تاریخ: ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۲۰
بازدید: ۱۰۷
کد خبر: ۲۶۲۵۲۴
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
امام جمعه شهرستان اسفراین:

امام جمعه اسفراین بر تعیین تکلیف معدن آلبلاغ اسفراین تاکید کرد

‌می‌متالز - امام جمعه اسفراین با اشاره به اهمیت افزایش آمار اشتغال و کارآفرینی جوانان این شهرستان بر راه‌اندازی مجدد و تعیین تکلیف معدن آلبلاغ این منطقه تأکید کرد و آن را در راستای تقویت اقتصاد مقاومتی حل مشکلات مردمی دانست.

به گزارش می‌متالز، حجت‌الاسلام سیدمحمد موسوی، با اشاره به تعطیلی معدن سرب و روی آلبلاغ در پارک ملی ساریگل شهرستان اسفراین اظهار کرد: از مسوولان استانی و کشوری درخواست کردیم برای افزایش بهره‌وری و افزایش آمار اشتغال جوانان در این خصوص اقدام جدی را انجام دهند.

وی با بیان اینکه معدن آلبلاغ در چند سال گذشته به لحاظ داشتن ماده معدنی سرب و روی بر سر زبان‌ها افتاده است، بیان کرد: از آنجایی که این معدن فاقد گواهی بهره‌برداری بود و از سوی دیگر اکتشاف خاصی نیز بر روی آن صورت نگرفته بود بسیاری از سودجویان اقدام به برداشت غیرمجاز آن کردند که کار به جایی رسید تا تعدادی از خارج استان وارد منطقه شده و سنگ‌های معدنی که به صورت دستی استخراج و با چهارپایان منتقل می‌شد را خریداری و از استان خارج کردند؛ بنابراین بر اثر حضور و برداشت‌های غیرمجاز سوء استفاده کنندگان چندین مرتبه حفره‌هایی ایجاد شده و ریزش کرد و حتی بر اثر ریزش آن شماری از افراد جان خود را از دست دادند که بالاخره سبب شد تا مسوولان پای کار بیایند و موضوع را حل و فصل کنند.

امام جمعه اسفراین ادامه داد: به همین منظور سال گذشته عملیات اکتشافی در معدن آلبلاغ توسط شرکت ایمیدرو به پایان رسید؛ اما همچنان این نگرانی وجود دارد که تکلیف این معدن چه خواهد شد، چون همچنان شاهد هستیم که برخی افراد اقدام به برداشت‌های غیرقانونی دارند و با وجود حضور افراد نیروی انتظامی این اقدام به صورت مخفیانه انجام می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه ذخیره معدنی مشخص شده برای این معدن ۵۰۰ هزار تن سرب و روی است، اظهار کرد: قبل از صدور گواهی کشف برای این معدن، فشار‌های خیلی زیادی حاکم بود تا گواهی کشف صادر شود، گواهی کشف برای این معدن صادر شده بود؛ اما هنوز این گواهی در استان امضاء نشده و در این امر تعدادی از مسوولان استانی و شهرستانی اسفراین دخیل هستند و باید تکلیف آن را به زودی مشخص کنند.

حجت‌الاسلام موسوی با تاکید بر اینکه به علت عدم امضاء گواهی اکتشاف از سوی سازمان‌های مربوطه در استان، وضعیت این معدن در بلاتکلیفی قرار دارد، ادامه داد: اگر قرار بر این است تا شرکت ایمیدرو کار را در دست بگیرد کار به آن واگذار کنند؛ اما اگر قرار بر این است به مردم منطقه واگذار شود باید هرچه سریع‌تر تعیین تکلیف شود تا هرچه زودتر این معدن به عرصه تولید برسد.

وی با اشاره به اینکه سنگ‌های سرب و روی موجود در این معدن با عیار ۳۰ درصد است، گفت: ذخیره موجود اگر در محل معدن آلبلاغ کارخانه‌ای با سرمایه خیلی زیاد هم ساخته شود، ارزش اقتصادی دارد. در این معدن عملیات اکتشاف انجام شده مقدماتی بوده و اگر اکتشاف عمقی صورت گیرد ذخیره آن شاید به چندین میلیون تن هم برسد.

امام جمعه اسفراین با بیان اینکه مرحله مقدماتی پی جویی و اکتشاف توسط ایمیدرو در این معدن انجام شده است؛ اما ابلاغ پروانه اکتشاف آن در دوراهی پیمانکار بومی و غیر بومی قرار دارد؛ تصریح کرد: تأخیر در برداشت از این معدن گلایه جدی مردم است و دولت باید هرچه سریع‌تر آن را تعیین تکلیف کند.

وی با بیان اینکه شرکت تعاونی دیگری برای جایگزین شدن در مزایده پیشنهاد داده شده است، بیان کرد: در کنار آن سرمایه‌گذار مطمئنی همچون قرارگاه خاتم برای سرمایه گذاری در این شرکت اعلام آمادگی کرده است که شروطی از جمله سهام دار شدن مردم، فرآوری محصولات در اسفراین و پیشرفت پروژه‌های زیرساختی شهرستان از محل درآمد‌های آلبلاغ به قرارگاه خاتم بیان شد؛ بنابراین در صورت اجرایی شدن این پیشنهاد‌ها و شروع به کار معدن، برای استان و شهرستان بسیار موفقیت آمیز خواهد بود.

حجت‌الاسلام موسوی با بیان اینکه که شمار زیادی از جوانان در این معدن فعالیت می‌کردند که درآمد مناسبی از آن داشتند، اضافه کرد:، اما به دلیل مشکلات ایمنی که برای شماری از هموطنان بوجود آورد، این معدن توسط شورای تامین امنیت متوقف شد و هنوز فعالیت جدید آن شروع نشده است؛ اما پیمانکار همیاران توس در این زمینه فعالیت‌ها را در جهت حفاظت از این معدن آغاز کرده است تا مراحل قانونی مجوز فعالیت آن صادر شود.

وی یادآور شد: به لحاظ اینکه مسوولان زمینه اشتغال بیشتر مردم را فراهم کنند، به عنوان مطالبه از مسوولان استانی خواسته‌ایم تا با نمایندگان مجلس و مسوولان مذاکراتی را انجام دهند تا زمینه فعالیت مجدد این معدن آغاز شود، زیرا در کنار این معدن شرکتی فعال شده که ۲۸ هزار نفر عضو دارد و از هر نفر۶۰ هزار تومان پول دریافت کرده‌اند و چند سالی است که این پول‌ها بلاتکلیف مانده است.

امام جمعه اسفراین با بیان اینکه برداشت غیرمجاز از معدن سرب و روی در ارتفاعات سخت گذر آلبلاغ در منطقه حفاظت شده ساریگل شهرستان اسفراین در سال جاری با هجوم سودجویان به این منطقه شدت گرفته است، تصریح کرد: باید برای حل این معضلات و افزایش اشتغال و کارآفرینی در منطقه مسوولان استانی اقدامات بیشتری انجام دهند.

گفتنی است، شهرستان ۱۲۰هزار نفری اسفراین در ۶۰کیلومتری جنوب شرقی شهرستان بجنورد در استان خراسان شمالی قرار دارد.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

عناوین برگزیده