تاریخ: ۱۸ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۳۳
بازدید: ۳۸۵
کد خبر: ۲۷۹۸۵۰
سرویس خبر : آهن و فولاد

تحلیل روزانه بازار آهن ۱۸ آبان ۱۴۰۱؛ فولاد همچنان از نردبان قیمت بالا می‌رود/ چرا دلار کشف قیمت نشد؟

‌می‌متالز - ارز، محصولات فولادی، نفت و بورس روند صعود را طی کردند که در این میان، برخی تحلیلگران بر این باورند که ادامه نوسانات منجر به آشفتگی بیشتر در بازار کاهش سرمایه گذاری در بخش‌های مولد می‌شود.

به گزارش می‌متالز، بازار ارز که همیشه ساعت ۱۱:۳۰ کشف قیمت می‌شد، امروز بدون کشف قیمت به کار خود ادامه داد و نرخ‌ها به صورت سلیقه‌ای عرضه شد. به طور معمول در این شرایط صرافی‌ها از خرید و فروش ارز خودداری می‌کنند و منتظر می‌مانند تا کشف قیمت اتفاق بیفتد. همچنین نرخ توافقی که در روز‌های گذشته در کانال ۳۴ هزار تومان قرار داشت، صبح امروز از این کانال خارج شد و به کانال ۳۵ هزار تومان رسید و همچنان صرافی‌ها از عرضه ارز با نرخ آزاد خودداری می‌کنند.

در بازار میلگرد، نبشی و ناودانی همانند روز‌های گذشته روند صعودی را طی کردند، این در حالی است که در بازار فولاد کشور‌های همسایه مانند ترکیه رکود به چشم می‌خورد. در این میان، برخی تحلیلگران بر این باورند: در شرایطی که اقتصاد ایران با نوسان همراره باشد، نمی‌توان انتظار ثبات قیمت در محصولات داشت.

بازار سرمایه نیز در این هفته سبزپوش ماند و از شنبه تا چهارشنبه که پایان معاملات هفته را رقم زد، روند صعودی را طی کرد. در بورس کالا هم برای نخستین بار شمش در رینگ صادراتی مورد معامله قرار گرفت. قیمت فولاد تا هفته‌های گذشته گرانتر از قیمت‌های جهانی بود، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد نرخ فولاد کشور‌های مختلف نیز مشمول تغییراتی شده است.

در ادامه بررسی بازار‌های جهانی حاکی از آن است که نگرانی در مورد کاهش تقاضا به‌دنبال قرنطینه‌های جدید کرونایی در چین به‌عنوان بزرگ‌ترین واردکننده نفت دنیا، باعث کاهش ۳ درصدی قیمت نفت در روز گذشته شد، اما قیمت نفت در اولین ساعات تجارت در روز چهارشنبه تغییر چندانی نداشته‌است.

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۴۲ سنت معادل ۰٫۴۴ درصد کاهش به ۹۴ دلار و ۹۴ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با ۵۳ سنت معادل ۰٫۶۰ درصد کاهش ۸۸ دلار و ۳۸ سنت معامله می‌شود. بازار نفت بین نگرانی در مورد رکود اقتصاد که به تقاضا آسیب می‌رساند. همچنین کاهش عرضه نفت پس از اجرایی شدن تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه نفت خام روسیه و کاهش تولید ائتلاف اوپک پلاس مانده‌است. برخی تحلیلگران عقیده دارند: هر گونه ضعف بازار نفت موقتی خواهد بود؛ مگر اینکه اقتصاد دنیا وارد یک رکود عمیق شود. بازار نفت هفته گذشته نسبت‌به برداشته شدن قرنطینه‌های کرونایی در چین امیدوار شده بود، اما مقامات بهداشتی چین در اواخر هفته اعلام کردند به‌خاطر افزایش موارد ابتلا به کرونا، همچنان به محدودیت‌های سختگیرانه خود ادامه می‌دهند.

با این حال، بازار فولاد کشور چین هم همچنان به دلیل محدودیت‌های کرونایی در رکود قرار دارد و برخی کارشناسان معتقدند که ادامه این روند باعث کاهش هرچه بیشتر قیمت محصولات فولادی می‌شود؛ به این دلیل که روسیه اقدام به دامپینگ کرده و از سوی دیگر کاهش مصرف فولاد در چین که بزرگترین کشور در بخش مصرف است می‌تواند به افت بیشتر قیمت منجر شود.

از بازار آهن چه خبر؟

امروز قیمت میلگرد در اکثر شرکت‌ها ثابت است، اما سه شرکت ۱۰۰ تا ۴۵۰ تومان افزایش قیمت داشتند، کف قیمت روی ۱۶ هزار و ۲۰۰ تومان در شرکت ارگ تبریز است و سقف قیمت روی قیمت ۱۷ هزار و ۴۹۵ تومان در شرکت راد همدان است.

نرخ محصولات نبشی در شرکت نیکان و نورد آریان فولاد ۲۰۰ تومان افزایش یافت و در بخش ناودانی شرکت سپهر ایرانیان ۲۵۰ تومان افزایش قیمت دارد، قیمت مابقی محصولات نبشی و ناودانی ثابت است.

قیمت محصولات کیلویی تیرآهن ثابت است و در برخی سایز‌های شاخه‌های ذوبی شاهد اصلاح افزایشی قیمت تا سقف ۲۲۰ هزار تومان هستیم.

در بخش پروفیل تا این لحظه نرخ اکثر محصولات ثابت است، شرکت صدرا با عقب نشینی از کانال ۲۳ هزار تومان و ۶۰۰ تومان کاهش، نرخ محصول مبارکه خود را به ۲۲ هزار ۹۰۰ تومان رساند و شرکت یاران نیز ۱۰۰ تومان کاهش قیمت دارد.

منبع: فولادبان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده