تاریخ: ۰۸ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۸:۴۲
بازدید: ۲۰۱
کد خبر: ۲۸۲۳۶۳
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
معاون تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی؛

توسعه معدن آلبلاغ چالشی برای منطقه حفاظت شده "ساریگل" خراسان‌شمالی است

‌می‌متالز - معاون طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: صدور پروانه بهره‌برداری معدن البلاغ تهدیدی برای منطقه حفاظت شده "ساریگل" اسفراین محسوب می‌شود و باید گستره حفاظت از این زیستگاه افزایش یابد.

به گزارش می‌متالز، علیرضا باغچقی روز سه شنبه اظهار داشت: با صدور مجوز پروانه بهره برداری از معدن آلبلاغ، زیستگاه وحوش مختلف از جمله قوچ و میش و نیز پلنگ در منطقه حفاظت شده ساریگل محدود و تا حدی ناامن شده است.

وی خاطرنشان کرد: با صدور مجوز احتمالی برای بهره برداری در آتیه نزدیک و متعاقب آن اجرای پروژه راهسازی و بهره برداری معدن در این منطقه که همراه تردد خودرو‌ها و ماشین آلات در این منطقه خواهد بود به یقین زیستگاه ارزشمند ساریگل برای وحوش ناامن می‌شود.

معاون طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی ادامه داد: پیگیر هستیم تا سطح حفاظتی منطقه شکار ممنوع شاه جهان در جوار پارک ملی ساریگل را ارتقاء داده و به منطقه حفاظت شده تبدیل شود.

وی گفت: منطقه شاه جهان با ۳۳ هزار هکتار وسعت در شرق پارک ملی ساریگل واقع است و تلاش داریم تا ضمن جبران بخشی از تخریب‌های زیست محیطی ایجاد شده به سطح مناطق حفاظت شده استان افزوده شود.

باغچقی افزود: فعالیت‌های معدنی در معدن سرب و روی آلبلاغ یک فرصت اقتصادی برای استان است، اما این فعالیت‌ها آثار تخریبی خود را هم دارد که با آغاز روند بهره برداری شاهد تخریب طبیعتی بکر و زیستگاهی ارزشمند در کشور خواهیم بود.

در خراسان شمالی ۶۵ گونه پستاندار از ۱۹۷ گونه موجود در کشور زیست دارد و ۱۴۱ گونه پرنده از ۵۳۲ گونه موجود در کشور، ۶۸ خزنده از ۲۲۸ گونه موجود کشور، چهار گونه خزنده دوزیست از ۲۰ گونه موجود و هشت گونه ماهی و آبزی از مجموع ۱۶۰ گونه آبزی موجود در کشور زیست می‌کنند.

برخی از این گونه‌ها نظیر یوزپلنگ، بالابان، هوبره، کبک دری و کرکس مصری در طبقه بندی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) در رده‌های بحرانی و در حال انقراض قرار دارند.

اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی مناطق حفاظت شده و پارک‌های ملی سالوک، ساریگل و ضامن آهو، مناطق حفاظت شده قرخود، گلول، سرانی و پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم را که محل زیست پلنگ‌ها می‌باشد با گستره ۱۹۷ هزار هکتار مدیریت می‌کند.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) خراسان شمالی

عناوین برگزیده