تاریخ: ۲۱ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۰۴
بازدید: ۶۲۳
کد خبر: ۲۸۰۰۷۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

راهکار راشا برای حل بزرگترین معضل صنعت فولاد

‌می‌متالز - شرکت دانش بنیان کاوشگران صنایع معدنی راشا با هدف شناسایی چالش‌ها و رفع نیازمندی‌های فناورانه معدن و صنایع معدنی زنجیره آهن و فولاد و با محوریت شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات و شرکت‌های سرمایه پذیر این گروه از جمله شرکت‌های معدنی و صنعتی گل گهر، چادرملو، صبانور، سنگ آهن گهر زمین، آهن و فولاد ارفع و مجتمع فولاد خراسان راه‌اندازی شد.

به گزارش می‌متالز، قرار است این شرکت با حمایت، به‌کارگیری و تجاری‌سازی دستاورد‌های پژوهشی، صنعتی و ایده‌های فناورانه گام بردارد و توانمندترین حلقه ارتباط مؤثر بین پژوهش، فناوری و صنعت باشد.

مدیریت و بازیافت سرباره کوره‌های قوس الکتریکی با هدف قابلیت اجرا برای شرایط فنی، اقلیمی و اقتصادی، یکی از پروژه‌های اصلی این شرکت است که حالا به مرحله اجرا رسیده است و راشا پذیرای همکاری با مجموعه‌ها و سرمایه گذاران مختلف است.

معاون پژوهش و توسعه تکنولوژی شرکت راشا در خصوص پروژه مدیریت و بازیافت سرباره کوره‌های قوس الکتریکی با هدف قابلیت اجرا برای شرایط فنی، اقلیمی و اقتصادی و با اشاره به اینکه به ازای تولید هر یک تن فولاد در کشور حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ کیلوگرم سرباره ایجاد می‌شود، اظهار کرد: در حال حاضر با توجه به اینکه حدودا ۳۰ میلیون تن ظرفیت تولید فولاد در کشور وجود دارد و بالغ بر ۹۰ درصد آن با تکنولوژی کوره قوس تولید می‌شود، سالانه حدودا ۸ میلیون تن سرباره در کشور ایجاد می‌شود.

مجید عمویی افزود: به عنوان یکی از ورودی‌های اولیه در دپارتمان‌های راشا طی دو سال گذشته روی این پروژه کار کردیم و دو چالش روی میز ما بود؛ یکی فرآوری سرباره‌های دپو شده و ایجاد یک محصول ارزشمند و دیگری ارائه راهکار برای سرباره‌های گرم.

وی گفت: در بحث فرآوری سرباره‌های سرد، عملا تا کنون سرباره‌ها طی یک یا دو مرحله با روش‌های معمول خردایش می‌شوند و سپس طی یک یا دو مرحله جدایش مغناطیسی ذرات آهن و فولاد سایز درشت را جدا و به عنوان قراضه از آن استفاده می‌شود.

معاون پژوهش و توسعه تکنولوژی شرکت راشا ادامه داد: ما به دنبال روشی گشتیم که هم بحث آزاد سازی آهن و فاز‌های آهن دار موجود در سرباره و هم بحث جداسازی آن‌ها در دستور کار قرار گیرد. یعنی مداری تعریف کنیم و با آن مدار آزاد سازی و جداسازی انجام شود.

عمویی گفت: ما در این پروژه مکانیسم‌های مختلف خردایش را مورد ارزیابی قرار دادیم و خردایشی که بتواند به بالاترین میزان آهن فاز‌های آهن دار منجر شود را پیدا کردیم و نهایتا موفق شدیم به مداری برسیم که سرباره‌های کوره‌های قوس الکتریکی را علاوه بر جدا سازی ذرات، بسته به نوع سرباره ۴ تا ۷ درصد ذرات ریز آهن فلزی محبوس شده در سرباره را آزاد و جداسازی کند و آن را به صورت محصول فلزی و به عنوان قراضه کلین شده عرضه کنیم.

عضو هیات مدیره شرکت راشا بیان کرد: باطله به جا مانده نیز کاملا منطبق بر الزاماتی است که بتوان از آن در صنایعی مانند سیمان سازی استفاده کرد که تا کنون کار‌های تحقیقاتی مشترکی با دیگر مجموعه‌ها انجام شده و تاییدیه آن را اخذ کرده‌ایم و این محصول ما قابلیت شارژ و استفاده در کارخانه‌های سیمان را دارد.

معاون پژوهش و توسعه تکنولوژی شرکت راشا گفت: این محصول این قابلیت را دارد که برای پخت کلینکر به عنوان مواد اولیه جایگزین سنگ آهن هماتیت شود و همچنین می‌شود به عنوان کلینکر میکس شود و از آن در تولید سیمان تیپ ۵ استفاده شود.

عمویی افزود: محصول دیگر این خط سرباره، کنسانتره‌ای است که حدود ۵۰ درصد عیار دارد و خط فرآوری سرباره ما، به عنوان یک محصول دانش بنیان، ظرفیت فرآوری ۳۰۰ هزار تن سرباره در سال را دارد.

وی تصریح کرد: این خط حدود ۴ تا ۷ درصد آهن فلزی را به صورت سایز‌های درشت و قراضه، ۵ درصد کنسانتره با عیار ۵۰ درصد و ما بقی باطله‌ای است که مورد استفاده در صنعت سیمان است و از این سرباره چیزی به عنوان پسماند باقی نمی‌ماند.

عضو هیات مدیره شرکت راشا بیان کرد: این طرح در حد کانسپت نیست و به مرحله اجرا رسیده است. ما با چند شرکت طراح وارد مذاکره شده‌ایم و اطلاعات کامل این خط موجود است و اعلام آمادگی کرده‌ایم تا بتوانیم با مدل‌های مختلف این خط را در فولادسازی‌های مختلف اجرا کنیم و کار در مرحله عملیاتی اجرا شود و ما آماده همکاری با سرمایه گذار و کارفرما‌های مختلف هستیم.

منبع: سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده