تاریخ: ۲۵ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۱۴
بازدید: ۱۰۰
کد خبر: ۲۸۰۸۰۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
رئیس کانون انبوه سازان خبر داد؛

کاهش ۳۰ هزار تومانی قیمت سیمان/ هزینه ساخت مسکن به حدی است که سازنده‌ها پروژه جدید نمی‌گیرند

‌می‌متالز - در حالی که برخی اعضای کانون سراسری انبوه سازان مسکن از افزایش قیمت مصالح و نهاده‌های ساختمانی و هزینه تمام شده ساخت مسکن خبر می‌دهند، اما مرکز آمار ایران در گزارشی از کاهش تورم نهاده‌های ساختمانی در تابستان امسال نسبت به بهار سال جاری دارد.

به گزارش می‌متالز، مرکز آمار ایران از کاهش شاخص قیمت نهاده‌های ساختمانی در تابستان امسال نسبت به بهار با عنوان تورم فصلی منفی ۳.۴ درصدی یاد کرده به این معنا که تورم فصلی تابستان ۲۹.۷ از بهار امسال که تورم فصلی آن ۲۶.۳ درصد بوده، افت کرده و به منفی ۳.۴ درصد رسیده است.

تورم نقطه به نقطه (تفاوت قیمت متوسط نهاده‌های ساختمانی در تابستان امسال در مقایسه با تابستان سال گذشته) ۲۹.۳ درصد بوده است این در حالی است که تورم نهاده‌های ساختمانی تابستان سال گذشته ۴۳.۴ درصد بود که نشان دهنده کاهش ۱۴.۱ درصدی تورم نقطه‌ای مصالح ساختمانی در تابستان امسال در مقایسه با تابستان سال گذشته است.

تورم منفی سیمان در تابستان امسال در مقایسه با بهار سال جاری!


مرکز آمار ایران تورم گروه شن ماه، سیمان و بتن را نیز منفی اعلام کرد و نوشت: تورم سیمان و بتن در تابستان در مقایسه با بهار امسال ۱۵.۴ درصد کاهشی شده، ولی در مقایسه با تابستان سال قبل (تورم نقطه به نقطه) افزایش ۲۱.۴ درصدی را نشان می‌دهد؛ ضمن اینکه تورم سالانه سیمان (۴ فصل منتهی به تابستان امسال نسبت به ۴ فصل منتهی به تابستان سال گذشته) رشد ۴۳.۶ درصدی را ثبت کرده است.

تورم میلگرد: ۱۳.۴ درصد


تورم گچ در تابستان امسال نسبت به بهار سال جاری ۲.۴ درصد، آجر و سفال ۸.۴ درصد، کاشی و سرامیک ۲.۲ درصد و آهن آلات و میلگرد ۱۳.۴ درصد برآورد شده است.

کاهش قیمت سیمان


بر اساس برآورد‌های مرکز آمار، متوسط قیمت هر متر مربع سنگ نمای ساختمانی ۷۰۰ هزار تومان، کولر آبیِ ۷ هزار هر عدد ۶۷۰ هزار تومان، تیرآهن ۱۴ کیلویی ۱۷ هزار تومان، میلگرد ۱۸ کیلویی ۱۸ هزار تومان، سیمان هر کیسه ۵۰ کیلویی ۵۳ هزار تومان، بتن آماده هر متر مکعب حدود ۷۶۰ هزار تومان، هر پَره رادیاتور حدودا ۲۰۰ هزار تومان و هر جام شیشه ۱۴۸ هزار تومان طی تابستان امسال محاسبه شده است.

رئیس کانون انبوه سازان: میزان ساخت مسکن به شدت کاهش یافته است


سید محمد مرتصوی رئیس کانون سراسری انبوه سازان درباره اینکه آیا قیمت سیمان کاهشی شده یا نه اظهار کرد: قیمت دو نهاده ساختمانی که بیشترین میزان هزینه‌های ساخت را در اختیار دارند شامل آهن آلات و سیمان، در هفته‌های اخیر تثبیت شده است.

وی ادامه داد: در بخش سیمان، هم در سال جاری و هم سال گذشته شاهد نرخ‌های غیر متعارف و بازار کاذب بودیم که روی قیمت آن تأثیر گذاشته بود؛ به حدی که آنچه به عنوان قیمت رسمی سیمان ذکر با آنچه در بازار مشاهده می‌شد، تفاوت داشت و حتی مسوولان مرتبا آن را انکار می‌کردند.

قیمت سیمان امسال به کیسه‌ای ۸۰ هزار تومان رسیده بود


فعال صنعت ساختمان با اشاره به اینکه قیمت سیمان در بهار امسال در مقطعی به بالای ۸۰ هزار تومان در هر کیسه رسید، گفت: مسوولان بخش صنعت مرتبا می‌گفتند سیمانِ کیسه‌ای ۸۰ هزار تومان صحت ندارد و نرخ سیمانِ درب کارخانه را ملاک می‌دانستند؛ حال آنکه برخی دلالان این نهاده را با نرخ‌هایی بسیار بالاتر از ارقام اعلامی درب کارخانه به سازندگان عرضه می‌کردند.

وی با بیان اینکه در هفته‌های اخیر حباب قیمت سیمان ترکیده اظهار داشت: احتمالا مرکز آمار تورم منفی سیمان را به دلیل مقایسه قیمت سیمان در بازار آزاد طی بهار امسال با کاهش آن در روز‌های پایانی تابستان سال جاری مقایسه کرده و از تورم منفی آن خبر داده است.

بسیاری از پروژه‌های ساختمانی متوقف شده اند


مرتضوی با اشاره به کاهش شدید ساخت و ساز تصریح کرد: بسیاری از پروژه‌های ساختمانی که در هر ماه باید کلنگ زنی می‌شد، متوقف شده یا تعداد آن‌ها کاهشی بوده است. با این حال علت افزایش قیمت سیمان در بهار امسال این بود که در ماه‌های نخست سال جاری تعداد زیادی از سازنده‌ها برای دریافت پروانه ساخت مراجعه کردند که به رشد قیمت سیمان و میلگرد منجر شد؛ لذا قیمت آنچه به عنوان قیمت درب کارخانه با آنچه به دست مصرف کننده و سازنده نهایی می‌رسید، یک حباب بزرگ داشتند که این فاصله به سفته بازی منجر شد.

وی با تأکید بر اینکه علت منفی شدن تورم نهاده‌های ساختمانی، کاهش شدیدی ساخت و ساز است که سبب شده تا مصالح ساختمانی روی دست دلالان بماند، افزود: در هفته‌های اخیر دریافت پروانه ساخت به شدت کاهش یافته و این دو عامل روی هم دیگر اثر متقابل دارند.

رئیس کانون سراسری انبوه سازان مسکن با اشاره به رکود شدید بازار مسکن که علت آن کاهش ساخت و ساز است بیان کرد: در حال حاضر خبری از سفته بازی در بازار سیمان نیست.

توافق پتروشیمی‌ها برای افزایش ۶ برابری قیمت یونولیت ساختمانی


وی به افزایش قیمت فوم و یونولیت در هفته‌های اخیر اشاره و اظهار کرد: پتروشیمی‌ها می‌گویند قیمت مواد اولیه تولید فوم و یونولیت ساختمانی افزایش داشته و لذا با هم توافق کرده اند تا فوم را ناگهان گران گنند و آن را گردن تحریم می‌اندازند.

به گفته مرتضوی، تحریم‌ها نمی‌تواند علت افزایش قیمت ناگهانی ۶ برابری لاستوفوم باشد که از متری ۸۰ هزار تومان در سال گذشته ناگهان به ۴۰۰ هزار تومان در سال جاری برسد.

وی ادامه داد: اگرچه در سیمان و فولاد شرایط خوبی داریم، اما با افزایش تدریجی دستمزد‌ها روبه رو شده ایم؛ از آنجایی که قرارداد‌های پیمانکاری ساخت و ساز در سر کارگاه‌ها به صورت غیر رسمی است لذا مرکز آمار تورم بخش خدمات ساختمانی را نمی‌تواند برآورد دقیقی بدهد.

دستمزد کارگران بخش ساختمان از ۵۸ درصد مصوب شورای عالی کار هم عبور کرد


فعال صنعت ساختمان گفت: از ابتدای سال جاری افزایش ۵۸ درصدی دستمزد‌ها در بخش خدمات ساختمانی و کارگران و استادکاران رقم نخورد؛ اما این افزایش‌ها به صورت تدریجی بود و اثر یک باره بر تورم نهاده‌های ساختمانی نگذاشت، با این حال به نظر می‌رسد اکنون رشد بیش از ۶۰ درصدی دستمزد کارگران و استادکاران ساختمانی را شاهد بوده ایم و تا پایان سال جاری از ۱۰۰ درصد (رشد دو برابری دستمزد‌ها نسبت به سال گذشته) هم عبور کند.

وام خرید مسکن افزایش یابد


وی با اشاره به سیطره رکود تورمی بر بخش مسکن در ماه‌های اخیر توضیح داد: هر زمان که رونق به بازار مسکن برگردد، ساخت و ساز هم رونق خواهد گرفت؛ باید شوک‌های جدیدی به بازار وارد شود مثلا وام خرید مسکن افزایش یابد تا تعداد بیشتری خریدار وارد بازار شده و مردم به دنبال خرید مسکن نوساز باشند.

مرتضوی شهرداری‌ها را از عوامل دیگر بروز تورم در بخش مسکن دانست و افزود: با افزایش عوارض صدور پروانه ساختمانی، برخی از فعالان ساخت و ساز از ادامه روند ساخت مسکن منصرف شده اند.

منبع: خبرگزاری آنا

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده