تاریخ: ۰۱ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۳۶
بازدید: ۱۴۷
کد خبر: ۲۸۱۷۶۵
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

کاهش موجودی مس در «LME» با انتقال فلزات به چین

‌می‌متالز - میزان مس موجود در انبار‌های بورس فلزات لندن «LME» طی هفته سوم اکتبر به نصف کاهش یافت.

به گزارش می‌متالز، حجم ذخایر ۱۳۹ هزار تنی ممکن است به اندازه کافی به نظر برسد، اما ابطال روزانه حواله خریداران به این معنی است که ۴۸ درصد از این حجم اکنون در انتظار بارگیری است و تنها ۷۲ هزار و ۹۵۰ تن موجودی در دسترس باقی می‌ماند.

با توجه به تیره و تار شدن چشم‌انداز تقاضا، در حالی که قاره اروپا به سمت رکود اقتصادی پیش می‌رود و رشد تولیدات صنعتی ایالات متحده آمریکا نیز به شدت کند می‌شود، کاهش موجودی کالای انبار‌ها کمی عجیب به نظر می‌رسد، اما سرنخ این موضوع را می‌توان در کشور چین جست‌وجو کرد؛ درست جایی که فشار بر بورس آتی شانگهای «ShFE» باعث نیاز مبرم این بورس به سفارش فلزات شده است.

کاهش موجودی مس در «LME» با انتقال فلزات به چین

کاهش موجودی انبار کالای بورس آتی شانگهای

با توجه به کاهش موجودی مس در انبار‌های بورس شانگهای و هم‌زمان کاهش حجم تقاضا در واحد‌های نورد مس، نمی‌توان مشکل خاصی را در این بازار مشاهده کرد، اما بعد از هفته طلایی و تعطیلات ماه اکتبر در چین که واحد‌های صنعتی فعالیت خود را آغاز کردند، موجب افزایش تقاضا برای مس و با توجه به کاهش سطح موجودی انبارها، منجر به بروز مشکلاتی در بازار شد و اوضاع رو به بحران رفت.

قرارداد‌های باز در بازار در پایان هفته دوم اکتبر، به ۴۵۴ هزار و ۷۴ قرارداد افزایش یافت که بالاترین سطح مشارکت در این عرصه از سال ۲۰۱۵ را نشان می‌دهد. این در حالی است که محدودیت در موجودی انبار‌ها همچنان وجود داشت.

در عین حال، تحویل سفارش‌های مرتبط با انبار‌های بورس شانگهای بیشتر از موقعیت‌های آن برای فروش است. حجم کل ذخایر ثبت شده کالا‌های بورس آتی شانگهای طی دوره تعطیلات مذکور بیش از دو برابر رشد داشت و به ۶۳ هزار و ۷۴۶ تن رسید و موجودی انبار کالا‌ها نیز بر اساس موجودی قابل فروش، از سه هزار و ۷۲۹ تن به ۲۵ هزار و ۵۵۸ تن افزایش یافت.

همچنین تعداد بیشتری از این حجم از سفارش‌ها در روز‌های گذشته تحویل داده شد و موجودی انبار کالا‌ها با احتساب حواله‌های فروش از روز سه‌شنبه ۲۰ اکتبر، به حدود ۷۰ هزار و ۵۴۷ تن رسید.

این امر بدین معناست که انبار بورس آتی شانگهای به مانند یک آهنربا، اکثر موجودی مس در دسترس در چین و دیگر نقاط جهان را به خود جذب کرده است.

افزایش پریمیوم به دلیل کاهش موجودی انبار بندر یانگشان چین

اولین نکته‌ای که باید در مورد فروش استقراضی بورس آتی شانگهای به آن اشاره کرد، ذخیره مسی است که در انبار‌های مس وارداتی این شهر وجود دارد.

همچنین قرارداد‌های بین‌المللی مس که از طریق بورس بین‌المللی انرژی شانگهای «INE» معامله شده است، توسط چنین موجودی انبار کالایی پشتیبانی می‌شود. به علاوه حجم موجودی ثبت شده از حدود ۸۸ هزار و ۸۶۱ تن، به ۲۸ هزار و ۳۸۹ تن در تعطیلات هفته طلایی کاهش یافت که تا حدودی، بزرگ‌ترین تغییر در موجودی انبار بورس بین‌المللی انرژی شانگهای از زمان شروع معاملات مس در این بورس در آغاز سال ۲۰۲۱ بود.

موسسه ارائه‌دهنده داده‌های محلی بازار که موسسه «SMM» نام دارد، میزان موجودی انبار گمرگ بندر یانگشان را گسترده ارزیابی کرد که از آن به عنوان موجودی انبار بازرگانان نیز یاد می‌شود. این میزان از حدود ۲۹۳ هزار و ۵۰۰ تن در ماه مارس، به ۳۰ هزار و ۱۰۰ تن کاهش یافته است.

از آنجایی که موجودی انبار گمرگ در بندر یانگشان به سرعت برای پر کردن انبار‌های بورس آتی شانگهای کاهش یافته است، پریمیوم بازار فیزیکی به نوبه خود برای جذب فلز بیشتر از بازار بین‌المللی افزایش می‌یابد.

پریمیوم مس یانگشان، به عنوان یک مبنای بسیار کاربردی برای روند تقاضای واردات برای بازار فیزیکی چین نسبت به قیمت نقدی بورس فلزات لندن، به ۱۴۷ دلار و ۵۰ سنت در هر تن افزایش یافت که بالاترین میزان تعیین شده در معاملات از سال ۲۰۱۳ است.

پریمیوم بالا برای تحویل کالا به بنادر چین، منجر به واردات فلزات از سایر نقاط جهان از جمله انبار‌های بورس فلزات لندن در آسیا به چین شده است. عمده ابطال حواله‌ها از انبار‌های بورس فلزات لندن از همین انبار‌ها بوده است.

احتمال تغییر و ایجاد اختلال در روند تجارت عادی

تلاش برای خرید مس در ماه‌های اخیر، منجر به افزایش سرعت واردات مس تصفیه شده چین در ماه‌های اخیر شده است. در همین راستا، واردات خالص با حجم دو میلیون و ۳۱۰ هزار تن در هشت ماهه سال جاری، تقریبا ۱۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۱ افزایش داشته است.

با این حال، این حجم از واردات منجر به ایجاد کانال‌های جدید تامین کالا و نادیده گرفتن انبار‌های گمرک و انبار‌های بنادر شده است تا بتواند زنجیره تامین داخلی تحلیل رفته چین را پس از تجربه یک دوره طولانی کاهش ذخایر، به دلیل قیمت‌های بی‌سابقه و بالا در اوایل سال جاری، دوباره بازسازی کند.

این احتمال وجود دارد که شرکت «Maike Group» که با همین مشکلات دست و پنجه نرم می‌کند نیز به نوعی خواهان مس بورس آتی شانگهای باشد. این شرکت که به طور فعال دارایی‌های خود را برای جلوگیری از بحران نقدینگی می‌فروشد، حدود یک چهارم حجم واردات مس چین را در دست دارد.

پس از تعدیل دارایی‌های این شرکت که شامل کاهش ذخایر انبار مس هم می‌شود، در روند تجارت عادی از طریق سیستم انبار گمرک اختلال ایجاد خواهد شد.

تاثیر حجم تقاضای چین بر انبار‌های بورس فلزات لندن

تقاضای چین برای مس، موجب تاثیرگذاری بر بورس فلزات لندن و کاهش موجودی انبار این بورس و ایجاد نوسانات قیمت شده است.

از اواسط سپتامبر سال جاری میلادی، شرایط معاملات نقدی و سه‌ماهه بورس فلزات لندن در حالت بکواردیشن قرار داشت و پریمیوم نقدی در پایان روز معاملاتی سه‌شنبه ۲۰ اکتبر ۶۰ دلار در هر تن ارزش‌گذاری شد؛ بنابراین محدودیت در عرضه همچنان ادامه داشت و با در نظر گرفتن روند نزولی بازار تقاضا، قیمت سه ماهه مس به رقم ۶ هزار و ۹۵۵ دلار در هر تن که کمینه‌ای در ماه جولای بود، تمایل پیدا کرد و در سطح هفت هزار و ۳۷۵ دلار در هر تن معامله شد.

به نظر می‌رسد که این اختلاف قیمت، تاثیری در میزان سفارش‌ها نداشته باشد؛ به طوری که حجم عظیمی از ذخایر موجودی انبار در بورس فلزات لندن، در حال انتقال و تحویل به بنادر چین است.

یکی از مشکلات بزرگی که بورس فلزات لندن با آن دست و پنجه نرم می‌کند، بحث درباره تعلیق تحویل فلزات به مشتریان با نام تجاری شرکت‌های روسی است.

بیش از ۶۰ درصد از ذخایر مس انبار‌های بورس فلزات لندن در پایان ماه سپتامبر را فلزات روسیه تشکیل می‌داد؛ بنابراین این احتمال وجود دارد که با کاهش کل ذخایر، این نسبت افزایش یابد و باقی‌مانده این ذخایر در بنادر اروپایی هامبورگ و روتردام انبار شوند.

هر دوی این بنادر، مقاصد کشتیرانی برای حمل کالا توسط دو تولیدکننده بزرگ مس در روسیه هستند و در حال حاضر در مجموع ۴۲ هزار و ۴۲۵ تن ذخایر قابل دسترس دارند که معادل ۵۸ درصد از حجم کل بوده که به سرعت در حال کاهش است.

موجودی این بنادر با وجود ابطال حواله‌ها و خروج مس از این انبار‌ها و در عین حال افزایش موقعیت‌های فروش در شانگهای، همچنان دست نخورده باقی مانده است.

این در حالی است که وجود ذخایر عظیم آلومینیوم در این هفته در انبار‌های بورس فلزات لندن، تمام توجه‌ها را به تولیدکننده آلومینیوم روسیه یعنی شرکت روسال معطوف کرده است و در همین رابطه، انتقال ذخایر مس از این انبار‌ها ممکن است در روز‌های آینده به مشکل بزرگ‌تری تبدیل شود.

منبع: فلزات آنلاین

عناوین برگزیده