تاریخ: ۱۸ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۵۵
بازدید: ۱۴۱
کد خبر: ۲۸۰۰۱۶
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

گمانه‌زنی‌ها در مورد ممنوعیت واردات آلومینیوم از روسیه

‌می‌متالز - شرکت «En+» در روز ۱۴ اکتبر سال جاری میلادی اخطاریه‌ای را صادر و در آن، به پیامد‌های زیان‌بار ناشی از گمانه‌زنی‌های اخیر مبنی بر اقدامات دولت ایالات متحده آمریکا در راستای ممانعت از واردات آلومینیوم از روسیه اشاره کرد.

به گزارش می‌متالز به نقل از موسسه «Platts»، کریستوفر برنهام، مدیر شرکت «En+» در بیانیه‌ای مطرح کرد که ایجاد گمانه‌زنی‌های غیرمسوولانه در بازار فقط به نفع رقبای ما خواهد بود که به طور علنی از ایجاد محدودیت دسترسی به بازار شرکت «En+» حمایت کرده‌اند، اما در واقع با این کار به مصرف‌کننده آمریکایی و اقتصاد ایالات متحده آمریکا آسیب می‌رسانند. به علاوه بیش از ۱۶۴ هزار شغل مستقیم و ۴۷۰ هزار شغل غیرمستقیم در صنایع پایین‌دستی، تحت تاثیر احتمالی این اقدامات قرار می‌گیرند.

شرکت «En+» دارنده بیش از ۵۰ درصد از سهام شرکت «Rusal» است. این شرکت، یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان آلومینیوم در جهان با امکان تحویل در بنادر چین و با ظرفیت تولید سالانه سه میلیون و ۹۰۰ هزار تن است. شرکت «Rusal» یکی از بزرگ‌ترین مجتمع‌های تولیدی در جهان است که زمینه فعالیت‌های آن شامل استخراج بوکسیت و پالایش آلومینا نیز می‌شود.

برنهام در ادامه افزود این حدس و گمان‌ها به مشتریان نیز صدمه وارد می‌کند و می‌تواند حتی باعث افزایش قیمت خودرو‌ها و وسایل نقلیه شود.

برنهام در بیانیه خود که در رابطه با مقاله منتشر شده در خبرگزاری بلومبرگ در ۱۲ اکتبر ۲۰۲۲ صادر شد، بیان کرد که ایالات متحده آمریکا در حال بررسی گزینه‌های احتمالی برای تحریم آلومینیوم روسیه است و به انجام چنین اقداماتی در حوزه اقتصادی علیه روسیه در پاسخ به تهاجم این کشور به اوکراین ادامه می‌دهد. از میان برخی از این گزینه‌های تحریمی، می‌توان به ممنوعیت احتمالی واردات آلومینیوم از روسیه، افزایش تعرفه‌ها بر آلومینیوم از مبدا روسیه، یا اعمال تحریم‌ها بر شرکت Rusal اشاره کرد.

وی اضافه کرد که مباحث مطرح شده در این مقاله، به درستی بیان نشده‌اند. همچنین شرکت «En+» همچنان با الزامات مطرح شده توسط دفتر کنترل سرمایه‌های خارجی یا دفتر کنترل دارایی‌های خارجی از جمله شرایط حذف توافق شده در سال ۲۰۱۸، موافق بوده و متعهد به اجرای قرارداد‌های خود در ایالات متحده آمریکا و سراسر جهان است.

برنهام تاکید کرد که ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۱۸ نیز شرکت «Rusal» را تحریم کرده بود. همچنین قیمت آلومینیوم در بورس فلزات لندن در سال ۲۰۱۸ به دنبال اعمال تحریم‌ها، ۲۹ درصد افزایش یافت و تقاضا برای یافتن مواد جایگزین توسط تولیدکنندگان آمریکایی افزایش پیدا کرد.

این شرکت در گذشته نگرانی خود را در مورد تشدید تنش در اوکراین ابراز داشته است و از برقراری و استقرار صلح در منطقه حمایت می‌کند.

در همین راستا، اظهارات نماینده دفتر کنترل سرمایه‌های خارجی یا وزارت خزانه‌داری آمریکا در این رابطه در روز ۱۴ اکتبر ۲۰۲۲ سودمند نبود.

تاثیرپذیری قیمت‌ها در سطح بازار

به دلیل اینکه گمانه‌زنی‌ها در مورد تحریم احتمالی واردات آمریکا از روسیه در بازار جهانی در حال گسترش است، قیمت سه ماهه آلومینیوم در بورس فلزات لندن در پایان روز معاملاتی ۱۱ اکتبر ۲۰۲۲، از دو هزار و ۲۳۶ دلار در هر تن به دو هزار و ۳۰۵ دلار در هر تن در روز ۱۲ اکتبر و حدود دو هزار و ۳۶۰ دلار در هر تن در روز ۱۳ اکتبر افزایش یافت.

با این حال، پریمیوم در ایالات متحده آمریکا هنوز تحت تاثیر این اتفاق قرار نگرفته است. بر اساس ارزیابی شاخص داده‌های «S&P Global Commodity Insights» توسط موسسه «Platts»، پریمیوم معاملات آلومینیوم P۱۰۲۰ آمریکا برای تحویل در ایالت‌های غرب میانه آمریکا در روز ۱۳ اکتبر، از ۲۰.۷۰ سنت در هر پوند در روز‌های گذشته به ۲۰.۶۵ سنت در هر پوند نسبت به قیمت نقدی بورس فلزات لندن کاهش یافت.

ارزیابی هفتگی موسسه «Platts» برای پریمیوم بیلت آلومینیوم ۶۰۶۳ ایالات متحده آمریکا نیز در روز ۱۳ اکتبر، نشان از ۲۳ سنت در هر پوند در هفته منتهی به روز هفتم اکتبر به ۲۱ سنت در هر پوند دارد. در همین رابطه واکنش‌ها به این موضوع متفاوت بود و به همین دلیل برخی از فعالان بازار احتمال اعمال تحریم بالقوه بر واردات آلومینیوم از روسیه و در نتیجه افزایش قیمت در بورس فلزات لندن را برای بازار مثبت ارزیابی کردند. در عین حال، برخی دیگر از فعالان بازار پیش‌بینی کردند که بازار آمریکا کمترین تاثیر را از تحریم احتمالی روسیه خواهد پذیرفت؛ چراکه آلومینیوم P۱۰۲۰ از قبل به ایالات متحده آمریکا صادر شده است. با این حال، برخی منابع اشاره کردند که انجام هر اقدامی علیه شرکت روسال، تاثیر بیشتری بر بازار بیلت ایالات متحده آمریکا خواهد داشت.

واردات آلومینیوم از روسیه

انجمن آلومینیوم ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که از هر تلاشی که توسط دولت ایالات متحده آمریکا و متحدان آن در ناتو برای رسیدگی به بحران جاری در اوکراین ضروری تشخیص داده شود، حمایت خواهد کرد. این انجمن در ادامه بیان کرد که صنعت داخلی آمریکا برای کاهش واردات آلومینیوم از روسیه از سال ۲۰۱۸ به بعد، تحریم‌هایی را اعمال کرده است.

این انجمن بر اساس شاخص داده‌های «S&P Global» در بیانیه‌ای در روز ۱۲ اکتبر ۲۰۲۲ اعلام کرد که اگرچه ایالات متحده آمریکا هنوز حجم ناچیزی از آلومینیوم پرایمری را از روسیه وارد می‌کند، اما تحریم‌های اعمال شده در سال ۲۰۱۸ به طور قابل توجهی، وابستگی ایالات متحده آمریکا به واردات آلومینیوم اولیه روسیه را از حدود ۱۵ درصد در سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۷، به حدود ۵ درصد در سال جاری کاهش داده است.

بر اساس داده‌های وزارت بازرگانی ایالات متحده آمریکا، این کشور در سال ۲۰۲۱ در حدود ۱۹۲ هزار تن آلومینیوم اولیه از روسیه وارد کرد که حدود ۵ درصد از کل حجم سه میلیون و ۶۴۰ هزار تن آلومینیوم اولیه وارداتی در آن سال را شامل می‌شود؛ اگرچه روسیه سومین صادرکننده بزرگ آلومینیوم اولیه به ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۲۱ بود، اما حجم واردات از روسیه بسیار کمتر از دو میلیون و ۵۴۰ هزار تن بود. گفتنی است که حدود ۳۵۴ هزار تن نیز از کانادا و امارات متحده عربی تامین شد.

گمانه‌زنی‌ها در مورد ممنوعیت واردات آلومینیوم از روسیه

در نیمه اول سال جاری، ایالات متحده آمریکا حدود ۱۲۰ هزار تن آلومینیوم اولیه از روسیه وارد کرده است که بخشی از مقدار دو میلیون و ۱۲۰ هزار تنی از حجم کل واردات این کشور را شامل می‌شود.

در واقع ایالات متحده آمریکا، به شدت به واردات آلومینیوم اولیه از کانادا و سایر کشور‌ها وابسته است؛ چراکه بیشتر صنایع داخلی این کشور در بخش‌های پایین‌دستی آلومینیوم مانند نورد و ریخته‌گری قرار دارند. بر اساس داده‌های سازمان زمین‌شناسی ایالات متحده آمریکا، تولید آلومینیوم اولیه در آمریکا در سال ۲۰۲۱، در مجموع حدود ۸۸۰ هزار تن (حدود یک چهارم حجم کل واردات) بود که در ۶ واحد ذوب انجام شد.

در همین رابطه، چندین شرکت آلومینیومی ایالات متحده آمریکا مانند «Alcoa»، «Arconic» و همچنین شرکت‌های صنایع فلزی دیگر مانند «ATI» در اوایل سال جاری، از قبل اقداماتی را برای کاهش یا توقف روابط تجاری با شرکت‌های مستقر در روسیه انجام دادند.

بخش مرتبط با آمریکا در شرکت «Rusal» به نام «Rusal America» نیز در ماه آپریل، هنگامی که مدیران سابق «Rusal America» یک شرکت جدید مستقر در ایالات متحده آمریکا به نام «PerenniAL» را به منظور خرید بخش تجاری این کشور تاسیس کردند، از شرکت مادر خود جدا شد.

افزایش تعرفه گمرکی قبلی آمریکا بر آلومینیوم روسیه

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در ماه آوریل ۲۰۲۲، لایحه‌ای را برای تعلیق روابط تجاری عادی با روسیه امضا کرد. این اقدام رئیس جمهور موجب افزایش تعرفه‌های گمرکی بر ده‌ها محصول فلزی وارداتی از روسیه شد. به عنوان مثال، این لایحه نرخ تعرفه گمرکی ۱۸.۵ درصدی را برای آلومینیوم پرایمری و نرخ تعرفه گمرکی ۱۱ درصدی را برای آلومینیوم با خلوص بالا ایجاد کرد. این تعرفه علاوه بر سایر تعرفه‌های گمرکی موجود مانند تعرفه ۱۰ درصدی مرتبط با بند ۲۳۲ قانون گسترش تجارت آمریکا است.

برنهام در ادامه تصریح کرد که تولیدکنندگان سیم و کابل ایالات متحده آمریکا، پیش از این نیز متحمل پرداخت چنین هزینه‌های تورم‌زایی برای مفتول‌های وارداتی از روسیه با تعرفه گمرگی ۴۵ درصدی شدند.

وی افزود که این محصولات به دلیل کاربرد آن‌ها در پروژه‌های انرژی خورشیدی و بادی برای طرح‌های کربن‌زدایی بسیار مهم هستند.

بررسی گزینه‌های بورس فلزات لندن

گمانه‌زنی‌های بازار در ایالات متحده آمریکا بر اساس اعلامیه منتشر شده در روز ۶ اکتبر ۲۰۲۲ درباره اقدام بورس فلزات لندن مبنی بر شروع بررسی واکنش صنعت در مورد تحویل فلزات روسیه به انبار‌های این بورس افزایش یافت. در همین رابطه انتظار می‌رود که فعالان بازار به طور فزاینده‌ای مذاکرات درباره این محصولات را در قرارداد‌های آتی که در سال ۲۰۲۳ صورت می‌پذیرد، رد کنند.

اقدامات احتمالی که بورس فلزات لندن می‌تواند در این راستا انجام دهد، شامل معرفی حد و حدود برای تحویل فلزات روسیه در انبار‌های بورس فلزات لندن یا تعلیق کامل معاملات شرکت‌های روسی در این بورس است.

به‌نظر می‌رسد که این اقدامات پاسخگوی تغییر پویایی بازار باشد. در همین رابطه، شرکت «Rusal» در روز ۱۱ اکتبر ۲۰۲۲ اعلام کرد که پرسنل جدیدی را در موقعیت‌های کلیدی فروش و بازاریابی منصوب کرده است که از استراتژی بلندمدت این شرکت برای رشد و افزایش حضور این شرکت در بازار‌های کلیدی حمایت می‌کنند.

منبع: فلزات آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده