تاریخ: ۰۲ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۵۵
بازدید: ۲۳۵
کد خبر: ۲۸۱۸۲۴
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

پیش به سوی تولید تایر‌های غول پیکر معدنی و راه‌سازی/ چرا تولید داخلی تایر‌های OTR و TBR مهم است؟

‌می‌متالز - سرمایه‌گذاری برای تولید کالا‌های اساسی و استراتژیک کار بزرگی است، که در شرایط اقتصادی کشور این موضوع از اهمیت بسزایی برخوردار است، در همین رابطه خودرو‌های فعال در معادن کشور از آن دست تجهیزاتی هستندکه برای خرید، تعمیر و نگهداری‌شان هزینه‌های سنگینی پرداخت می‌شود. از خرید ماشین‌آلات گرفته تا تامین قطعات یدکی و تایر‌های غول‌پیکر که هر یک، پیچیدگی‌های خاصی برای تولیدشان وجود دارد.

به گزارش می‌متالز، یکی از موارد بسیار پرکاربرد در معادن کشور، تایر‌های OTR یا همان معدنی است که توسط تعداد انگشت‌شماری تولیدکننده در سراسر دنیا تولید شده و به فروش می‌رسد. این درحالیست که قیمت تایر‌های غول‌پیکر معدنی، در ایام افزایش نرخ دلار حتی به ۳۰۰میلیون تومان به ازاء هرحلقه نیز رسیده که همین موضوع باعث شده شرکت کویرتایر تولید این نوع از تایر‌ها را در دستور کار خود قراردهد.

آغاز اجرایی شدن پروژه تولید تایر‌های OTR و TBR توسط کویر تایر

بر اساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته، کویر تایر ۲۸ هزار تن تایر TBR اتوبوسی وکامیونی و بیش از ۲۲ هزار تن تایر رادیال OTR کشاورزی، راهسازی و معدنی سبک و سنگین تولید خواهد شد. این پروژه در سال ۱۴۰۳ با سرمایه گذاری بالغ بر ۶ هزار میلیارد تومان به بهره‌برداری خواهد رسید و نیاز خودرو‌های کار و تجاری و همچنین ماشین‌آلات راهسازی و معدنی به انواع تایر را برطرف خواهد کرد.

چر تولید داخلی تایر‌های OTR و TBR مهم است؟

تولید واقعی تایر در ایران (با احتساب انواع غیرخودرویی اعم از دوچرخه، موتورسیکلت و...) بین ۲۸۰ تا ۳۱۰ هزار تن است. این در حالی است که نیاز کشور به انواع تایر حدود ۳۴۰ هزار تن است که کسری آن از طریق واردات تامین می‌شود.

از سویی عمده کسری تولید در کشور در گروه تایر‌های OTR و TBR است و عملا واردات این نوع از تایر‌ها افزایش قیمت آن‌ها را فراهم آورده است. این درحالیست که از اردیبهشت ۹۹ عملا ارز ترجیحی در صنعت تایر حذف شده، اما تعرفه واردات تایر‌های وارداتی تا اردیبهشت ماه سالجاری که ارز ۴۲۰۰ تومانی برقرار بود، باهمین نرخ وارد می‌شد.

در همین رابطه تایر‌های OTR و TBR که با ارز دولتی به کشور وارد شده‌اند، در سایه نبود نظارت‌های مستقیم به دو برابر قیمت دربازار به فروش می‌رسند. لاستیک‌های بزرگی که مصارف معدنی، صنعتی، راهسازی و کشاورزی دارند و با وجود تخصیص ارز دولتی تا اردیبهشت ماه به‌واردکنندگان‌شان، بازهم با قیمت‌هایی عجیب و غریب در بازار به‌فروش می‌رسند.

آنچه از رصد بازار استنباط می‌شود اینکه برخی واردکنندگان تایر‌های OTR درطول ماه‌های گذشته فاکتور‌های واردات این دسته از تایر‌ها را با هرقیمتی که خواسته‌اند اظهار و ارز دولتی دریافت کرده‌اند و درنهایت نیز بدون نظارت تایر‌های وارداتی با ارز دولتی را با قیمت‌های عجیب و غریب فروخته‌اند. همچنین نکته حائز اهمیت در موضوع تایر‌های معدنی و راه‌سازی تخصصی بودن سایز‌های این گروه از تایرهاست که دست واردکنندگان را برای قیمت‌گذاری باز می‌گذارد؛ بنابراین با توجه به اینکه واردات این تایر‌ها ارز فراوانی از کشور خارج می‌کند و هزینه زیادی را بر روی دست کشور می‌گذارد و بازار عرضه و فروش آن‌ها با توجه به خاص بودن تایر‌های OTR و TBR به نوعی انحصاری است، تولید این دست از تایر‌ها در کشور دو مزیت مهم دارد، در وهله اول با توجه به واردات ۵۰۰ میلیون دلاری تایر در سال به صورت متوسط، حداقل ۳۰ درصد از این مبلغ به واردات تایر OTR و TBR اختصاص دارد، بنابراین با تولید این نوع از تایر‌ها توسط کویر تایر حداقل در سال ۱۵۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی خواهد شد.

در وهله دوم نیز استراتژی تولیدکنندگان بزرگ خارجی این است که هیچ تایرسازی، محصول تولیدی خود را فقط برای معادن کشورش تولید نمی‌کند و باتوجه به طیف محصولات و تیراژ تولید، بازار مصرف کل دنیا را هدف قرار می‌دهد. با توجه به این استراتژی کویر تایر می‌تواند با افزایش تولید علاوه بر پاسخگویی به بازار داخل، بحث صادرات را نیز مد نظر قرار دهد و از این طریق به فتح بازار‌های صادراتی نیز اقدام کند.

پروژه ۱۴ هزار تنی تولید تایر‌های رادیال کویر تایر

کویر تایر علاوه بر پروژه تولید تایر‌های OTR و TBR، اجرای پروژه ۱۴ هزار تنی تولید تایر‌های رادیال را در دست دارد که به زودی به بهره‌برداری خواهد رسید. از سویی کویرتایر اولین و تنها تولیدکننده تایر‌های رینگ ۱۹ و ۲۰ درکشور است که باسهم ۶۰ درصدی از تولید تایر‌های SUV به عنوان بزرگترین تولیدکننده این تایر‌ها در کشور شناخته می‌شود. از سویی در سال ۹۹ میزان تولید کویرتایر با جهش ۴۰ درصدی از ۲۱ هزارتن به ۲۹.۵ هزار تن رسید که روند جهش تولید در سال ۱۴۰۱ به بیش از ۳۵.۶ هزار تن خواهد رسید.

منبع: تیتر۲۰

عناوین برگزیده