تاریخ: ۱۸ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۰۷
بازدید: ۱۳۵
کد خبر: ۲۷۹۹۸۲
سرویس خبر : انرژی

افزایش اکتشاف اورانیوم در شمال شرق هند

‌می‌متالز - دولت هند با تاکید بر استفاده از انرژی پاک در برابر سوخت‌های فسیلی، اکتشاف اورانیوم در ایالت‌های شمال شرقی این کشور را آغاز کرده است.

به گزارش می‌متالز، دولت هند از طرحی بلندپروازانه برای افزایش اکتشاف اورانیوم در شمال شرق این کشور رونمایی کرده و نقاط جدیدی برای این اکتشاف در سه ایالت در منطقه مرزی شناسایی شده است.

وزارت انرژی اتمی هند از مجموع ۴۰ منطقه در سایر ایالت‌های کشور، هشت منطقه را در ایالت‌های آسام، تریپورا و آروناچال پرادش برای اکتشاف اورانیوم انتخاب کرده است.

در پاسخ به درخواست اطلاعات تحت قانون حق دسترسی به اطلاعات (RTI)، اداره اکتشاف و تحقیقات مواد معدنی اتمی فاش کرد که مناطق جورهات، ناگاون، کربی انگلونگ، هوجای در آسام؛ سیانگ غربی و کامنگ غربی در آروناچال پرادش و کوای و تریپورای غربی در تریپورا در حال فعالیت‌های اکتشافی برای یافتن و استخراج اورانیوم هستند.

یک مقام این وزارتخانه گفت: همه ذخایر برای استخراج تجاری قابل دوام نیستند. نقاط جدیدی که در سه ایالت شمال شرقی شناسایی شده اند و قبل از نتیجه گیری، برای چند سال به طور مداوم تحت اکتشاف قرار خواهند گرفت.

حدود ۱۰ درصد از برق جهان از اورانیوم در راکتور‌های هسته‌ای تولید می‌شود و در هند، ظرفیت فعلی نیروگاه هسته‌ای نصب شده ۶۷۸۰ مگاوات است که از ۲۲ راکتور نیروگاه هسته‌ای عملیاتی تشکیل شده است. دولت هند برنامه‌هایی را برای افزایش ظرفیت به ۲۲،۴۸۰ مگاوات تا سال ۲۰۳۱ انجام داده است. در حال حاضر، تنها یک معدن در جادوگودا در جارکند وجود دارد که قابل بهره برداری است، تاکید بر ایجاد معادن بیشتر به این دلیل است که ذخایر معدن جادوگودا به سرعت در حال کاهش است.

تاکید بر اکتشاف اورانیوم در هند نیز با توجه به اهداف تعیین شده توسط دولت برای افزایش استفاده از انرژی غیر فسیلی اهمیت پیدا می‌کند. در اجلاس COP ۲۶ که در گلاسکو برگزار شد، نخست وزیر هند نارندرا مودی اعلام کرد تا سال ۲۰۳۰، ۵۰۰ گیگاوات انرژی غیرفسیلی در این کشور تولید خواهد شد و ۵۰ درصد انرژی مورد نیاز کشور از انرژی‌های تجدیدپذیر تامین خواهد شد.

اگرچه راکتور‌های هسته‌ای سرمایه گذاری قابل توجهی برای ساخت دارند، اما هزینه‌های جاری و طول عمر پایینی دارند. راکتور‌های هسته‌ای در زمین کمتری نسبت به هر منبع هوای پاک دیگری برق بیشتری تولید می‌کنند.

علاوه بر ایالت‌های شمال شرقی هند که توسط وزارتخانه انرژی اتمی معرفی شده اند، در پاسخ به سوال رسانه‌ها اعلام شده است، نزدیک به ۲۰ هزار تن اکسید اورانیوم در چندین مکان در مگالایا که یکی دیگر از ایالت‌های منطقه مرزی است، اکتشاف شده است، در میان این نقاط، واکین و دومیناسیات بزرگترین و غنی‌ترین ذخایر ماسه سنگی کشور هند را دارند.

با این حال، تلاش‌ها برای آغاز استخراج معدن در دومیناسیات، به دنبال اعتراض گروه‌های محلی به بن بست رسیده است و تاکنون، دولت نتوانسته مجوز اکتشاف را به شرکت دولتی اورانیوم هند با مسوولیت محدود که وظیفه استخراج معادن در این کشور را دارد، اعطا کند.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)

عناوین برگزیده