تاریخ: ۳۰ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۰۵
بازدید: ۵۹
کد خبر: ۲۸۱۷۴۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
گام بلند اتاق بازرگانی برای تربیت صادرکنندگان جوان

دومین ماراتن صادرات در اصفهان

‌می‌متالز - دومین رویداد ماراتن صادرات بردار در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان طی یک برنامه سه روزه به صورت فشرده از ۲۵ تا ۲۷ آبان ماه و تحت نظارت مرکز تجارت بین‌الملل (ITC) برگزار شد.

به گزارش می‌متالز، امیرحسین کمیلی، مدیرکل سازمان صمت استان اصفهان، در افتتاحیه این رویداد با اشاره به اهمیت صادرات اظهار کرد: اتاق بازرگانی طی سال‌های اخیر اقدامات بسیار خوبی را برای آموزش و توسعه صادرات کشور شروع کرده و به تربیت صادرکنندگان جوان، نخبه و خلاق پرداخته است. باید توجه داشت علی‌رغم همه محدودیت‌ها و تحریم‌ها افق‌های خوبی برای حضور پررنگ در بازار‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در مقابل ما است. یکی از این افق‌های روشن، جمع شرکت‌کنندگان حاضر در دومین ماراتن صادرات است که می‌تواند قفل صادرات را بشکند.

وی افزود: بازار هدف موردنظر این ماراتن، کشور‌های عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا است. ارتباطات سیاسی و اقتصادی ما با این اتحادیه اقتصادی بسیار خوب و شرایط مالی هم در این منطقه نسبت مناطق دیگر تسهیل شده است. وضعیت صادرات کشور هم بهبودیافته و نویدبخش اتفاقات خوبی در این زمینه است. افزایش ۷۰ درصدی صادرات به عمان در ۶ ماهه امسال حکایت از بهبود روند صادرات غیرنفتی دارد. این در حالی است که اوایل آذرماه نیز تیم تجاری ایران به مسکو سفر خواهند کرد و این می‌تواند به تقویت بیشتر صادرات ایران منجر شود.

مدیرکل سازمان صمت استان اصفهان در پایان روز ۲۵ آبان ماه را به‌عنوان روز رسمی اصفهان گرامی داشت.

تحول در صادرات با فنّاوری‌های پیشرفته؛ متاورس، AR و VR

در بخش دیگری از افتتاحیه این رویداد علیرضا کرباسی زاده، مشاور عالی رئیس اتاق بازرگانی اصفهان، نیز با اشاره به سهم قابل‌توجه دهه هفتادی‌ها و هشتادی‌های حاضر در این رویداد اظهار کرد: یک‌زمانی در کشور مثلاً برای خرید پنیر هم باید از کوپن یا دفترچه ارزاق استفاده می‌شد. به‌بیان‌دیگر عرضه به‌شدت کمتر از تقاضا بود و بنابراین بسیاری از واحد‌های تولیدی نیازی به بخش بازاریابی و فروش نداشتند، اما اکنون یک برند معروف کشور برای فروش همان پنیر باید برای فروش محصولات خود بیش از یک هزار میلیارد تومان بودجه تبلیغاتی داشته باشد. این نشان می‌دهد میزان تولید و رقابت در کشور افزایش‌یافته است. ۴۵۰ کارخانه فرش ماشینی در شهر کاشان وجود داشته که بسیاری از آن‌ها به دلیل ناتوانی در امر فروش و صادرات، از چرخه تولید حذف‌شده‌اند.

وی افزود: یکی از چالش‌های فعلی صادرات، کمبود نیروی کارآمد است که ضمن تسلط به بازاریابی بین‌المللی و شناخت این محیط، بتوانند در این حوزه کار اساسی و حرفه‌ای انجام دهند. در اصفهان حدود ۱۰ هزار واحد صنعتی و کارگاهی وجود دارد که ظرفیت خوبی برای صادرات در این استان فراهم می‌کند. به‌بیان‌دیگر چالش چندانی برای تأمین کالا به‌منظور صادرات در این استان وجود ندارد.

مشاور عالی رئیس اتاق بازرگانی اصفهان ادامه داد: علاوه بر این باید توجه داشت که بالا بودن نرخ ارز برای کشوری مانند ایران در صادرات کمک‌کننده است. ۱۰ سال پیش که به‌واسطه منابع نفتی بسیار و رانت‌های مختلف، قیمت ارز به‌صورت دستوری پایین نگه‌داشته می‌شد، صادرات فرآیند بسیار دشوار و نفس‌گیری بود و رقابت نابرابر رقابت برند‌های خارجی در ایران وجود داشت، اما اکنون ما با تمام بحران‌های اقتصادی موجود در کشور، شاهد رشد شدید صنعت و افزایش صادرات غیرنفتی هستیم.

کرباسی زاده تصریح کرد: امروزه راه‌های ارتباطی مختلفی برای ارتباط با مشتریان خارجی وجود دارد. تحول در تکنولوژی اطلاعات باعث شده تا داده‌های موردنظر صادرکنندگان به‌راحتی در اختیار آن‌ها قرار بگیرد. پیش‌بینی می‌شود تا قبل از ۲۰۳۰، تحولاتی که متاورس، AR و VR ایجاد می‌کند، فضای صادرات را تحت تاثیر قرار دهد. اکنون بسیاری نمایشگاه‌های بین‌المللی در متاورس زمین خریده‌اند و بسیاری از برند‌های فروش عطر به دنبال ورود به فضای نمایشگاهی متاورس باقابلیت انتقال بو و لمس محصول هستند. به همین دلیل اگر به قواعد بازی در حوزه صادرات مسلط شوید، به‌زودی فرصت‌های خوبی برای صادرکنندگان جدید فراهم خواهد شد.
توسعه زیرساخت‌های صادراتی در قالب اتاق بازرگانی نسل ۳

مسعود گلشیرازی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان نیز گفت: روزی جوانان این مرزوبوم برای کیان ملت در جبهه‌ها می‌جنگیدند، اما امروز جنگ اقتصادی در جریان است. بااینکه طی چند دهه گذشته صنعت کشور رشد خوبی را تجربه کرده، اما امر صادرات و بازرگانی به همین تناسب رشد نکرده است و بنابراین فرصت خوبی برای افرادی که می‌خواهند در این فضا فعالیت کنند، وجود دارد.

وی افزود: اتاق بازرگانی به‌عنوان اتاق نسل سوم که سرمایه‌گذاری، ایجاد زیرساخت‌های توسعه‌ای، صادرات و درنهایت رفاه مردم را دنبال می‌کند مربی‌گری و هدایت برگزاری چنین رویداد‌هایی را دستور کار خود قرار داده است.

در دومین رویداد ماراتن صادرات بردار حدود ۱۹۰ شرکت‌کننده در قالب ۷۰ تیم، طی سه روز آموزش‌های مقدماتی و فشرده مرتبط با حوزه صادرات نظیر تدوین بوم صادراتی، تحقیقات بازار، مجوز‌های صادراتی، اسناد تجاری، صادرات خدمات، مشتری یابی بین‌الملل، حمل‌ونقل بین‌الملل، شرکت در مناقصات بین‌المللی، اینکوترمز و تحلیل بازار‌های اوراسیا را تجربه کردند. طی این مدت گروه‌های حاضر در ۴ مرحله ارزیابی شدند.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده