تاریخ: ۱۸ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۲:۵۵
بازدید: ۱۱۲
کد خبر: ۲۷۹۹۷۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

شفافیت کالا در کردستان کاملا مطلوب است/ مواد معدنی خام کردستان از کشور خارج نمی‌شود

‌می‌متالز - مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: سال گذشته شفافیت کالا‌ها به دلیل عدم آگاهی لازم واحد‌های تولیدی در سامانه جامع کم بود، اما خوشبختانه با توجه به نظارت‌ها و آگاهی‌بخشی لازم به واحد‌های تولیدی و عرضه، شفافیت کالا در سطح استان کاملا مطلوب و مناسب است.

به گزارش می‌متالز، بختیار خلیقی به شفافیت کالا در چرخه تولید و توزیع اشاره کرد و اظهار داشت: رسالت سامانه جامع، شفاف‌سازی و انجام بازرسی‌های نوین بر تولید و توزیع کالا در سطح کشور و به تبع آن استان‌ها است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان بیان کرد: سامانه جامع یکی از مصوبات ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز است که توسط اداره صمت اجرا می‌شود و اظهار تولید، شناسه کالا و خرید و فروش آن باید در بستر سامانه باشد.

خلیقی یادآور شد: در زمینه شفایت کالا در بستر سامانه جامع، مواد معدنی قبلا در بستر سامانه تخصصی بود که اکنون در سامانه جامع هم ثبت می‌شود.

وی ادامه داد: به هیچ عنوان مواد معدنی خام کردستان از کشور خارج نمی‌شود چرا که تاکید ما بر فرآوری مواد معدنی است و در زنجیره تولید کالا باید ثبت شود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان با اشاره به شفافیت ۲۰ درصدی کالا در حوزه معدن نیز گفت: از مجموع ۳۷۷ واحد معدن در کردستان ۲۰۰ واحد فعال است و مابقی به صورت سنگ لاشه است که در آینده نزدیک با برگزاری مزایده، واحد‌های معدنی راکد نیز فعال می‌شوند.
خلیقی اظهار داشت: با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته انتظار می‌رود در آینده نزدیک شفاف‌سازی کالا‌های موجود در سطح استان به ۱۰۰ درصد برسد.

وی افزود: از آنجایی که لوازم خانگی و یدکی مشمول قاچاق کالا هستند، در حال حاضر ۱۰ واحد تولیدی دارای پروانه بهره‌برداری در حوزه لوازم خانگی در کردستان مکلف به اخذ شناسه کالا در بستر سامانه شده‌اند و تاکنون ۲۳۸ قلم کالای تولیدی این واحد‌ها ثبت شده‌اند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان اضافه کرد: در زمینه لوازم یدکی خودرو نیز از ۵۹ قلم مشمول قاچاق کالا تنها ۴ قلم در کردستان تولید می‌شود.

خلیقی یادآور شد: سال گذشته شفافیت کالا‌ها به دلیل عدم آگاهی لازم واحد‌های تولیدی در سامانه جامع کم بود، اما خوشبختانه با توجه به نظارت‌ها و آگاهی‌بخشی لازم به واحد‌های تولیدی و عرضه، شفافیت کالا در سطح استان کاملا مطلوب و مناسب است.

وی همچنین به مقوله حمایت از تولید در کردستان اشاره کرد و گفت: با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته واحد‌های صنعتی راکدی که شرکت‌های پخش در آن مستقر هستند به صنایع واگذار می‌شود و مکان مناسبی برای استقرار شرکت‌های پخش در سطح استان در نظر گرفته می‌شود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: در حال حاضر سرانه فضای صنعتی در استان ۷.۹ دهم مترمربع است و به شدت بحث فقر سرانه صنعتی داریم و باید با برنامه‌ریزی‌های لازم این مشکل هم به صورت جدی بررسی شود.

خلیقی گفت: اداره‌کل صنعت، معدن و تجارت کردستان با ثبت ۷ هزار و ۲۰۰ نفر، بیشترین سهم اشتغالزایی در سال‌جاری را در بین ادارات استان داشته است.

منبع: خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده