به گزارش میمتالز، سید محمدرضا میری لواسانی، مدیرعامل ایرالکو، در جمع خبرنگاران با اشاره به تاثیرات قطع برق بر این واحد تولیدی وچالشهایی که برای این کارخانه رقم خورده گفت: در سالهای گذشته برای احداث نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی در حال تلاش برای گرفتن مجوز بودیم که تا به الان با مخالفتهای بسیاری از سوی سازمان محیط زیست مواجه شدیم.
برق به شدت برای ایرالکو حیاتی است به صورتی که ۲۰ درصد هزینه نهایی محصول ما هزینه برق است؛ زیرا ما به ازای قطعی برق، باید دیگهای احیا را تخریب و نوسازی کنیم که هزینهای نزدیک به ۱۰ الی ۱۵ میلیارد تومانی را در برخواهد داشت، در تابستان گذشته این غیر فعالسازی دیگها ۵۰۰ میلیارد تومان، تعمیرات دیگها نیز ۹۰ روز زمان برد که در نهایت منجر به افت ۵ هزار و ۴۰۰ تنی میزان تولید شرکت شد.
میر لواسانی ادامه داد: شرکت متعهد به عرضه ۱۱۰ هزارتن شمش در بخش داخلی بورس کالا است، با این که دچار کاهش تولید شدیم اما؛ موفق به تولید ۱۸۲ هزار تنی شدیم و ۷۲ هزارتن شمش صادرات کردیم.
میرلواسانی در ادامه نشست با اشاره به طرحهای توسعه در دست بررسی و اجرا گفت: شرکت در حال عقد قرارداد برای ایجاد ۱۳۰ مگاوات نیروگاه مولد در داخل شرکت است که در شرایط پیک میتواند تا ۹۰ مگاوات برق را در اختیار شرکت بگذارد، پروژه آندسازی کربن صنعت امیرکبیر تا ۴۶ درصد پیشرفت داشته است که در صورت بهرهبرداری میتواند تا ۴۰ میلیون دلار ارزبری کشور را کاهش دهد.
طرح تولید آلومینا برنامه دیگری است که در دست مطالعه و بررسی قرار دارد که برای ما جذابیت ویژهای به همراه خواهد داشت که با واردات سنگ معدن بوکسیت از سیرالئون و گینه بتوانیم آلومینا تولید کرده و در چرخه تولید آلومینیوم از آن استفاده کنیم.
جایگزینی بخش احیا یک و ۲ که بهربرداری آن مربوط به قبل از انقلاب است با خط تولیدی به روزتر نیز دیگر برنامهای است که در دست بررسی داریم.
شرکت آلومینیوم ایران یک درصد از فروش سالانه را به عنوان عوارض آلایندگی پرداخت میکند که برای رفع این مسئله، طرح جامع زیستمحیطی شرکت به تایید استان رسیده است که در صورت پیشرفت از عوارض آلایندگی شرکت کم خواهد شد.
عوارض آلایندگی شرکت باید تنها از بخش آندسازی شرکت دریافت میشد که به ناحق از کل فروش شرکت دریافت میشود و شرکت در حال پیگیری این موضوع از وزارت صمت است.
نکته حائز اهمیت درباره شرکت ایرالکو مکان قرارگیری کارخانه است. اگر دقت کنید درمی یابید که شهر اراک در اطراف خود معدن بوکسیت ندارد و حتی درکنار بندرگاه تاسیس نشده است؛ و شرکت ایرالکو اغلب مواد اولیه خود را با استفاده از راه آهن اختصاصی موجود در کارخانه یا از طریق حمل و نقل جادهای وارد کارخانه میکند.
گویی که این یک تصمیم سیاسی در زمان وقت بود تا اراک را به یک شهر صنعتی قوی بدل کنند اما؛ نباید فراموش کنیم که طبق گفته مدیرعامل کارخانه، هزینه گزافی بابت حمل و نقل مواد اولیه و محصول نهایی میشود و بسیاری از سود تولیدی کارخانه در این مسیر هرز میرود، این در حالی است که رقبای این شرکت مانند سالکو و المهدی به خاطر نزدیکی کارخانه به آبهای آزاد نیازی به کاهش سودنهایی خود ندارند.
در هر حال کارخانه آلومینیوم ایران با دارا بودن نیروی انسانی ماهر و زحمت کشی که دارد در صورت مقابله صحیح با چالشهای پیش رو از جمله تامین برق، آلودگی محیط زیستی و اجرا کردن طرحهای توسعه جدید میتواند به یکی از جذابترین کارخانهها برای سرمایه گذاری بدل شود.
منبع: بورس نیوز