تاریخ: ۰۱ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۸:۵۱
بازدید: ۸۱
کد خبر: ۲۸۱۶۷۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

بررسی تاثیر افزایش سه‌باره سیمان بر قیمت ساختمان/ آیا خانه‌های طرح نهضت ملی مسکن گران می‌شوند؟

‌می‌متالز - بنا بر اعلام انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با افزایش ۳۵ درصدی قیمت سیمان موافقت شد، افزایش قیمتی که به گفته کارشناسان هم افزایش دیگر مصالح را به دنبال دارد و هم افزایش قیمت مسکن را.

به گزارش می‌متالز، با توجه به اینکه مسکن مجموعه‌ای از نهاده‌ها (مصالح ساختمانی) است، در نتیجه میزان افزایش قیمت هر بخش با توجه به میزان به کار رفته می‌تواند در قیمت نهایی مسکن تاثیرگذار باشد.

۲۵ آبان ماه جاری بود که بنا بر اعلام انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با افزایش ۳۵ درصدی قیمت سیمان موافقت شد. این انجمن علت این افزایش قیمت را بالارفتن هزینه تولید اعلام کرد.
به این ترتیب قیمت پایه این محصول از ۳۶۰ هزار تومان به ۴۸۶ هزار تومان در هر تن افزایش می‌یابد.

این افزایش قیمت درحالی رخ می‌دهد که در سال جاری یک بار در ابتدای سال و همزمان با بورسی شدن سیمان شاهد افزایش قیمت تا ۲۸ هزار تومان بودیم و بار دوم زمانی رخ داد که هر پاکت سیمان از ۲۸ هزار تومان به حدود ۵۰ هزار تومان رسید.

این افزایش قیمت به اعتقاد بسیاری از کارشناسان بر قیمت تمام شده مسکن در کشور تاثیرگذار است. به ویژه اینکه تحلیلگران عنوان می‌کنند این افزایش نرخ باتوجه به اینکه ممکن است افزایش دیگر نهاد‌ها را به دنبال داشته باشد، در قیمت تمام شده خانه‌های طرح نهضت ملی مسکن هم بی‌تاثیر نخواهد بود.

البته گفتنی است که این افزایش قیمت‌ها تنها به سیمان محدود نشده و ما طی چند روز اخیر شاهد افزایش قیمت میلگرد و یونولیت هم بودیم.

اخیرا دبیر انجمن انبوه سازان مسکن اعلام کرد که قیمت هر متر مربع یونولیت طی ۱۵ روز گذشته از ۱۱۰ هزار به ۴۰۰ هزار تومان رسید به همین دلیل طی این چند روز شاهد نایاب شدن یونولیت در بازار هستیم.

یک فاکتور به تنهایی نمی‌تواند تاثیر قابل توجهی بر نرخ مسکن بگذارد


محمد علیزاده، کارشناس اقتصادی در حوزه مسکن در خصوص تاثیر افزایش قیمت سیمان بر نرخ مسکن گفت: یک فاکتور به تنهایی نمی‌تواند تاثیر قابل توجهی بر نرخ مسکن بگذارد، بنابراین بیشترین تاثیر مربوط به تاثیر روانی ماجرا خواهد بود تا تاثیر واقعی.

وی با بیان این نکته که در گذشته سیمان سالی یک تا دو مرحله گران می‌شد؛ اما اکنون سالی چهار تا پنج بار گرانی را تجربه می‌کند، تصریح کرد: گرانی نهاده‌های ساختمانی همیشه ابتدا از سیمان و آهن آغاز می‌شود و معمولا از سیمان، بنابراین با افزایش سیمان، احتمال بالا رفتن سایر نهاده‌ها هم وجود دارد.


افزایش سیمان بر نرخ دیگر مصالح ساختمانی اثرگذار خواهد بود


این کارشناس مسکن دررابطه با تاثیر این افزایش قیمت بر قیمت تمام شده خانه‎‌های طرح نهضت ملی مسکن هم گفت: مسلما تاثیر دارد؛ اما درحال حاضر در مورد میزان آن نمی‌توان نظر قطعی داد.
علیزاده اضافه کرد: البته باتوجه به اینکه دولت در تلاش است در طرح نهضت ملی مسکن، خانه با قیمت پایین به دست نیازمند مسکن برسد، بنابراین احتمالا نرخ مسکن تفاوت قیمت فاحش با آنچه که دولت اعلام کرده نخواهد داشت و دولت سعی خواهد کرد قیمت مسکن در حد سربه‌سر تمام شود.


تحقق وعده دولت درخصوص نهضت ملی مسکن دور از ذهن است


وی در بخش دیگری از سخنان خود به وضعیت طرح نهضت ملی اشاره و با بیان اینکه به نظر نمی‌آید دولت در این خصوص به آنچه که گفته دست یابد، خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه طی بیش از یک سال اخیر اتفاقی رخ نداده، بنابراین دور از ذهن است که به آن میزان مسکنی که دولت وعده داده، دست یابیم.

این کارشناس مسکن تاکید کرد: عوامل مختلفی دست به دست هم می‌دهند که تا مسکنی ساخته شود که چیدن تمامی این عوامل در کنار هم خود زمان بر است و دفعتا محقق نمی‌شوند و شاید یک تا دو سال زمان ببرد تحقق‌شان، و از آنجا که طی یک سال اخیر اتفاقی در این راستا رخ نداده است، بنابراین، چون زیرساخت‌ها فراهم نیست نمی‌توان به تحقق چهار میلیون مسکن امیدوار بود.


هرکدام از نهاده‌های ساختمانی که دچار افزایش قیمت شوند بر قیمت تمام شده مسکن اثر می‌گذارد


در همین رابطه حسن محتشم، فعال حوزه مسکن و انبوه ساز به خبرنگار گفت: به طور کلی هرکدام از نهاده‌های ساختمانی که دچار افزایش قیمت شوند بر قیمت تمام شده مسکن اثر می‌گذارد و سیمان هم از این قاعده مستثنا نیست.

وی ادامه داد: اما باید گفت که سیمان به تنهایی نمی‌تواند درصد قابل توجهی به قیمت مسکن اضافه کند.

محتشم در پاسخ به این پرسش که آیا تغییر قیمت در سیمان منجر به افزایش قیمتِ دیگر نهاده‌ها هم می‌شود، پاسخ داد: نهاده‌های ساختمانی از یکدیگر تبعیت نمی‌کنند، بلکه این مصالح متاثر از نرخ تورم و کاهش ارزش پول ملی هستند، بنابراین تازمانی که ارزش پول ملی تثبیت نشود تورم باعث افزایش قیمت همه کالا‌ها و حتی مصالح ساختمانی می‌شود.

این فعال حوزه ساختمان به افزایش نرخ یونولیت و میلگرد طی چند روز اخیر هم اشاره و تصریح کرد: متاسفانه افزایش قیمت یونولیت به صورت غیرمتعارف اتفاق افتاده و باتوجه به اینکه در حال حاضر با کاهش ساخت و ساز مواجه هستیم و یونولویت و سیمان، مصرف زیادی ندارند، بنابراین این افزایش قیمت می‌تواند ناشی از عواملی، چون هزینه‌های تولید باشند و یا حتی ممکن است صرفا ناشی از تصمیم تولید کننده این اتفاق رخ داده باشد.

وی درخصوص تاثیراین افزایش قیمت‌ها بر طرح نهضت ملی مسکن، خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه دولت پذیرفته است که مازاد بر ۲۰ درصد قیمت سیمان و میلگرد را با تفاهم‌نامه‌هایی که منعقد می‌کنند پرداخت کند؛ اگر قرار باشد مابقی مصالح بالا برود و تعدیلی صورت نگیرد، سازندگان طرح مقاومت خواهند کرد و از آنجا که برای آنان مقرون به صرفه نیست، منجر به افزایش قیمت طرح می‌شود.

منبع: قدس آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده