تاریخ: ۲۳ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۱:۳۸
بازدید: ۱۴۹
کد خبر: ۲۸۰۵۷۸
سرویس خبر : آهن و فولاد
گزارش از چشم‌انداز فولاد سنگان در صنعت فولاد:

تولید ۶ میلیون تن گندله و پنج میلیون تن کنسانتره در افق ۱۴۰۴

‌می‌متالز - صنعت فولاد همواره به عنوان زیربنای بسیاری از صنایع مورد توجه بوده است. علی امرایی، مدیرعامل فولاد سنگان درباره چشم‌انداز این شرکت می‌گوید این شرکت از بزرگ‌ترین صنایع معدنی شمال شرق کشور با توانایی تولیدحداقل ۶ میلیون تن گندله و پنج میلیون تن کنسانتره تا افق ۱۴۰۴ خواهد بود.

به گزارش می‌متالز، صنعت فولاد و سنگ آهن به عنوان یکی از بنیان‌های اقتصاد و زیربنای بسیاری دیگر از صنایع همواره در اقتصاد‌ها مورد توجه بوده و مصرف سرانه فولاد به‌عنوان شاخصی به منظور ارزیابی صنعتی‌بودن یک کشور مطرح می‌شود.

بهبود ساختار، دستیابی به عملکرد مناسب و مدیریت اجزای این صنایع موجب سودآوری مضاعف و توسعه اقتصادی کشور شده و لازم است با به کارگیری راهبرد‌های نوآورانه و هوشمندانه اهداف پیش‌بینی شده را محقق کرد. صنعت فولاد و سنگ آهن از جنبه امکان صادرات و درآمد ارزی در شرایط تحریم نیز حائز اهمیت ویژه است.

علی امرایی، مدیرعامل فولاد سنگان درباره چشم‌انداز این شرکت در اجرای پروژه‌های توسعه‌ای می‌گوید: فولاد سنگان با توجه به چشم‌انداز شرکت، از بزرگ‌ترین صنایع معدنی شمال شرق کشور با توانایی تولید اقتصادی حداقل ۶ میلیون تن گندله و پنج میلیون تن کنسانتره تا افق ۱۴۰۴ خواهد بود.


پروژه‌های توسعه‌ای در فولاد سنگان با مجموعه‌ای از کارخانجات


به گفته او توجه ویژه به اجرا و بهره‌برداری از پروژه‌های توسعه‌ای، فولاد سنگان را تبدیل به مجموعه‌ای از کارخانه‌ها خواهد کرد که نتیجه آن را در توسعه همه جانبه از یک سو و تعهد در مشارکت‌های اقتصادی در راستای توسعه متوازن و همه جانبه منطقه از سوی دیگر شاهد خواهیم بود. او تاکید می‌کند بدون شک بهره‌برداری از این طرح‌ها، منجر به سودآوری مضاعفی برای شرکت خواهد شد.


اولویت سنگان در اجرای طرح‌های توسعه‌ای؛ استفاده از ظرفیت‌های داخلی


مدیرعامل فولاد سنگان ضمن اشاره به اولویت‌های این شرکت در اجرای طرح‌های توسعه‌ای اعلام کرد اولویت شرکت فولاد سنگان در طرح‌های توسعه‌ای، استفاده از توان و ظرفیت‌های موجود داخلی، مبتنی بر فناوری‌های روز دنیا است و طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته، استفاده از پتانسیل شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرعامل فولاد سنگان می‌گوید با بهره‌برداری از پروژه‌های مذکور، شاهد اشتغال‌زایی حدود دو هزار نفر به صورت مستقیم و شش هزار نفر به صورت غیر مستقیم خواهیم بود که نویدبخش اشتغال مولد و کاهش بیکاری در شرق کشور است. به گفته او سرمایه‌گذاری و ایجاد کارخانجات مذکور، موجب افزایش میزان سطوح درآمدی در این شرکت خواهد بود.


بهره‌برداری از عظیم‌ترین پروژه کنسانتره‌سازی در شرق کشور


مدیرعامل شرکت فولاد سنگان در ارتباط با بهره‌گیری از نیرو‌های متخصص داخلی در اجرای طرح‌های توسعه‌ای، تاکید کرد: شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان در کوران تحریم‌ها با اتکا به مهندسان و متخصصان داخلی و بدون حضور کارشناسان خارجی، عظیم‌ترین پروژه کنسانتره‌سازی در شرق کشور به ظرفیت پنج میلیون تن را مورد بهره‌برداری قرار داد. این افتخارآفرینی مهندسان جوان داخلی در چهارمین جشنواره حمایت از تولید ملی با محوریت اجرای موفق پروژه‌های عظیم ملی با استفاده از توان متخصصان داخلی عنوان برتر را به دست آورد و موفق به کسب تقدیرنامه ملی شد.


فولاد سنگان؛ فرزند تحریم


به گفته او این مهم فولاد سنگان را در ردیف کارخانجاتی قرار داده که با تولید و حمایت از تولید داخلی، افتخارآفرینی کرده و به حق می‌توان این شرکت را فرزند تحریم دانست که با اعتماد به جوانان ایرانی، توانستند پروژه عظیمی را به بهره‌برداری برسانند.

امرایی تاکید می‌کند که فولاد سنگان با پیروی از فرمایشات مقام معظم رهبری در عینیت‌بخشی به شعار سال یعنی «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» از هیچ تلاشی در این زمینه دریغ نخواهد کرد و به امید خدا در ساخت پروژه‌های توسعه‌ای، با تکیه بر توان داخلی اقدام می‌کند.

امرایی بر مقوله آموزش تاکید ویژه دارد و می‌گوید شرکت فولاد سنگان در حوزه آموزش و جانشین‌پروی، با تشکیل هسته دانشی، سنگ بنای مدیریت استعداد‌ها در سازمان و جانشین‌پروری را بنا کرده است و با توجه به سیستم نظام‌مند و سیاست‌های ابلاغی صورت گرفته از سوی فولاد مبارکه در خصوص جذب و آموزش نیروی انسانی، این شرکت نیز مطابق با استاندارد‌ها و گردشکار‌های موجود پس از برگزاری آزمون و همچنین آموزش‌های تئوری و عملی، مراحل جذب، گزینش و به کارگیری از نیروی انسانی مورد نیاز را انجام خواهد داد.

براساس این گزارش، شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان از شرکت‌های زیرمجموعه گروه فولاد مبارکه است که با سرمایه‌گذاری این شرکت، مجری و بهره‌بردار عظیم‌ترین کارخانجات تولید گندله و کنسانتره با ظرفیت تولید سالیانه ۱۰ میلیون تن در سال است و مسلما توسعه این سرمایه‌گذاری، نیازمند اجرای پروژه‌های توسعه‌ای است که موجب تقویت و توان صنعت فولاد کشور خواهد شد.



هدفگذاری تولید ۵ میلیون تن گندله در سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال آفرین



سیدعلی شمسی نیا، معاون بهره برداری فولاد سنگان نیز می‌گوید فولاد سنگان در سال گذشته علی رغم وجود مشکلات جاری در کشور همچون قطعی برق، گاز و … بیش از چهار میلیون تن گندله شد و با توجه به برنامه‌ها و اهداف تولیدی در این شرکت، هدف گذاری ما در سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین، دستیابی به ظرفیت اسمی کارخانه گندله سازی یعنی ۵ میلیون تن گندله در سال خواهد بود.


قطار رکورد‌شکنی‌های امسال فولاد سنگان در ریل تولید


معاون بهره برداری فولاد سنگان به شکستن رکورد‌های پیاپی از ابتدای امسال اشاره می‌کند و می‌گوید در فروردین سال جاری با تولید ماهیانه بیش از ۵۱۵ هزار تن گندله در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، رشد بیش از ۱۵ درصدی حاصل شد که با توجه به ظرفیت سازی موجود در فولاد سنگان و تلاش بی وقفه انجام شده، این رکورد در اردیبهشت ماه نیز تکرار شد و با تولید بیش از ۵۳۰ هزارتن گندله در ماه و شکستن رکورد قبلی در ابتدای سال با توجه به میزان تولیدی ماهیانه در مدت مشابه سال قبل، رشد بیش از ۳۵ درصدی به دست آمد.


از دست رفتن ۸۰۰ هزار تن تولید با قطع برق ۴۵ روزه


شمسی نیا به مشکلات تولید هم اشاره می‌کند و می‌گوید البته مشکلات ناشی از قطعی برق گریبان‌گیر تولید در این شرکت شد و در خرداد ماه تولید متوقف شد که با توجه به قطعی ۴۵ روزه از ابتدای سال تاکنون و با درنظرگرفتن میزان تولید میانگین هجده هزارتن در روز، بیش از ۸۰۰ هزار تن تولید از دست رفته وجود داشته است.

معاون بهره برداری فولاد سنگان می‌گوید تلاش شده تا در رسیدن به اهداف تولیدی که محور اصلی شعار سال است با بهینه‌سازی خطوط تولید و بومی‌سازی قطعات و تجهیزات علاوه بر رشد کمی، کیفیت محصولات تولیدی این شرکت متناسب با استاندارد‌های لازم باشد.

معاون بهره برداری فولاد سنگان تاکید می‌کند در صورت برطرف شدن مشکلات و چالش‌های جاری، تحقق ظرفیت اسمی کارخانه و حتی رد شدن از این ظرفیت وجود دارد و این امیدواری هست که در سالی که به فرموده مقام معظم رهبری با عنوان سال ” تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین ” نامگذاری شده با هم‌افزایی تمامی ارکان در مجموعه بزرگ فولاد سنگان، شاهد عینیت بخشی به فرامین مقام معظم رهبری باشیم و کما اینکه ایشان در سخنرانی خود بر این موضوع تاکید داشتند که زنجیره ارزش افزوده معدن را تکمیل کنید …، ما بهترین معادن و متنوع‌ترین معادن را داریم؛ معدن‌ها یا دست نخورده باقی مانده یا به شکل خام صادرشده … ”


تلاش مجاهدان اقتصادی فولاد سنگان در جایگزینی معدن به جای نفت



شمسی نیا تاکید می‌کند مجاهدان اقتصادی فولاد سنگان در لبیک به فرامین معظم له در جایگزینی معدن به جای نفت از هیچ تلاشی دریغ نخواهند نمود و با تمامی توان و اراده‌ای که برخاسته از همت و غیرت جوانان این مرز و بوم است، در تحقق بخشی این اهداف روز به روز با تلاشی و همتی پولادین، در راستای اعتلای صنعت ایران از هیچ خدمتی دریغ نخواهند داشت.

منبع: نبض بازار

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده