تاریخ: ۱۰ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۰۵
بازدید: ۶۳
کد خبر: ۲۸۰۵۶۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

شفافیت بازار به کمک فاطمی امین آمد؛ بورس کالا، برگ برنده وزیر صمت در جلسه استیضاح

‌می‌متالز - امروز جلسه استیضاح سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت در صحن علنی مجلس برگزار شد...

به گزارش می‌متالز، امروز جلسه استیضاح سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت در صحن علنی مجلس برگزار شد که عمده دفاعیات وزیر از جنس ایجاد تعادل و شفافیت در بازار کالا‌ها به مدد سازوکار بورس کالا بود که همین موضوع به عنوان یک «برگ برنده» توانست فاطمی امین را از استیضاح نجات دهد؛ در پایان رای گیری از مجموعه ۲۷۴ نماینده حاضر، ۱۸۲ رای مخالف استیضاح، ۸۴ رای موافق، ۶ رای ممتنع و ۲ رای باطل اعلام شد.

وزیر صمت در جلسه دفاعیات خود گفت: امروز یکی از افتخارات ما، شفافیت است چراکه عرضه فولاد در بورس کالا به نسبت گذشته ۴۲ درصد، سنگ آهن ۴۰۰ درصد و آهن اسفنجی ۸۰۰ درصد افزایش داشته است که این آمار یعنی افزایش شفافیت در اقتصاد ایران.

فاطمی امین تاکید کرد: همه شما نمایندگان مجلس اذعان دارید که بورس کالا، شفاف‌ترین سازوکار برای معاملات است و وزارت صمت از ابتدای فعالیت دولت تلاش کرد تا تمام معاملات زنجیره فولاد را راهی بورس کالا کند که ماحصل آن، تعادل و حتی کاهش قیمت‌ها به نسبت سال گذشته است.

او افزود: امروز ورق فولاد به عنوان محصول مهم زنجیره، ارزان‌تر از پارسال است و میلگرد نیز معادل سال قبل معامله می‌شود که این دستاورد‌ها به دلیل ایجاد شفافیت است.

وزیر صمت گفت: چرا با وجود رشد قیمت‌های جهانی فولاد در سال گذشته، اما در داخل ثبات داشتیم، چون با حذف سهمیه بندی‌های رانت زا، بازار به شیوه‌های صحیح مدیریت شد و موضوع مهم آن است که این مدیریت بدون حتی یک عدد پرونده تعزیراتی صورت گرفت.

دفاع رییس کمیسیون صنایع و معادن و عمران

مصطفی طاهری رییس کمیسیون صنایع و معادن نیز در دفاعیات خود به توجه وزیر صمت به موضوع شفافیت در بازار کالا‌ها اشاره کرد و گفت: فاطمی امین توانست با استفاده از سازوکار بورس کالا به قیمت‌های دستوری در بازار‌ها پایان دهد، همان طور که اثرات مثبت این اقدام را در تعادل بازار کالا‌های پایه‌ای همچون فولاد، سیمان و پتروشیمی مشاهده می‌کنیم.

در ادامه نیز رضایی کوچی رییس کمیسیون عمران مجلس گفت: با اقدامات وزارت صمت و بهره گیری از ظرفیت‌های بورس کالا شاهد آرامش در بازار مصالح ساختمانی هستیم که در دولت قبل قیمت سیمان و فولاد هر روز گران‌تر می‌شد.

او افزود: حتی بررسی قیمت‌ها نشان می‌دهد قیمت یک تن سیمان یک ملیون تومان در دولت قبل امروز به حدود ۵۰۰ هزار تومان رسیده و میلگردی که در کمیسیون عمران پیش بینی می‌کردیم حداقل به کیلویی ۲۰ هزار تومان برسد در مرز ۱۵ هزار تومان قرار دارد. همه این موارد بیانگر استفاده از شیوه‌های درست در مدیریت بازار کالا‌های پایه است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده