تاریخ: ۲۹ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۲۰
بازدید: ۲۱۸
کد خبر: ۲۸۱۵۸۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

رشد قیمت پایه سیمان، اثری در کل بازار ندارد

‌می‌متالز - یک فعال صنعت سیمان گفت: افزایش قیمت پایه سیمان در بورس کالا برای برخی شرکت‌هایی که محصولات آن‌ها با کف قیمتی معامله می‌شد اعمال شده است و این موضوع اثری در کلیت بازار ندارد.

به گزارش می‌متالز، در چند روز اخیر خبر درخواست انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان مبنی بر افزایش ۳۵ درصدی قیمت پایه سیمان منتشر شده است که بررسی آمار معاملات شرکت‌های سیمانی نشان می‌دهد این افزایش قیمت کمتر از ۱۸ درصد حجم سیمان عرضه شده در بورس کالا را شامل می‌شود.

همچنین این افزایش قیمت در نرخ‌های پایه عرضه برخی شرکت‌های سیمانی اعمال شده که در گذشته رقابتی روی محصولات تولیدی آن‌ها وجود نداشته و امروز به حمایت از سوی متولیان بازار احتیاج داشتند؛ براین اساس نرخ معامله سیمان در بورس کالا طبق روال معاملات در سایر کالا‌ها در تقابل عرضه و تقاضا کشف می‌شود.

علی محمد بُد گفت: ورود صنعت سیمان به بورس کالا کمک کرد تا این صنعت از قیمت گذاری دستوری فاصله بگیرد ضمن اینکه ورود این صنعت به بورس کالا موجب شد تا اگر کیفیت محصول کارخانه‌ای پایین باشد، قیمت آن به نسبت محصول باکیفیت‌تر کاهش یابد و این اتفاق منطقی در روند کیفیت محصولات تولیدی نیز اثر مطلوبی می‌گذارد.

او گفت: در گذشته کیفیت محصول در قیمت سیمان تاثیری نداشت، اما امروز تولیدکننده می‌داند که اگر محصول باکیفیت تری تولید کند، قیمت بالاتری دارد و همین رویه به سود صنعت است. موضوع دیگر آن است که با توجه به عرضه سیمان در بورس کالا و خروج این محصول از شمول قیمت گذاری دستوری، سیمان براساس عرضه و تقاضای بازار کشف می‌شود و طبق علم اقتصاد نیز این رویه بهترین حالت برای فعالان بخش تولید است.

او می‌گوید: در همین زمینه افزایش قیمت پایه سیمان در بورس کالا برای برخی شرکت‌هایی که محصولات آن‌ها با کف قیمتی معامله می‌شد اعمال شده است و این موضوع اثری در کلیت بازار ندارد. موضوع مهم رهایی صنعت سیمان از قیمت گذاری دستوری گذشته است که به واسطه عرضه‌های هفتگی در بورس و کشف قیمت در تقابل عرضه و تقاضا عملیاتی شده است.

او گفت: کارخانجات سیمان باید بتوانند خود را نوسازی و بازسازی کنند تا درآمدی داشته باشند، زیرا اگر افزایش قیمت با برنامه بازسازی کارخانجات همراه باشد، در آینده با کمبود سیمان مواجه نمی‌شویم، ولی اگر کارخانجات بازسازی نشده و مستهلک شوند در آینده دچار کمبود سیمان خواهیم شد و همان مشکلاتی که در ده‌های گذشته در بازار سیمان و بازار سیاه و قیمت گذاری وجود داشت، ایجاد می‌شود.

او گفت: یک اتفاقی که همواره با کوچکترین تحرک قیمت سیمان در برخی محافل شنیده می‌شود، اثرگذاری بالای قیمت سیمان در مسکن است، اما واقعیت آن است که قیمت سیمان حداکثر دو تا سه درصدی در قیمت مسکن اثر دارد و قسمت اعظم قیمت تمام شده مسکن تحت تاثیر قیمت فولاد، آهن و زمین و مزد کارگر است.

او در پاسخ به این پرسش که آیا افزایش قیمت پایه سیمان برای برخی شرکت ها، اثری در کل بازار خواهد داشت؟ گفت: خیر، این موضوع اتفاقی طبیعی برای احیای شرایط این شرکت‌ها بوده است و در روند کلی بازار اثری نخواهد داشت.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده