تاریخ: ۲۹ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۰۷
بازدید: ۹۶
کد خبر: ۲۸۱۵۸۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
بررسی عملکرد مالی و سودآوری شرکت سیمان تهران؛

تحلیل بنیادی سهام ستران/ افزایش سه برابری سودخالص در ۶ ماه

‌می‌متالز - شرکت سیمان تهران در صورت‌های مالی شش ماهه خود خبر از افزایش سه برابری سودخالص به نسبت نیم سال ابتدایی ۱۴۰۰ داد. این شرکت در هفت ماهه سال جاری توانسته است با فروش هزار و ۲۰۱ میلیارد تومانی، فروش خود را ۸۴ درصد به نسبت هفت ماهه ابتدایی سال قبل افزایش دهد. شرکت سیمان تهران در ماه‌های آتی افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها را پیش رو دارد.

به گزارش می‌متالز، شرکت سیمان تهران که از بزرگترین تولید کننده‌های سیمان کشور محسوب می‌شود در سال جاری خبر‌های خوبی برای سهامدارانش داشته است. سهام این شرکت در تابلوی اصلی بازار اول بورس و در دسته بندی سهم‌های سیمانی با نماد ستران شناخته می‌شود که در روز‌های جاری ارزش بازاری بیش از هزار میلیارد تومانی داشته است. شرکت سیمان تهران در حال حاضر به وسیله ۹ خط تولید خود که از ابتدای تأسیس این شرکت راه اندازی شده اند می‌تواند ۱۳ هزار و ۴۰۰ تن کیلینکر در روز تولید کند. خط تولید قدرت‌مند سیمان تهران را می‌توان از نقاط قوت اصلی این شرکت در نظر گرفت. در روز‌هایی که بازار فروش و مخصوصاً بازار فروش صادراتی برای شرکت‌های سیمانی باز‌تر شود می‌توان سودآوری بهتری را نیز از این مجموعه مشاهده کرد. سیمان تهران در ماه‌های اخیر اعلام کرد که ۴ عضو از ۵ عضو هیئت مدیره این شرکت تغییر کردند و این مجموعه سیمانی در حال به اتمام رساندن مجوز‌های افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها (دو قطعه زمین) است.


فروش ماهانه ستران از ابتدای سال ۱۴۰۰


شرکت سیمان تهران در سال جاری توانسته است در تمام هفت ماه طی شده فروشی با افزایش بیش از ۴۵ درصدی به نسبت ماه مشابه در سال قبل داشته باشد. این شرکت در تمام این هفت ماه به نسبت ماه قبل نیز بیشتر فروش داشته که یکروند صعودی قابل توجهی را در جریان فروش این مجموعه ایجاد کرده است.

تحلیل بنیادی سهام ستران/ افزایش سه برابری سودخالص در ۶ ماه

سیمان تهران در هفت ماهه سال جاری با متوسط فروش ۱۷۲ میلیارد تومان در ماه توانسته است هزار و ۲۰۱ میلیارد تومان فروش کند که به نسبت فروش ۶۵۲ میلیارد تومانی هفت ماهه ابتدایی سال قبل افزایش ۸۴ درصدی داشته است. بیشترین میزان فروش ماهانه ستران در سال جاری در مهر ماه با ۲۰۳ میلیارد تومان به ثبت رسیده و بیشترین افزایش فروش نیز در مرداد ماه با رشد ۲۲۰ درصدی فروش ماهانه به نسبت مرداد سال ۱۴۰۰ به ثبت رسیده است. فروش سیمان تهران نشان می‌دهد که این مجموعه علاوه بر افزایش نرخ فروش سیمان، از افزایش تناژ فروش نیز بهره‌مند شده و توانسته است روندی صعودی در فروش خود ایجاد کند.


عملکرد مالی و سودآوری شرکت سیمان تهران


شرکت سیمان تهران در صورت‌های مالی شش ماهه خود نشان داده است که این مجموعه به نسبتت شش ماهه سال قبل با افزایش ۸۲ درصدی درآمد‌های عملیاتی خود و رشد ۶۲ درصدی بهای تمام شده درآمد‌های عملیاتی، درصد سود ناخالص خود را افزایش دهد. حاشیه سود ناخالص شش ماهه امسال برای ستران درصد بوده در حالی که این معیار در سال قبل درصد به ثبت رسیده است.

تحلیل بنیادی سهام ستران/ افزایش سه برابری سودخالص در ۶ ماه

رشد سود ناخالص ستران از ۱۷۷ میلیارد تومان شش ماهه سال قبل به ۳۹۶ میلیارد تومان در شش ماهه امسال نشان می‌دهد که سیمان تهران علاوه بر افزایش فروش و درآمدزایی کنترل مناسبی بر بهای تولیدات خود داشته است. هزینه‌های عملیاتی و مالیات این شرکت در شش ماهه امسال به ترتیب ۴۹ درصد و ۵۲ درصد به نسبت شش ماهه سال قبل افزایش داشته و از طرف دیگر هزینه‌های مالی این مجموعه با کاهش ۴۰ درصدی روبرو بوده است. در نهایت سود خالص شش ماهه ۳۲۰ میلیارد تومان برای ستران به ثبت رسیده که نشان می‌دهد سودآوری این شرکت به نسبت ۱۰۸ میلیارد تومان سودخالص شش ماهه ابتدایی سال قبل سه برابر شده است.

تحلیل بنیادی سهام ستران/ افزایش سه برابری سودخالص در ۶ ماه

سود خالص فصلی شرکت سیمان تهران از ابتدای تابستان سال ۹۹ در یک روند صعودی قرار دارد. ستران در تابستان ۹۹ تنها ۱۵.۵ میلیارد تومان سود خالص داشت، اما در تابستان ۱۴۰۰ با رشد ۳۰۱ درصدی توانست ۶۲ میلیارد تومان سودخالص ثبت کند. در تابستان امسال نیز سود خالص فصلی این شرکت با رشد ۲۶۱ درصدی به نسبت تابستان سال قبل به ۲۲۴ میلیارد تومان رسید در صورتی که در تابستان سال ۹۹ فروش این شرکت ۱۹۱ میلیارد تومان بوده است. افزایش سود خالص فصلی ستران از رشد درآمد‌های عملیاتی فصلی این شرکت و نوسانات حاشیه سود خالص این مجموعه نشأت گرفته است به شکلی که در بهار و تابستان سال قبل که افزایش محسوسی در درآمد‌های عملیاتی این مجموعه دیده نمی‌شد، رشد حاشیه سود خالص توانست روند صعودی سودخالص فصلی این مجموعه را حفظ کند.

منبع: اقتصاد نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده