تاریخ: ۲۳ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۰۶
بازدید: ۱۶۸
کد خبر: ۲۸۰۴۶۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تکلیف بانک‌ها برای اعطای ۵هزار میلیارد تومان به دانش بنیان‌ها و صندوق‌ها

‌می‌متالز - رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به تکلیف بانک‌ها برای اعطای تسهیلات به شرکت‌های دانش بنیان گفت: سقف این تسهیلات ۳۵۰۰میلیارد تومان برای کل دانش بنیان‌ها است.

به گزارش می‌متالز، همچنین ۱۵۰۰میلیارد تومان به صندوق‌های پژوهش و فناوری برای اعطا به شرکت‌های خلاق و استارت‌آپ‌ها اختصاص می‌یابد. علی وحدت در نشست هماهنگی بند ب تبصره ۱۶ قانون بودجه۱۴۰۱ کشور که روز گذشته در محل صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد، گفت: بر اساس تبصره ۱۶، ۵هزار میلیارد تومان از محل منابع سپرده‌های پس انداز و جاری قرض‌الحسنه نظام بانکی به شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق اختصاص یافته است. او با بیان اینکه این شرکت‌ها از طریق صندوق نوآوری و شکوفایی برای دریافت تسهیلات به بانک‌ها معرفی می‌شوند، افزود: سقف این تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان یک میلیارد تومان قرض الحسنه است و ارزیابی این شرکت‌ها و معرفی این شرکت‌ها از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی انجام خواهد شد.

رئیس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه سال گذشته هزار میلیارد تومان برای این منظور به شرکت‌های دانش بنیان اختصاص داده شده بود، اظهار کرد: ما توانستیم در سال گذشته این میزان را به خوبی از طریق بانک‌ها به شرکت‌های دانش‌بنیان اختصاص دهیم. به گفته وی، حتی برخی از بانک‌ها به خوبی عمل کرده اند و طی دو سال به میزان ۲۰میلیارد تومان از منابع خود به شرکت‌های دانش بنیان اختصاص داده‌اند و همکاری خوبی با صندوق نوآوری و شکوفایی رقم زده‌اند. وحدت خطاب به عاملان بانک‌ها گفت: به هر یک از بانک‌ها عددی اختصاص یافته که برحسب آن به شرکت‌های دانش بنیان تسهیلاتی اعطا کنند.

اگر این عدد را قبول ندارید، می‌توانید مکتوب به معاون بانک مرکزی اعلام کنید. او خاطرنشان کرد: در واقع سبد هر بانک از این میزان برای تخصیص اعتبار به شرکت‌های دانش بنیان متفاوت است و این بانک‌ها باید بتوانند تسهیلات درخواستی را به دانش بنیان‌ها اعطا کنند؛ زیرا سابقه ندارد این شرکت‌ها از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی به بانک‌ها معرفی شوند؛ ولی تسهیلاتی به آن‌ها اعطا نشود. رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با تاکید بر اینکه توقع در سال دانش بنیان‌ها این است که چنین اعتباراتی به خوبی به شرکت‌های دانش بنیان اختصاص یابد، ادامه داد: ما در همین‌جا اعلام می‌کنیم اگر بانکی نمی‌تواند چنین تسهیلاتی را به دانش بنیان‌ها اختصاص دهد، اعلام کند تا ما شرکت‌های دانش بنیان را به آن بانک ارجاع ندهیم.

وحدت ادامه داد: طی ارزیابی‌های صندوق نوآوری و شکوفایی تا ۱۵آبان ماه حدود ۳هزار شرکت دانش بنیان برای این تسهیلات ثبت‌نام کردند و قرار است تا سقف یک‌میلیارد تومان به صورت قرض الحسنه به شرکت‌ها اختصاص یابد. به گفته وی، سقف این تسهیلات ۳۵۰۰میلیارد تومان برای کل دانش بنیان هاست. همچنین ۱۵۰۰میلیارد تومان به صندوق‌های پژوهش و فناوری برای اعطا به شرکت‌های خلاق و استارت‌آپ‌ها اختصاص می‌یابد. او با بیان اینکه شرکت‌های دانش بنیان توسط صندوق نوآوری و شکوفایی ارزیابی شده اند تا بتوانند چنین تسهیلاتی را از بانک‌ها دریافت کنند، اما هنوز آن‌ها را معرفی نکردیم؛ چون باید چنین جلسه‌ای با معاونان بانک‌ها برگزار شود.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده