تاریخ: ۲۳ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۴۰
بازدید: ۹۱
کد خبر: ۲۸۰۵۰۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

ابراز نگرانی از عدم سرمایه گذاری سازمان‌های توسعه‌ای وزارت صمت در کهگیلویه و بویراحمد

‌می‌متالز - رئیس مجمع نمایندگان کهگیلویه و بویراحمد گفت: عدم سرمایه گذاری سازمان‌های توسعه‌ای وزارت صمت از جمله ایدرو و ایمیدرو در این استان نگران کننده است.

به گزارش می‌متالز، مهدی روشنفکر ظهر امروز در نشست بررسی فرصت‌های سرمایه گذاری در شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون با حضور برخی از معاونان وزارت صمت و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران برگزار شد اظهار داشت: با وجود تلاش‌های صورت گرفته از ابتدای انقلاب شکوهمند اسلامی تاکنون و تغییرات محسوس توسعه در مناطق محروم، شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون همچنان در برخی از شاخص‌های توسعه‌ای نیازمند حمایت، پیگیری و اجرای طرح‌ها و برنامه‌های اثر بخش است.

وی با اشاره به نبود صنایع مادر و بزرگ از جمله پتروشیمی، پالایشگاه، خودرو سازی و تولید دارو عنوان کرد: حضور سازمان‌های توسعه‌ای و سرمایه گذاری برای برون رفت از این وضعیت ضروری است.

وی خاطرنشان کرد: عدم سرمایه گذاری سازمان‌های توسعه‌ای از جمله ایدرو و ایمیدرو در شهرستان‌های سردسیری کهگیلویه و بویراحمد مشهوده بوده در حالی شرایط برای سرمایه گذاری در حوزه گیاهان دارویی، کاغذ از آهک، کنسانتره میوه، داروسازی، تجهیزات پزشکی، خودروسازی، مجتمع بزرگ صنایع غذایی و صنایع لوازم خانگی وجود دارد.

روشنفکر با بیان اینکه با کمبود شدید زمین در شهرک‌ها و نواحی صنعتی روبه‌رو هستیم، افزود: توسعه زیرساخت‌های موجود و ایجاد شهرک‌ها و نواحی جدید صنعتی در دستور کار متولیان امر قرار بگیرد.

نماینده مردم شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی واقع شدن برخی معادن پیشران اقتصادی با ارزش افزوده و حجم بالا در مناطق حفاظت شده دنا از جمله مس خونگاه و سیلیس میمند را از دیگر مشکلات دانست و افزود: اخذ مصوبه هیئت دولت و امکان تکمیل مطالعات اکتشافی در اینگونه مناطق باید در دستور کار وزارت صمت باشد.

روشنفکر با ابراز نگرانی از عدم موافقت ادارات منابع طبیعی و محیط زیست با فعالیت‌های معدنی و عدم امکان ثبت حداقل محدوده معدنی (سه هکتار) در سامانه کاداستر، ادامه داد: وزارت صمت پیگیر امکان ثبت محدوده معدنی کمتر از سه هکتار و حذف یا کاهش محدودیت حریم برای ثبت محدوده‌های مجاور باشد.

در پایان این نشست مقرر شد، طرح گیاهان دارویی تحت عنوان مجتمع گیاهان دارویی، طرح پتروشیمی اوره و فرمالدهید، ایجاد شهرک و یا ناحیه صنعتی و بهره برداری از معدن مس خونگاه با استفاده از ماده ۲۴ مکرر قانون معادن توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت بررسی شود.

برای شهرستان مارگون نیز باید صنایع مرتبط با آهک از جمله آهک هیدراته، آهک میکرونیزه، کاغذ از سنگ و طرح پتروشیمی با خوراک گاز طبیعی در دستور کار قرار گیرد.

همچنین مقرر شد از طریق استانداری از جمله معاونت اقتصادی استانداری برگزاری همایش فرصت‌های سرمایه گذاری در استان پیگیری شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده