تاریخ: ۲۸ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۴۹
بازدید: ۱۲۴
کد خبر: ۲۸۱۰۴۶
سرویس خبر : آهن و فولاد

واکنش عضو هیات مدیره انجمن فولاد به اظهارات معاون وزیر صمت/ تعیین قیمت‌ها در خارج از بورس کالا اشتباه است

‌می‌متالز - عضو هیات مدیره انجمن فولاد ایران به اظهارات اخیر معاون وزیر صمت مبنی بر خروج عرضه محصولات فولادی از بورس کالا در صورت عدم توافق شورای آهن و فولاد واکنش نشان داد و عنوان کرد: در حال حاضر بازار کاملا به صورت رقابتی پیش می‌رود. تعیین کانال مبادله کالا باید به انتخاب خریدار و فروشنده باشد و نباید هیچ اجباری برای انجام معاملات در کانال‌های مختلف نباشد.

به گزارش می‌متالز، بهادر احرامیان تأکید کرد: در صورتی که از مداخله در بازار فولاد خودداری شود و اجازه دهیم که بورس کالا کار خود را انجام دهد و تولیدکنندگان و مصرف کنندگان به صورت آزاد در بورس فعالیت کنند و روند عرضه و تقاضا حاکم باشد، بازار به ثبات می‌رسد. در واقع، تعیین کانال مبادله کالا باید به انتخاب خریدار و فروشنده باشد.

وی با اشاره به مخالفت خود در خصوص قیمت گذاری دستوری، گفت: در زنجیره فولاد تمایلی برای قیمت گذاری دستوری وجود ندارد، ضمن اینکه تعیین قیمت‌ها حتی تعیین قیمت پایه محصولات فولادی در خارج از بورس کالا، نادرست است.

احرامیان با اشاره به مشکلات زنجیره فولاد، اظهار کرد: با توجه به پایین بودن بیش از حد قیمت مقاطع طویل در مقایسه با قیمت ورق فولادی، در شرایط تفاهم و همدلی شورای آهن و فولاد در تعیین ضرایب قیمتی باید حل شود.

به گفته عضو هیات مدیره انجمن فولاد ایران برپایی نشست‌های شورای آهن و فولاد اتفاق خوبی برای زنجیره فولاد است و می‌تواند نظر و ایده مشترکی را بر مبنای مذاکره بین فعالان صنعت فولاد در تعیین قیمت محصولات فولادی فراهم کند.

وی درباره نسخه تعیین قیمت پیشنهادی انجمن تولیدکنندگان فولاد به شورای آهن و فولاد تصریح کرد: پیشنهاد انجمن تولیدکنندگان فولاد همانند سایر اعضای انجمن‌های سه گانه، تعیین ضرایب قیمتی مشخص برای محصولات فولادی است که تا حدود زیادی نیز میزان ضرایب قیمتی تعیین شده فولادسازان به دیگر انجمن‌ها بسیار نزدیک است.

عضو هیات مدیره انجمن فولاد ایران تصریح کرد: نزدیک شدن ضرایب پیشنهادی انجمن‌ها به یکدیگر، موجب نزدیک شدن آراء و نظرات آنان به یکدیگر می‌شود و این موضوع حکایت از نزدیک شدن نظرات انجمن‌ها به یکدیگر دارد.

احرامیان، بهترین پیشنهاد عملیاتی را معقول شدن قیمت‌ها در بازار داخل متناسب با نرخ‌های جهانی عنوان و مطرح کرد: بازار هیجانی مورد نظر هیچ یک از تولیدکنندگان و فعالان بازار فولاد نیست و ایده آل تولیدکنندگان فعالیت در بازار با ثبات است، چراکه دود نوسانات قیمت در ابتدا به چشم تولیدکننده می‌رود و مصرف کنندگان نیز از قیمت‌های پایین قطعا منفعت نخواهند برد بلکه عده‌ای دلال و واسطه گر از شرایط به وجود آمده بهره خواهند برد.

وی تاکید کرد: ایران به عنوان یک صادرکننده فولاد شناخته می‌شود و طبیعی است که قیمت در بازار آن با فرمولی نزدیک به نرخ‌های جهانی محاسبه شود البته در بسیاری از کشور‌های صادراتی، قیمت داخل از قیمت‌هایی که کارخانجات برای صادرات اعلام می‌کنند، مقداری بالاتر است.

منبع: فولادبان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده