تاریخ: ۲۲ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۲۸
بازدید: ۱۳۱۹
کد خبر: ۲۸۰۳۳۷
سرویس خبر : آهن و فولاد
در گفتگو با «می متالز» مطرح شد:

فولاد تکنیک به حوزه‌های جدید وارد می‌شود

‌می‌متالز - فولاد تکنیک در کنار فولاد با ورود به حوزه آلومینیوم فصل جدید را آغاز کرده است.

به گزارش می‌متالز، «مجید شیرانی» مدیرعامل شرکت مهندسی بین المللی فولاد تکنیک در گفتگو با «می متالز» با اشاره به بیست و چهارمین سمپوزیوم فولاد ۱۴۰۱، گفت: خوشبختانه امسال میزان شرکت کنندگان قابل توجه بود. حجم اطلاعاتی که شرکت‌ها به نمایشگاه آوردند، نسبت به دوره‌های قبل بسیار بیشتر بود.

وی درباره دستاور‌های فولاد تکنیک در دو سال اخیر، اظهار کرد: ما در کنار موضوع فولاد که جزو برنامه‌های اصلی شرکت محسوب می‌شود، در حوزه‌های مختلف از جمله آلومینیوم سرمایه گذاری ویژه انجام داده ایم و خوشبختانه طرح جامع آن به سرانجام رسید و امیدوار هستیم با همان شتاب و کیفیتی که در بخش فولاد بود، این حوزه هم کار خود را جلو ببرد. ما در استراتژی شرکت از قبل در بحث‌های تکنولوژی سرمایه گذاری ویژه‌ای انجام داده ایم. فرآیند اخذ پروژه‌های موجود به ویژه در زنجیره فولاد و احیای مستقیم موفق شدیم با شرکت MME که تکنولوژی عمومی احیا مستقیم را آغاز کرد، مشارکتی داشته و ارتقای تکنولوژی در بخش مگامدول همکاری تنگاتنگ داشته باشیم. با این نگاه توانستیم ۴ پروژه از پروژه‌های مگامدول را در مناقصه برنده شویم. از جمله این طرح‌ها می‌توان به مگامدول فولاد بیجار به ظرفیت یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن، فولاد ابرکوه به ظرفیت یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن، ستاره سیمین هرمز به ظرفیت یک میلیون و ۷۲۰ هزار تن و فولاد هرمزگان به ظرفیت ۹۰۰ هزار تن اشاره کرد.

شیرانی اضافه کرد: به غیر از ابرکوه که تکنولوژی میدرکس را دارد، سه پروژه دیگر تکنولوژی پرد PERED خواهند بود.

فولاد تکنیک به حوزه‌های جدید وارد می‌شود

مدیرعامل فولاد تکنیک درباره پروژه واگن برگردان نیز تصریح کرد: این پروژه در زمان خود به نتیجه رسید. در واقع برای فولاد سیرجان نصب و راه اندازی شد. موضوع توسعه بازار با بخش‌های مختلف فولادی وارد مذاکره شدند، اما تا به این لحظه موفق به اخذ پروژه دیگری نشدیم. اما به لحاظ تکنولوژی، ساخت و فرآیند‌های مهندسی به طور کامل به نتیجه رسیده است و یکی از نادرترین اتفاقاتی بود که در کشور انجام گرفت.

شیرانی افزود: واحد‌های فولادی اگر به بخش داخلی اطمینان کرده و هزینه‌های آن را پرداخت کنند، می‌توانند از این پروژه استفاده و هزینه‌های ارزی خود را کاهش دهند.

وی با اشاره به دیگر پروژه‌ها نیز بیان کرد: یک پروژه گندله سازی به ظرفیت یک میلیون تن در منطقه بیجار کردستان در حال راه اندازی و در قسمت شروع عملیات سرد و گرم است. پروژه دیگر فولادسازی نی ریز است که امیدوار هستیم ظرف چند ماه آینده به بهره برداری برسد. هچنین احیا مستقیم فولاد بافق نیز گرم کردن کوره تمام شده است و امیدوار هستیم به زودی خروجی این کوره به بازار وارد شود. در کنار آن فولادسازی ذوب آهن نیز در دست انجام داریم که حداکثر در اواخر امسال راه اندازی می شود. فولاد راور نیز در مرحله اتمام مسائل اجرایی است. همچنین پروژه سیلیس خمین نیز در مرحله احداث کارخانه با ظرفیت ۱۸ هزار تن در سال است و پیش بینی می‌شود در ماه آینده به بهره برداری برسد.

شیرانی با اشاره به نحوه همکاری‌های مالی با شرکت ها، افزود: شرایط قراردادی حاکم است و تمام قرارداد‌های ما ریالی است، اما بخشی از آن خارجی است که از محل ارز خارج از کشور یا ارز موجود در کشور تامین می‌شود، اما بیشتر از ساخت داخل استفاده می‌شود.

فولاد تکنیک به حوزه‌های جدید وارد می‌شود

به گفته وی، دستیابی به تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در افق ۱۴۰۴ محقق خواهد شد.

وی در پایان اظهار کرد: ما افتخار داشتیم با کارفرمایان بزرگی در بخش دولتی و خصوصی همکاری داشته باشیم. ما برنامه و استراتژی مهمی را در دستور کار داریم تا سبد محصولات را بزرگ تر از قبل کرده و بتوانیم نگاهی که در بخش فولاد انتظار می‌رود را به شرایط قابل قبولی برسانیم.

گفت و گو از علیرضا جعفری نژاد

 

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده