تاریخ: ۲۱ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۵۴
بازدید: ۱۴۵
کد خبر: ۲۸۰۱۱۳
سرویس خبر : آهن و فولاد

تحلیل روزانه بازار آهن ۲۱ آبان ۱۴۰۱/ واکنش بازار به بسته جدید ارزی بانک مرکزی

‌می‌متالز - بررسی بازار آهن امروز ۲۱ آبان ۱۴۰۱ نشان می‌دهد امروز آرامش در این بازار حاکم است.

به گزارش می‌متالز، بررسی بازار آهن امروز شنبه، ۲۱ آبان ماه ۱۴۰۱ حاکی از آن است که فعالان بازار امروز با ثبات نسبی قیمت اکثر محصولات، معاملات خود در هفته جازی را آغاز کردند.

در این راستا، گزارش‌ها از کف بازار ارز حاکی از آن است که اسکناس دلار در میدان فردوسی، مرکز ارزفروشان تهران با نرخ حدود ۳۵ هزار و ۱۰۰ تومان معامله می‌شود.

همچنین آخرین خبر از مذاکرات احیای برجام به اتحلیل المیادین با تیتر «نیاز دموکرات‌ها به توافق با ایران؛ چرا غرب از ایفای نقش روسیه در پرونده هسته‌ای می‌ترسد؟» برمی‌گردد. برهمین اساس، وبگاه شبکه «المیادین» با انتشار تحلیلی درخصوص وضعیت توافق هسته‌ای ایران، تاکید کرد که دموکرات‌های آمریکایی نیازمند توافق با ایران هستند و غرب از ورود جدی روسیه به این پرونده می‌ترسد.

البته آمریکا و ۳ کشور انگلیس، فرانسه و آلمان قصد دارند پیش‌نویس قطعنامه‌ای را در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مطرح کنند که طی آن پاسخ ایران به درخواست‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره مکان‌های ادعایی «ضروری و فوری» توصیف شده است. پیش نویس این قطعنامه به دیگر کشور‌های عضو شورای حکام ارسال شده است. قرار است که نشست فصلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه آغاز شود.

میخائیل اولیانوف نماینده روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در واکنش به صدور بیانیه تروئیکای اروپا علیه ایران در صفحه توئیتر خود نوشته است: واقعا بسیار نابهنگام. درست در لحظه حساس مذاکرات وین و در آستانه نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی. در این میان، سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان در بیانیه ضد ایرانی جدید خود با طرح مسائل بی‌اساس علیه ایران گفتند: «هماهنگ کننده اروپا در مذاکرات در بسته پیشنهادی خود، تغییراتی ایجاد کرد که ما را به حد انعطاف پذیری خود رساند. متأسفانه ایران ترجیح داده است از این فرصت حساس دیپلماتیک استفاده نکند.»

خبر مهم ارزی اینکه علی صالح آبادی، رئیس کل بانک مرکزی امروز در حاشیه مراسم رونمایی از سامانه چک الکترونیک، از رونمایی از بسته جدید ارزی این بانک برای بازار ارز در روز‌های آینده خبر داده است. وی همچنین درباره ارز‌های بلوکه شده نیز اظهارداشته ست: آزادسازی ارز‌های بلوکه شده در کره در حال انجام است به محض وصول منابع جزئیات اعلام می‌شود. البته باید منتظر ماند و دید واکنش بازار آهن به بسته جدید ارزی بانک مرکزی چه خواهد بود، ولی احتمال اینکه همزمان با کاهش نرخ ارز، روند قیمت‌ها تغییر کند، وجود دارد.

در ادامه از بورس کالا خبر رسید امروز شنبه ۲۱ آبان ماه ۱۴۰۱، قرار بود یک میلیون و ۸۴۵ هزار و ۹۴۰ تن محصول فولادی در تالار صنعتی و حراج باز بورس کالا معامله شود که از این حجم، یک میلیون و ۱۴۵ هزار و ۹۵۹ تن به روی تابلوی معاملات راه یافت. در همین حال، ۶۷ هزار و ۲۸۰ تن شمش بلوم با قیمت پایه ۱۵۶ هزار و ۶۰ ریال در بورس کالا عرضه شد. بررسی‌ها حاکی از آن است که ۲ هزار و ۹۰۰ تن شمش بلوم در معاملات امروز به فروش رسید. به عبارت دیگر، ۴٫۳ درصد شمش بلوم عرضه شده در بورس کالا مورد معامله قرار گرفت و ۹۵٫۷ درصد ان بدون خیدار ماند.

در همین حال، دبیر انجمن سنگ آهن با بیان روایتی از اتفاقات تخلفی که در جریان تدوین طرح جامع فولاد افتاده است، به فوللادبان می‌گوید::بخش انرژی طرح جامع فولاد اساسا تحلیل برنامه‌های دراز مدت دو وزارتخانه نفت و نیرو را تنظیم می‌کند. علاوه بر این، نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه ظرفیت دستیابی به چشم انداز تولید ۵۵ میلیون فولاد در کشور وجود دارد، گفته است: یکی از راهکار‌های موجود برای تامین سنگ آهن مورد نیاز صنعت فولاد روی آوردن به اکتشافات جدید است.

همچنین براساس اعلام مرکز آمار ایران، در تابستان امسال شاخص قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران به عدد ۱۴۹۱٫۸ رسید که این رقم نسبت به شاخص فصل قبل (۱۵۴۴٫۲) ۳٫۴ درصد کاهش داشته است. در این راستا، بررسی گروه آهن آلات، میلگرد، پروفیل درب و پنجره و نرده حاکی از آن است که در فصل تابستان عدد این شاخص به ۱۳۷۹٫۹ رسیده که نسبت به فصل قبل ۱۳٫۴ درصد کاهش و نسبت به فصل مشابه سال قبل ۰٫۴ درصد کاهش داشته است. همچنین، متوسط شاخص چهارفصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل (تورم سالانه) ۱۸ درصد افزایش نشان می‌دهد.

با این حال، بررسی آخرین به‌روزرسانی تابلوی معاملات بورس فلزات لندن نشان می‌دهد که قیمت هر تن میلگرد برای تحویل روز ۴٫۵ دلار افزایش یافت و به نرخ ۶۲۷ دلار و ۵۰ سنت رسید. همچنین قرارداد‌های آتی تحویل یک ماهه میلگرد نیز با رشد یک دلاری، با قیمت ۶۳۵ دلار و ۵۰ سنت در هر تن منعقد شد. در این میان، هر تن قراضه برای تحویل روز ۵ دلار افزایش داشت و با نرخ ۳۴۶ دلار و ۵۰ سنت فروخته شد، ضمن اینکه قرارداد‌های آتی تحویل یک ماهه این محصول با رشد یک دلاری، با قیمت ۳۴۲ دلار به ازای هر تن مورد معامله قرار گرفت. قرارداد‌های آتی یک ماهه ورق گرم فوب آمریکا بدون تغییر نسبت به روز گذشته خود، به نرخ ۶۶۲ دلار و۹۵ سنت رسید. علاوه بر این، نرخ قرارداد‌های آتی یک ماهه ورق گرم فوب چین ۶ دلار افزایش داشت و با قیمت ۵۲۰ دلار در هر تن معامله شد.

از سوی دیگر، سعید صمدی، دبیر انجمن زغال سنگ ایران اعلام کرده است: در شش ماهه نخست امسال ۴۷۵ میلیون دلار زغال سنگ، کک و مشتقات زغال سنگ وارد کرده‌ام در حالی که ۱۴ میلیارد تن ذخیره زمین شناسی زغال سنگ داریم. در واقع، این همه طرح زغال سنگ داریم، اما این‌ها به دلیل اینکه به بهره برداری نرسیده اند، عملاً موجب شد ما تبدیل به یک وارد کننده بزرگ زغال سنگ شویم.

خبر دیگر اینکه صندوق بین‌المللی پول در مقاله‌ای به بررسی عوامل تعیین کننده تورم در ایران و سیاست‌های اتخاذ شده برای مهار آن پرداخته و نوشته است: تورم بالا و جهنده یکی از مشکلات اقتصادی و اجتماعی بی‌پایان در ایران بوده که به گسترش فقر و تشدید تنش‌های اجتماعی در این کشور کمک کرده است. سیاست‌گذاران برای مهار موثر، این مشکل در ابتدا باید عوامل موجد آن را بشناسند. در این راستا، تحقیقات نشان می‌دهد رشد نقدینگی فقط در بلندمدت باعث رشد تورم می‌شود، اما کاهش ارزش پول ملی، کسری مالی دولت و تحریم‌ها هم در کوتاه‌مدت و هم در بلندمدت باعث رشد تورم می‌شوند. رفع تحریم‌های تجاری و مالی می‌تواند به افزایش ارزش ریال کمک شایانی کند. در صورت عدم رفع تحریم‌ها، کسری بودجه دولت باید به نحوی تنظیم و تعدیل شود تا تورم مهار گردد. البته این کار باید به‌تدریج انجام شود تا روند احیای اقتصاد ضربه نخورد. در میان‌مدت، می‌توان با تقویت چارچوب‌های ضد تورمی به سمت مهار پایدار تورم حرکت کرد.

در هر صورت، تحلیل آخرین رویداد‌ها حاکی از آن است که قیمت‌ها در بازار آهن در روز‌های آینده به وضعیت بازار ارز در بازار آزاد بستگی خواهد داشت.

از وضعیت قیمت‌ها در بازار چه خبر؟

بررسی بازار آهن امروز ۱۹ آبان ۱۴۰۱ نشان می‌دهد در بازار میلگرد اکثر شرکت‌ها قیمت محصولاتخود را بدون تغییر اعلام کردند. البته در این بازار سه شرکت قیمت محصولات خود را ۵۰ تا ۲۰۰ تومان کاهش قیمت و یک شرکت قیمت محصولاتش را ۱۰۰ تومان افزایش دادند.

همچنین در بازار نبشی و ناودانی، اکثر شرکت‌ها قیمت محصولات خود را بدون تغییر اعلام کردند و فقط دو شرکت قیمت محصولات خود را ۵۰ تا ۳۰۰ تومان کاهش دادند.

در همین حال، در بخش کیلویی بازار تیرآهن قیمت محصولات بدون تغییر باقی ماندند، ضمن اینکه در بخش تیرآهن شاخه‌ای قیمت برخی محصولات تا ۲۰ هزار تومان ارزان شدند.

علاوه بر این، ثبات قیمت محصولات در بازار پروفیل امروز هم ادامه داشت و تنها دو شرکت قیمت محصولاتشان را با ۵۰ تا ۳۰۰ تومان افزایش و یک شرکت قیمت محصولاتش را با ۳۰۰ تومان کاهش اعلام کردند.

منبع: فولادبان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده