تاریخ: ۰۵ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۱۰
بازدید: ۱۸۳
کد خبر: ۲۸۱۹۱۴
سرویس خبر : آهن و فولاد

بررسی بازار محصولات تخت در آمریکای جنوبی

‌می‌متالز - در حالی بازار محصولات تخت وارداتی آمریکای جنوبی دوباره رونق گرفت که فعالان بازار با وجود کاهش میزان تقاضا و اشتیاق کارخانه‌ها در ثبت سفارشات، در تداوم این وضعیت تردید دارند.

به گزارش می‌متالز، براساس جدیدترین شماره نشریه متال بولتن، به گفته برخی فعالان بازار، کاهش قیمت حمل و نقل عاملی موثر در بازگشت قیمت‌های این محصولات به قیمت‌های گذشته است. هزینه حمل از برخی مسیر‌های چین به کلمبیا و اکوادور، ۳۰ دلار به ازای هر تن گزارش شده که نسبت به هزینه‌های حمل دوماه گذشته کاهش یافته است. هزینه حمل و نقل این مسیرها، در دوماه گذشته ۷۰ دلار به ازای هر تن بود.

در همین حال، هزینه حمل و نقل کشتی‌های عازم ساحل اقیانوس آرام و اقیانوس اطلس آمریکای جنوبی از چین به ترتیب، در حدود ۴۰ دلار و ۴۵-۵۰ به ازای هر تن ثابت باقی ماند.

در این راستا، یک بازرگان آمریکایی چنین گفت:” باوجود کاهش قیمت حمل و نقل و استیصال کارخانه‌ها در فروش، من دلیلی بر تداوم این بازگشت قیمت‌ها نمی‌بینم. ” همچنین یک بازرگان برزیلی عنوان کرد که کاهش قیمت فولاد کره جنوبی، بر کل بازار تاثیر خواهد گذاشت.

ورق گرم

براساس آخرین شماره نشریه متال بولتن، قیمت ورق گرم، واردات، cfr بنادر اصلی آمریکای جنوبی ۵۶۰-۶۰۰ دلار به ازای هر تن بود که نسبت به هفته گذشته، ۱۰-۱۵ دلار به ازای هر تن افزایش یافت. این کالا در هفته گذشته در بازه قیمتی ۵۵۰-۵۸۵ دلار به ازای هر تن معامله می‌شد.

در این میان، رخی منابع در آغاز هفته، ورق گرم چینی در بازه قیمتی ۶۰۰-۶۳۰ دلار به ازای هر تن به آمریکای جنوبی پیشنهاد شد درحالی‌که پیشنهادات قیمتی دیگر کارخانه‌ها به سواحل آمریکا در بازه قیمتی ۵۸۰-۶۰۰ دلار به ازای هر تن گزارش شده است.

در شروع هفته، بازار ورق گرم در کره جنوبی رقابتی بود، ولی این رقابت با کاهش قیمت محصول چینی ادامه نیافت. بسیاری از پیشنهادات به ساحل اقیانوس آرام و برزیل به ترتیب، ۵۸۰ و ۵۷۰ دلار به ازای هر تن بود.

با این وجود، اکثر خریداران برزیلی در پی ترس از سیاست‌های بازگشتی از طرف چین، از بازار واردات این کالا دور ماندند. همچنین پیشنهادات قیمتی ورق گرم ژاپنی بالاتر، نزدیک به بازه قیمتی ۶۰۰-۶۰۵ دلار به ازای هر تن، بود در حالی که پیشنهاد قیمتی از طرف برزیل در بازار گزارش نشد، ولی برخی داده‌ها حاکی از پیشنهاد ۶۶۰ دلاری به ازای هر تن بود.

از طرفی دیگر، براساس ارزیابی این نشریه، قیمت ورق فولادی با ضخامت بالا، واردات، cfr بنادر اصلی آمریکای جنوبی ۵۹۵-۶۱۰ دلار به ازای هر تن بود که نسبت به هفته گذشته، ۵-۱۵ دلار به ازای هر تن کاهش یافت. این کالا در هفته گذشته در بازه قیمتی ۶۰۰-۶۲۵ دلار به ازای هر تن معامله می‌شد.

قیمت ورق فولادی با ضخامت بالا به دلیل افزایش قیمت شیوه معاملاتی فوب از چین و کاهش قیمت شیوه معاملاتی cfr، سقوط کرد. این ارزیابی‌ها مربوط به حمل محصولات چینی به شیلی است.

ورق سرد، ورق پوشش‌دار

قیمت ورق سرد، واردات، cfr بنادر اصلی آمریکای جنوبی ۶۴۰-۶۸۰ دلار به ازای هر تن بود که نسبت به هفته گذشته، ۳۰-۳۵ دلار به ازای هر تن افزایش یافت. این کالا در هفته گذشته در بازه قیمتی ۶۱۰-۶۴۵ دلار به ازای هر تن معامله می‌شد.

پیشنهادات قیمتی چین به ساحل اقیانوس آرام و برزیل، به ترتیب در بازه قیمتی ۶۴۰-۶۷۰ و ۶۵۰-۶۸۰ دلار به ازای هر تن گزارش شد.

در همین حال، قیمت ورق گرم گالوانیزه پوشش‌دار، واردات، cfr بنادر اصلی آمریکای جنوبی ۷۰۰-۷۴۰ دلار به ازای هر تن براورد شده است که نسبت به ۱۱ نوامبر (۲۰ آبان)، ۳۰-۴۰ دلار به ازای هر تن افزایش یافت. این کالا در هفته گذشته در بازه قیمتی ۶۷۰-۷۰۰ دلار به ازای هر تن معامله می‌شد.

در همین راستا، قیمت ورق گالوالوم، واردات، cfr بنادر اصلی آمریکای جنوبی در روز جمعه، ۷۶۰-۸۰۰ دلار به ازای هر تن گزارش شد.

روند قیمت ورق گالوالوم نسبتا ثابت بود. پیشنهادات قیمتی برخی کارخانه‌های چینی به برزیل ۸۰۰ دلار به ازای هر تن و بالاتر بود که منجر به افزایش قیمت در بازار جهانی می‌شود. اما دیگر کارخانه‌ها، پیشنهاداتی در حدود ۷۶۰ دلار به ازای هر تن و کمتر ارائه کردند.

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده