته ۱۱۰ واحد کوچک فولاد سازی تعطیل شوند.

معاون فروش فولاد خراسان نیز از کمبود برق به عنوان یکی از مشکلات تولید فولاد یاد کرد که در سال گذشته موجب کاهش تولید این محصولات شد و افزود: برخی تصمیمات غیر کارشناسی موجب عدم توازن در زنجیره فولاد شده است که عدم رفع آن به زودی مشکلات جدی برای صنعت فولاد ایجاد می‌کند.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده