تاریخ: ۱۸ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۳۲
بازدید: ۱۶۱
کد خبر: ۲۸۰۰۲۶
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

انتظار رشد چشمگیر تقاضای آلومینیوم کم‌کربن تا سال ۲۰۳۰

‌می‌متالز - شرکت مشاوره مک‌کینزی در گزارشی اعلام کرد که انتظار می‌رود تقاضا برای آلومینیوم، فولاد و مس کم‌کربن تا سال ۲۰۳۰ افزایش پیدا کند.

به گزارش می‌متالز به نقل از موسسه «Fastmarkets»، در گزارش مک‌کینزی که در آن عرضه و تقاضای بازار و پریمیوم فلزات کم‌کربن تا سال ۲۰۳۰ مدل‌سازی شده است، بیان شده که روند رشد تقاضا از سوی خودروسازان و صنعت ساخت‌وساز با هدف کربن‌زدایی، تقاضا برای این فلزات را در دهه جاری افزایش خواهد داد.

آنا مور، یکی از شرکای شرکت مشاوره مک‌کینزی، بیان کرد که روند تقاضا برای محصولات دارای انتشارات کم‌کربن یا انرژی‌های پاک در حال افزایش است و در عین حال مشتریان نهایی، تولیدکنندگان و دولت‌ها برای همگامی بیشتر با اقتصاد پایدار و سازگار با محیط زیست تلاش می‌کنند.

فرآوری مواد اولیه برگرفته از منابع معدنی، منجر به انتشار گاز‌های گلخانه‌ای در بسیاری از محصولات صنعتی می‌شود و در نتیجه آن، تمرکز بر هدف کربن‌زدایی از عوامل ایجادکننده این آلاینده‌ها شدت پیدا می‌کند. همچنین بسته به میزان انعطاف‌پذیری و هزینه در سمت عرضه، اثرات تعیین پریمیوم انرژی‌های تجدیدپذیر در یک محدوده زمانی برای برخی کالا‌ها در حال نمایان شدن هستند.

به گفته مور، انتظار می‌رود صنعت آلومینیوم رشد چشمگیری در روند تقاضا برای آلومینیوم کم‌کربن را تجربه کند؛ این در حالی است که پیش‌بینی می‌شود عرضه نیز روند صعودی داشته باشد.

موسسه «Fastmarkets» ارزیابی پریمیوم آلومینیوم کم‌کربن را برای آلومینیوم اولیه و محصولات با ارزش افزوده بالا از ماه مارس ۲۰۲۱ آغاز کرد تا شفافیت بیشتری در بازار ایجاد کند.

با توجه به ویژگی‌های اعلام شده، موسسه «Fastmarkets» آلومینیومی را در دسته کم‌کربن قرار می‌دهد که برای تولید آن، گاز‌های گلخانه‌ای منتشر شده بر حسب گستره یک و ۲، برابر با چهار تن دی‌اکسید کربن معادل یا کمتر باشد.

مور پیش‌بینی می‌کند حجم تقاضای آلومینیوم پاک از ۲۶ میلیون تن در سال ۲۰۲۱، به ۶۲ میلیون تن تا سال ۲۰۳۰ افزایش یابد. به علاوه انتظار می‌رود روند کلی بازار در تعادل نسبی باقی بماند و حجم عرضه از ۴۴ میلیون تن، به ۷۱ میلیون تن در مدت مشابه افزایش یابد.

انتظار می‌رود که این تعادل بتواند مانع از افزایش بیشتر پریمیوم آلومینیوم کم‌کربن شود، اما مور معتقد است که عرضه یک محصول متمایز و ویژه در بازار آلومینیوم کم‌کربن می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر رشد پریمیوم داشته باشد.

وی افرود که این امر موجب رشد تقاضا برای گرید‌های آلومینیوم با انتشارات دی‌اکسید کربن فوق العاده کم می‌شود که در آن میزان انتشار کمتر از ۰.۵ تن دی‌اکسید کربن در هر تن آلومینیوم از فرایند الکترولیز انتظار می‌رود.

بخش خودرو‌های لوکس و بخش انرژی می‌توانند به عنوان محرکی برای رشد تقاضای آلومینیوم بسیار کم‌کربن عمل کنند.

مور در ادامه تصریح کرد: این موضوع بدان معنا خواهد بود که رسیدن به نرخ‌های کمتر از چهار تن دی‌اکسید کربن در هر تن آلومینیوم، هدف دیگری است که باید به آن دست یافت و این هدف نیازمند پیشرفت‌ها و سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی در فناوری‌هایی مانند آند‌های خنثی است تا شرایط برای افزایش ظرفیت مورد نیاز فراهم شود.

انتظار رشد چشمگیر تقاضای آلومینیوم کم‌کربن تا سال ۲۰۳۰

موسسه Fastmarkets، پریمیوم آلومینیوم کم‌کربن P۱۰۲۰A اروپا را در روز هفتم اکتبر سال جاری، بین ۱۰ تا ۳۰ دلار در هر تن نسبت به قیمت محصول معمولی در شرایط تحویل مشابه ارزیابی کرد؛ این در حالی است که در ماه مارس ۲۰۲۱، این مبلغ حدود صفر دلار در هر تن بود.

همچنین پریمیوم تفاضلی آلومینیوم کم‌کربن (نسبت به قیمت آلومینیوم معمولی با شرایط تحویل مشابه)، علی‌رغم کاهش برخی از پریمیوم‌ها در اروپا ثابت مانده است. موسسه «Fastmarket» پریمیوم آلومینیوم P۱۰۲۰A خود را حدود ۲۶۰ تا ۲۹۰ دلار در هر تن با شرط تحویل در بندر روتردام ارزیابی کرد که در مقایسه با بالاترین پریمیوم ثبت شده یعنی ۶۰۰ تا ۶۳۰ دلار در هر تن در اوایل سال جاری، ۵۵ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

انتظار رشد چشمگیر تقاضای آلومینیوم کم‌کربن تا سال ۲۰۳۰

علی‌رغم انقباض بازار تقاضا در اروپا، برخی از فعالان بازار به ادامه خرید آلومینیوم کم‌کربن در این منطقه اشاره کردند. این امر در شرایطی که عرضه در منطقه اروپا کاهش یافته است، اما با جبران واردات معاملات برای تامین تقاضای سال ۲۰۲۳ افزایش داشته است.

در رابطه با فلز مس، مور اعلام کرد که ممکن است بازار مس کم‌کربن (دارای انتشار کمتر از ۱.۵ تن دی‌اکسید کربن به ازای هر تن مس تولید شده) در شرایط تعادل یا مازاد عرضه قرار بگیرد؛ در حالی که انتظار می‌رود کل بازار مس شرایط کمبود عرضه را تجربه کند.

همچنین انتظار می‌رود حجم مس کم‌کربن از دو میلیون تن در سال ۲۰۲۰، به سه تا چهار میلیون تن در سال ۲۰۳۰ افزایش یابد. همچنین پیش‌بینی می‌شود که حجم تقاضای مس کم‌کربن از حدود صفر در سال ۲۰۲۱، به دو میلیون تا سه میلیون تن در سال ۲۰۳۰ افزایش یابد.

موسسه «Fastmarkets» در ماه اکتبر گزارش داد که مس کم‌کربن نیز تبدیل به یک مولفه تاثیرگذار مهم در مذاکرات برای پریمیوم در قرارداد‌های سالانه شده است.

در همین راستا، برخی از تولیدکنندگان مانند شرکت «Boliden» در اروپا، اکنون محصولات مسی کم‌کربن را ارائه می‌کنند.

مور در ادامه بیان کرد که مانند پریمیوم آلومینیوم کم‌کربن، می‌توان فضا را برای تغییر پریمیوم بخش‌های خاص مانند گرید‌های دی‌اکسید بسیار کم‌کربن فراهم کرد.

وی در ادامه افزود که پریمیوم فولاد کم‌کربن نیز به دلیل کسری عرضه کلی بازار، شاهد رشد خواهد بود. این امر در اروپا که در حال تغییر رویکرد تولید به سمت تولید سبز و کاهش انتشارات کربنی است، بیشتر نمایان خواهد بود؛ هرچند که سهم این منطقه، کمتر از ۵ درصد در تولید محصولات تخت فولادی است.

به گفته مور، کالا‌هایی مانند فولاد و پلاستیک با کمبود عرضه محصولات کم‌کربن مواجه هستند که حل این مسئله به دلیل چالش‌های راه‌اندازی واحد‌های تولید فولاد و پلاستیک پاک، دشوار خواهد بود و ممکن است منجر به سطح پریمیوم بالاتر شود.

مور پیش‌بینی می‌کند که روند تقاضا برای فولاد کم‌کربن از ۸۴ میلیون تن در سال ۲۰۲۱، به حدود ۲۰۰ میلیون تن در سال ۲۰۳۰ افزایش یابد. انتظار می‌رود که عمده افزایش حجم تقاضا برای این نوع از فولاد از محل صنایع خودروسازی و ساخت‌وساز باشد.

به گفته مور، موسسه مک‌کینزی در رابطه با فولاد تخت کم‌کربن پیش‌بینی کرد که تا حدود سال ۲۰۲۵، میزان پریمیوم در زمانی که نیروگاه‌های با سوخت هیدروژن به منظور تولید آهن احیای مستقیم فعالیت خود را آغاز کنند، افزایش بیشتری داشته باشد. به علاوه انتظار می‌رود پس از آغاز روند افزایش تولید این نیروگاه‌ها، میزان پریمیوم کاهش یابد.

یک شرکت خودروسازی در روز ۲۵ اکتبر ۲۰۲۲ اعلام کرد که تولیدکنندگان فولاد همچون تاتا استیل هند، شرکت «Salzgitter Flachstahl» و «Thyssenkrupp» از سال ۲۰۲۳، عرضه فولاد کم‌کربن برای خودرو‌های تولیدشده آتی شرکت خودروسازی فورد مستقر در اروپا را آغاز خواهند کرد.

وجود بار سنگین مشکلات بر دوش مصرف‌کنندگان در بخش فولاد تخت، جایی که خودروسازان حضور پر رنگی در این بازار دارند، منجر به امضای چندین توافق‌نامه تامین فولاد پاک بین فولادسازان و شرکت‌های خودروسازی شد، اما اقدامات متناسب در این رابطه برای استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در بخش بزرگ فولاد چندان با استقبال مواجه نشدند.

منبع: فلزات آنلاین

عناوین برگزیده