تاریخ: ۰۵ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۰۲
بازدید: ۲۳۵
کد خبر: ۲۸۱۹۱۱
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
مدیر امور ایمنی، بهداشت و محیط زیست مجتمع مس سرچشمه عنوان کرد

معدن‌کاری فلز سرخ در بوته الزامات زیست‏‌محیطی

‌می‌متالز - عموما عملیات معدن‌کاری تخریب محیط زیست و طبیعت را به همراه دارد و کارخانه‌هایی که در کنار معادن احداث می‌شود نیز آلودگی‌هایی را برای محیط اطراف ایجاد می‌کند که از این رو شرکت ملی مس برای به حداقل رساندن آسیب‌های محیط زیستی اقداماتی همچون احداث کارخانه اسید، طرح جامع آب و طرح مدیریت پسماند را در دستور کار خود قرار داده است.

به گزارش می‌متالز، مدیر امور ایمنی، بهداشت و محیط زیست مجتمع مس سرچشمه درباره اقدامات زیست محیطی این مجتمع اظهار کرد: مجتمع مس سرچشمه در حوزه زیست محیطی اقدامات مثبت و متعددی را انجام داده است، ازجمله این اقدامات می‌توان در موضوع آلودگی هوا به احداث کارخانه‌های تولید اکسیژن اشاره کرد که این امر موجب حذف سوخت‌های فسیلی شد و همچنین درباره کنترل آلاینده‌های هوا خروجی از دودکش‌ها که مربوط به کوره‌های فلش و کندکتور کارخانه ذوب می‌شود، علاوه بر آن سیستم‌های ESP و کارخانه‌های اسید نیز روی کار آمدند که با کمک سیستم ESP وظیفه جذب غبار و ذرات را بر عهده دارند و کارخانه‌های اسید نیز برای تبدیل گاز SO ۲ به محصول ارزشمند اسید سولفوریک در سال‌های گذشته احداث شده اند.

مصطفی زیدآبادی نژاد افزود: احداث کارخانه‌های اسید توسط شرکت ملی صنایع مس ایران بزرگ‌ترین طرح زیست محیطی کشور به حساب می‌آید. از دیگر موارد اقدامات زیست محیطی مجتمع مس سرچشمه می‌توان به توسعه گونه‌های گیاهی مطابق با بافت و شرایط اقلیمی منطقه اشاره کرد که این اقدام با هماهنگی سازمان منابع طبیعی استان انجام شده است که این امر در راستای مبارزه با آفت (بیماری گیاهی) اورانتوس به صورت مکانیکی انجام شده است. همچنین درباره موضوع آب و پساب نیز طرح جامع آب توسط شرکت ملی مس انجام شد و موضوع انتقال آب از خلیج فارس نیز از دیگر اقدامات شرکت مس به حساب می‌آید که برای جایگزینی با آب‌های زیرزمینی انجام شده است.

وی در ادامه گفت: موضوع مدیریت پسماند نیز از دیگر اقدامات زیست محیطی شرکت مس محسوب می‌شود و همچنین احداث پارک جنگلی نیز در حوزه مسوولیت‌های اجتماعی شرکت ملی مس نیز انجام شده است. همچنین طرح جدیدی که در آینده نزدیک از آن رونمایی خواهد شد استفاده مجدد از استخراج کنسانتره از سرباره‌های کوره ذوب است که به محصول ارزشمند کنسانتره مس تبدیل خواهد شد.

مدیر امور ایمنی، بهداشت و محیط زیست مجتمع مس سرچشمه عنوان کرد: در کوره‌های ذوب (مس) که فرآیند ذوب انجام می‌شود و یکی از خروجی‌های آن گاز SO ۲ است که متاسفانه در سال‌های قبل این گاز در محیط منتشر می‌شد و در سال‌های اخیر بعد از راه اندازی کارخانه‌های اسید ۱ و ۲ خروجی‌های کوره فلش و کوره کنورتور وارد کارخانه اسید شده و در نهایت تبدیل به محصولی به نام اسید (سولفوریک) می‌شود و هیچ‌گونه خروجی و آلایندگی به هوا ندارد و در حال حاضر خروجی این گاز به هوا و محیط به صفر رسیده است. همچنین طرح‌هایی نیز در دست اقدام است که برای این اسید تولید شده ارزش افزوده بیشتری خواهد داشت و در واقع اسید (سولفوریک) را به اسید فسفریک که ارزش اقتصادی بیشتری دارد، تبدیل می‌کنند و در این راستا تفاهم نامه‌هایی نیز به امضا رسیده است.

وی بیان کرد: زیرساخت‌هایی برای انتقال اسید تولیدی به بندرعباس و صدور آن به سایر کشور‌ها نیز در دستور کار قرار دارد. مجتمع مس سرچشمه سعی داشته که همیشه و در تمام احوال بهترین اقدامات را در رابطه با مسائل زیست محیطی انجام دهد و در کنار افزایش تولید و صادرات بتواند خدمات خوبی را درباره حفظ محیط زیست ارائه دهد و کمترین آلودگی و انتشار را به محیط زیست داشته باشد.

زیدآبادی نژاد عنوان کرد: مجتمع مس سرچشمه رفسنجان با هدف استفاده بهینه از منابع، کاهش تولید پسماند و ایجاد قانونمندی و یکپارچگی در جمع‌آوری، تفکیک، انبارش، پردازش، حمل و نقل و دفع پسماند‌های تولیدی درسطح مجتمع نسبت به تدوین و اجرای طرح جامع مدیریت پسماند اقدام کرده و در این طرح با توجه به الزامات قانونی و هرم مدیریت پسماند، برنامه‌هایی در راستای کاهش تولید پسماند، استفاده مجدد، بازیافت، فروش، امحا و دفن تدوین کرده و به صورت مستمر اجرا می‌کند. ازجمله اقدامات مرتبط با کاهش تولید پسماند می‌توان به استفاده از فناوری نوین و تغییر در فرآیند‌های کاری جهت کاهش تولید پسماند و همچنین توجه به الزامات و ملاحظات محیط زیستی در زنجیره تامین و انبارش مواد اولیه و کالاها، اختصاص محل مناسب برای انبارش و نگهداری محصولات اشاره کرد.

مدیر امور ایمنی، بهداشت و محیط زیست مجتمع مس سرچشمه در ادامه تاکید کرد: احداث سایت تصفیه خاک‌های آلوده برای نخستین بار در صنایع غیر نفتی کشور یکی دیگر از اقدامات این مجتمع به حساب می‌آید که با توجه به تصویب قانون حفاظت از خاک در خرداد ما‌ه ۱۳۹۸ و نظر به اینکه در مجتمع مس سرچشمه عمده آلودگی‌های خاک در سال‌های گذشته مربوط به آلودگی‌های ناشی از انتشار ترکیبات نفتی به خاک (عمدتا ناشی از فعالیت پیمانکاران) بوده، ابتدا با انجام اقداماتی از قبیل نوسازی تجهیزات، رفع روغن ریزی ها، تخصیص مکان‌های مناسب برای سرویس‌کاری، کنترل نشتی مخازن گازوئیل و تجهیزات سوخت رسانی، تدوین شاخص‌ها برای آلودگی خاک و تدوین اهداف و برنامه‌هایی در جهت کاهش آن و انجام اقدامات تشویقی و تنبیهی از آلودگی خاک پیشگیری شده و سپس زیرساخت‌های لازم برای احداث سایت تصفیه خاک‌های آلوده فراهم شد.

وی در ادامه ابراز کرد: برای تصفیه خاک‌های آلوده از روش زیستی استفاده خواهد شد که در این روش از توانایی میکرو ارگانیسم‌ها در تجزیه آلاینده‌ها استفاده می‌شود. باتوجه به شرایط و جنس خاک و وجود زیرساخت‌های لازم از فناوری بایوپایل استفاده می‌شود که ضمن افزایش سرعت تجزیه زیستی، زمان مورد نیاز برای فرآیند پا‌کسازی را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. در روش بایوپایل از هوادهی و تنظیم رطوبت مکانیزه استفاده می‌شود و در نتیجه در یک مساحت مشخص، حجم بسیار بیشتری از خاک‌های آلوده در زمان کمتری قابل پا‌کسازی است.

زیدآبادی نژاد در ادامه به طرح جامع آب نیز اشاره کرد و گفت: برای تامین آب مورد نیاز طرح‌های توسعه، اجرای سیکل بسته آب مصرفی و جلوگیری از ورود آلاینده‌ها به آب‌های زیرزمینی این طرح اجرا شده است. برای تولید یک تن مس کاتدی به حدود ۱۲۰ متر مکعب آب نیاز است که پس از اجرای طرح این میزان به ۵۷ متر مکعب کاهش می‌یابد. ازجمله اقدامات مرتبط با بهینه سازی و مدیریت مصرف آب می‌توان به کاهش نشتی خطوط، کنترل مصرف آب، کنترل آب مصرفی بوش تانک چرخ ریخته گری شماره یک و همچنین افزایش ظرفیت تیکنر‌های باطله اشاره کرد.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده