تاریخ: ۲۰ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۲۵
بازدید: ۱۱۸
کد خبر: ۲۸۰۴۹۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
وزیر کار، تعاون و رفاه در دیدار با کارآفرینان برتر کشور:

۸۰ درصد معادن کشور کشف یا بهره‌برداری نشده اند

‌می‌متالز - صولت مرتضوی به شنیدن گلایه‌های کارآفرینان برتر کشور در زمینه موانع تولید شامل مقررات دست و پاگیر، بوروکراسی، عدم توجه به سه جانبه گرایی در روابط کار، مساله مشکلات کارآفرینان با سازمان تامین اجتماعی و مشکلات بانکی بنگاه‌ها پرداخت.

به گزارش می‌متالز، "نشست صمیمانه صولت مرتضوی (وزیرِ تعاون، کار و رفاه اجتماعی) با کارآفرینان برتر" امروز جمعه در محل سالن کنفرانس‌های این وزارتخانه برگزار شد.

در این نشست وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به شنیدن گلایه‌های کارآفرینان برتر کشور در زمینه موانع تولید شامل مقررات دست و پاگیر، بوروکراسی و کاغذبازی اداری، عدم توجه به سه جانبه گرایی در روابط کار، مشکلات کارآفرینان با سازمان تامین اجتماعی و مشکلات بانکی بنگاه‌ها پرداخت.

صولت مرتضوی (وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی) پس از گوش فرادادن به نکات، مشکلات و چالش‌های مطرح شده از سوی کارفرمایان برتر شناخته شده طی سخنانی اظهار کرد: ایران کشوری مملو از ظرفیت‌ها، منابع، استعداد‌ها و موقعیت‌های بی‌مانند برای توسعه تولید است. در سال‌های اخیر توفیقاتی نیز حاصل شده است که به شدت باتوجه به امکانات و استعداد‌ها اندک و ضعیف است. بهره وری و رشد اقتصادی ما متناسب با این استعداد نیست و اظهارات و دغدغه‌های مطرح شده درباره موانع و فقدان مشوق برای تولید، اصلی‌ترین عامل این ضعف نسبت به استعداد‌ها است.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب درباره تولید فرمودند که باید قرارگاهی برای حمایت از تولید مانند زمان جنگ تحمیلی تشکیل شود، افزود: در حوزه معدنی، ۸۰ درصد معادن کشور یا اکتشاف نشدند یا به مرحله بهره‌برداری نرسیدند.

مرتضوی تصریح کرد: روزگاری آمریکا ادعا کرد که ما بنزین و گازوییل را تحریم می‌کنیم و این برای من سخت بود، زیرا ما خود، روی دریای نفت و گاز هستیم و تولیدکننده نباید از تحریم نگران باشد، اما امروز چه شده که ما از تحریم سوخت نگران باید باشیم؟ جز این است که شرایط بدی برای تولید ما به وجود آمده است؟

وی با تاکید بر اینکه بنای دولت آقای رئیسی حمایت از بخش خصوصی است، گفت: البته این کار بسیار مشقت بار است. مجموع سود شستا به نسبت منابع و ظرفیت بسیار پایین است و نرخ بهره‌وری اندک است، لذا ما تاکید بر ورود بخش خصوصی کارآمد داریم و بدون تقویت بخش تعاونی و بهبود خدمات بانکی و حضور بخش خصوصی رشد اقتصادی ۸ درصدی وعده داده شده توسط دولت، میسر نخواهد بود.

مرتضوی بر آموزش نیروی کار در بخش تولید و واحد تولیدی تاکید کرده و به ضعف در حوزه تربیت و آموزش نیرو اشاره کرد و گفت: بخش بیمه تامین اجتماعی ما حتی در مورد کارآموز دانشجو نیز الزام به بیمه کردن می‌کند که در این حوزه حقیقتا نیاز به فشار به کارفرما و کارآفرینی که شرایط آموزش نیروی کار را فراهم کرده، لازم نیست.

وزیر کار در ادامه با اشاره به اینکه ما مدیران بخش دولتی و خصوصی از ریسک نباید بترسیم، اظهار کرد: نظام از ما و بخش خصوصی و تولید حمایت خواهد کرد و نباید مایوس شویم. ما می‌دانیم کارفرمایی که گله دارد و تهدید به رفتن می‌کند، در دلش ایران را دوست دارد و با تمام وجود دوست دارد به کشور خدمت کند. ما باید فرصت دهیم تا در فعالیت‌های جهادی جاری در کشور موانع اشتغال و تولید رفع شود.

وی با بیان اینکه بخشی از مشکلات مطرح شده از سوی کارآفرینان در حوزه اختیارات وزارت کار است که از طریق معاونان پیگیری می‌شود. آنچه در حوزه دولت و بودجه است بدون حذف و سانسور از این جلسه به اطلاع رییس جمهو و وزرای کابینه می‌رسد.

مرتضوی با تاکید بر بانکداری پیوندی به عنوان راه حل مشکل تولیدکنندگان با بانک‌ها گفت: بانکداری پیوندی موجب خواهد شد تا سرمایه‌های خرد جوانان امکان تجمیع و حرکت با سمت تولید داشته باشند.

وزیر تعاون در پایان ضمن تاکید بر اینکه کارآفرینان کشور باید در آموزش و تربیت نسل جدید به صورت رایگان اهتمام داشته باشند، با در اختیار قراردادن شماره تلفن همراه خود از کارآفرینان برتر خواست تا اگر هر نکته یا مساله ویژه‌ای برای آن‌ها مطرح است، از طریق پیام به اطلاع او برسانند.

منبع: خبرگزاری کار ایران (ایلنا)

عناوین برگزیده