تاریخ: ۰۶ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۳۲
بازدید: ۶۸
کد خبر: ۲۸۲۶۱۳
سرویس خبر : آهن و فولاد

کاهش تقاضا برای محصولات فولادی در آسیا

‌می‌متالز - بهبود قیمت جهانی فولاد باعث کاهش تقاضا در آسیا شده است، در نتیجه عرضه بیش از حد در بازار‌های آسیایی افزایش قیمت برای فولادسازان اروپایی و آمریکایی را دشوار خواهد کرد.

به گزارش می‌متالز، شرکت تحلیلی MEPS چنین پیش بینی کرده است بهبود قیمت جهانی فولاد احتمالاً با ضعف مداوم تقاضا در چین و برخی مناطق آسیایی تضعیف می‌شود. در نتیجه بررسی‌ها نشان داده بازار محصولات فولادی چین تا پایان سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ ضعیف باقی خواهد ماند.

فعالان بازار در روز شنبه (۲۶ نوامبر) اعلام کردند در چین، در حال حاضر یک دوره طولانی از فعالیت ضعیف بازار وجود دارد. در نتیجه رشد اقتصادی در چین تحت تاثیر استراتژی به صفر رساندن موارد ابتلا به کووید ۱۹ قرار گرفته است، در حالی که مصرف کنندگان به دلیل مشکلات زنجیره تامین و مشکلات در بخش املاک و مستغلات تحت فشار قرار گرفته اند.

بررسی‌ها نشان داده به ویژه، قیمت کویل نورد گرم فولادی داخلی چین در نوامبر ۲۰۲۲ به پایین‌ترین سطح خود از ژوئن ۲۰۲۰ کاهش یافته و هیچ بهبود فصلی در دو ماه قبل (سپتامبر، اکتبر) در این بازار مشاهده نشد. منابع خبری اعلام کردند اگرچه مقامات چینی از طرحی برای حمایت از بخش املاک و مستغلات رونمایی کرده اند، اما بعید است که این امر باعث افزایش چشمگیر کوتاه مدت قیمت فولاد شود. در نتیجه پیش بینی‌ها نشان می‌دهد بازار چین تا پایان سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ ضعیف باقی بماند.

تحلیل گران بازار در روز شنبه (۲۶ نوامبر) اعلام کردند تولید کنندگان محصولات فولادی مستقر در چین شروع به تلاش برای فروش مازاد تولید به مشتریان خارجی کردند. به گفته خریداران مستقر در جنوب شرق آسیا، کارخانه‌ها و تجار این کشور در ماه‌های اخیر قیمت محصولات فولادی را کاهش داده اند. علاوه بر این، کارخانه‌ها از کمبود فولاد در کره جنوبی پس از شکست عرضه در کارخانه فولاد POSCO سود می‌برند.

به نقل از چندین منبع خبری، در مورد اروپا و آمریکای شمالی، اقدامات تجاری از صنعت فولاد آن‌ها در برابر گسترش مستقیم واردات چین محافظت می‌کند، اما نفوذ غیرمستقیم از طریق شرق آسیا محسوس خواهد بود.

در این میان معامله گران در روز شنبه (۲۶ نوامبر) گزارش دادند برای فولادسازان مستقر در شرق آسیا، هزینه انرژی بسیار کمتر از اروپا بوده و سطح تولید منطقه‌ای نسبتاً بالا می‌باشد. اما باید توجه داشت که MEPS اطلاعات کافی در مورد مقدار قابل توجهی از ظرفیت در حال حذف در شرق آسیا ندارد.

تاجران مستقر در شرق آسیا در روز شنبه (۲۶ نوامبر) اعلام کردند که فشار‌های تورمی بر چندین بازار مصرف کننده نهایی تأثیر منفی می‌گذارد. این فشار‌ها کمبود قطعات در بخش‌های خودرو و لوازم خانگی را افزایش داده و ساخت و ساز به دلیل تشدید کنترل‌های اعتباری و کمبود نیروی کار با مشکل مواجه می‌شود. بنابراین، به گفته تحلیلگران در ماه‌های آینده، رشد تقاضا برای فولاد در آسیا حداقل خواهد بود.

فعالان بازار همچنین گزارش دادند که در میان مدت، افزایش مصرف فولاد ممکن است متاثر از تکمیل مجدد ذخایر پس از تعطیلات سال نو و انتظار رشد در صنعت زیرساخت چین باشد. با این حال، پتانسیل مربوط به بهبود قابل توجه قیمت در شرق آسیا در بیشتر سال ۲۰۲۳ محدود خواهد بود.

به نقل از چندین منبع خبری، عرضه بیش از حد در بازار‌های آسیایی افزایش قیمت‌های داخلی در سال آینده را برای فولادسازان اروپایی و آمریکای شمالی دشوار می‌کند، زیرا تامین کنندگان خارجی می‌توانند جایگزین‌های کم هزینه تری ارائه دهند.

همانطور که مرکز GMK قبلا گزارش داد، چین قصد دارد ادغام شرکت‌ها در بخش فولادسازی را افزایش دهد. از ابتدای سال ۲۰۲۲، صنعت فولاد چهار قرارداد منعقد کرده است که بر اساس آن پنج شرکت بزرگ فولاد چینی ۳۴ درصد از ظرفیت تولید در این کشور را کنترل خواهند کرد. در نتیجه، بخش فولاد کشور احتمالاً تأثیر بیشتری بر قیمت گذاری مواد خام و فولاد نهایی خواهد داشت.

منبع: آرتان پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده