تاریخ: ۲۷ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۰:۱۱
بازدید: ۱۴۸
کد خبر: ۲۸۰۹۹۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
سیاهکلی:

استفاده از سیستم «وزن‌کشی مواد معدنی» درآمد دولت از محل معادن را افزایش می‌دهد

‌می‌متالز - عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس می‌گوید در بیشتر معادن باسکول وجود ندارد بنابراین میزان برداشت مواد معدنی وزن‌کشی نمی‌شود و درنتیجه برداشت، بیش از حدمجاز می‌شود حال آنکه می‌توان با به کارگیری تکنولوژی وزن خودرو‌های حامل مواد معدنی را حتی در حین حرکت مشخص کرد و این موضوع موجب افزایش درآمد دولت از محل معادن می‌شود.

به گزارش می‌متالز، لطف اله سیاه کلی درباره ضرورت وزن‌کشی مواد معدنی در جریان بارگیری، گفت: معادن انفال هستند و دولت به نمایندگی از مردم، حقوق آن‌ها را از صاحبان معادن می‌گیرد و در محل‌های مختلف هزینه می‌کند، برای اینکه مردم از معادن منتفع شوند باید شروطی رعایت شود که یکی از این شروط توجه به میزان برداشت از معادن است به این معناکه در پروانه بهره‌برداری میزان برداشت مجاز تعریف شده است بنابراین سازوکار تعیین میزان برداشت از معادن نیز باید مشخص شود.

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی افزود: در بیشتر معادن باسکول وجود ندارد بنابراین میزان برداشت مواد معدنی وزن‌کشی نمی‌شود و درنتیجه برداشت، بیش از حدمجاز می‌شود حال آنکه می‌توان با به کارگیری تکنولوژی weigh وزن خودرو‌های حامل مواد معدنی را حتی در حین حرکت مشخص کرد و نیازی به استفاده از باسکول نیست.

وی اضافه کرد: اگر دولت به دنبال افزایش درآمد‌های خود از محل معادن است، باید توجه به «وزن‌کشی» خودرو‌های حامل مواد معدنی را در دستورکار قرار دهد؛ با استفاده از این تکنولوژی از تضییع حقوق مردم و تخریب محیط زیست جلوگیری می‌شود، زیرا به طور مثال کامیون‌ها به جای ۱۰ تُن بار، ۳۰ یا ۴۰ تن بار حمل می‌کنند و این موضوع موجب می‌شود جاده‌های روستایی که برای خودرو‌های سواری و سبک ساخته شود با تردد خودرو‌های سنگین از بین رود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: جاده‌های روستایی با زحمات بسیار ساخته می‌شود، اما به دلیل تردد کامیون‌ها با بار‌های غیراستاندارد ظرف ۵ سال تخریب می‌شوند این موضوع در شرایطی اتفاق می‌افتد که شهرستان‌هایی که معادن در آن قرار دارند، نیز از سهم ۱۵ درصدی حقوق دولتی معادن بی‌نصیب هستند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن ادامه داد: دولت باید یا از محل درآمد حاصل از معادن، سیستم وزن‌کشی را در بارگیری مواد معدنی مستقر کند یا صاحبان معادن را ملزم به اجرای این سیستم کند.

منبع: خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (خانه ملت)

عناوین برگزیده