تاریخ: ۲۸ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۵۸
بازدید: ۵۴۷
کد خبر: ۲۸۰۹۳۸
سرویس خبر : آهن و فولاد

تحلیل روزانه بازار آزاد آهن ۲۸ آبان ۱۴۰۱/ تقاضای جهانی فولاد در مدار صعود/ افت محسوس نرخ توافقی دلار

‌می‌متالز - امروز فولاد در جهان تغییرات زیادی داشت، بخشی از زنجیره فولاد در هند برداشته شد و از سوی دیگر مناقشات دو کشور چین و استرالیا در حال حل شدن است که می‌تواند بر عرضه و تقاضای این محصول تاثیر گذارد.

به گزارش می‌متالز، هند که در خرداد ماه عوارض صادراتی را برای زنجیره فولاد تعیین کرده بود، اخیرا اعلام کرده است: عوارض صادراتی بر روی فولاد و مواد اولیه فولادسازی از این پس صفر است. این اتفاق باعث عرضه بیشتر مواد اولیه در بازار خواهد شد و ظاهرا فصل جدیدی از تولید فولاد را شاهد خواهیم بود. در چین هم تغییر محسوسی اتفاق افتاده و رئیس جهور چشم بادامی‌ها با مقامات استرالیا دیدار کردند. پیش از این، چین خرید از استرالیا را محدود کرده بود، اما با دیداری که اتفاق افتاد تجارت زغال سنگ روند صعودی خواهد داشت. البته تجارت سنگ آهن و فولاد نیز حتی در شرایطی که دو کشور در حال مناقشه بودند کاهش نیافت، اما به نظر می‌رسد اکنون افزایش پیدا کند. در شرایطی که ساخت و ساز در چین با رکود مواجه است این موضوع می‌تواند تقاضای فولاد را بالا ببرد که این موضوع در تعیین قیمت تاثیر گذار است.

دلار نیز امروز با نرخ ۳۵ هزار تومان کار خود را آغاز کرد بررسی بازار نشان دهنده تغییرات اندک در بازار است. نرخ توافقی نیز ۳۲ هزار و ۲۰۰ هزار تومان قیمت خورد و با این رقم کار خود را آغاز کرد. به نظر می‌رسد روند قیمت تا پایان پاییز تغییر چندانی نداشته باشد. البته بستگی به نرخ ETS که در بودجه سال آینده می‌آید، می‌تواند تاثیر داشته باشد.

میلگرد و شمش هم در بازار ثابت بوده تغییر محسوسی نداشته است. به نظر می‌رسد ثابت بودن نرخ حامل‌های انرژی که توسط دولت اعلام شد خبر خوشی برای گروه فلزات و سیمانی‌ها بود. البته به‌طور طبیعی شرایط بودجه‌ای دولت سخت است و آمار‌های قبلی و سیگنال‌های مخابره شده در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۱ بیانگر آن بود که شاهد رشد پلکانی افزایش نرخ حامل‌ها همچون بنزین و گازوییل و گاز و برق در سال ۱۴۰۲ خواهیم بود، اما اظهارنظر جدید موضوع دیگری را بیان می‌کند و شاید بتواند این‌گونه تعبیر کرد که اگر دولت مجبور شود با شیب کمتری نسبت به این موضوع اقدام کند.

در بازار سرمایه به‌ویژه در صنایع کامودیتی‌محور و صادراتی، اهرم رشد قیمت دلار نیمایی و فروش عالی شرکت‌ها در بدبینانه‌ترین سناریوی رشد حامل‌ها تا حدود زیادی اثر منفی را خنثی می‌کند و می‌تواند شرایط بازار را بهبود بخشد.

منبع: فولادبان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده