تاریخ: ۰۶ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۱:۵۷
بازدید: ۲۳۲
کد خبر: ۲۸۲۹۷۷
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
مدیرعامل شرکت آذر ساچمه تبریز بیان کرد:

قیمت‌گذاری نامتعارف سرب در بازار

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت آذر ساچمه تبریز گفت: باتوجه به قیمت‌گذاری سرب بر اساس بورس فلزات لندن، میزان عرضه و تقاضا در داخل، تعیین‌کننده قیمت نهایی سرب خواهد بود و قیمت این فلز ممکن است در برهه‌های زمانی مختلف دستخوش تغییر شود.

به گزارش می‌متالز، رحمان علاقه‌بند بیان کرد: شرکت آذر ساچمه تبریز، فعالیت خود را از سال ۱۳۵۰ در کارگاهی به مساحت ۱۰۰ مترمربع به همت اولین بنیان‌گذار صنعت تولید ساچمه سربی ایران یعنی رحیم علاقه‌بند به صورت دستی و سنتی آغاز کرده که از آن زمان محصولات تولیدی این مجموعه با نام تجاری ساچمه تبریز مشهور بوده است. اصلی‌ترین تولید این شرکت، انواع ساچمه سربی شکاری و ورزشی بوده است که با گذشت زمان، تولیدات انواع چارپاره، تک گلوله، وزنه ماهیگیری، پلمپ سربی، مفتول سربی و قطعات سربی سفارشی به سبد محصولات شرکت اضافه شده است.

وی افزود: با احداث کارخانه‌ای جدید و اخذ مجوز‌های لازم از اداره صنایع و معادن و سازمان محیط زیست در سال ۱۳۷۹، با ارتقای تکنولوژی انحصاری خود در زمینه تولید انبوه انواع ساچمه سربی، فعالیت خود را بهبود بخشیدیم. در سال ۱۳۸۲، با ثبت شرکت آذر ساچمه تبریز به شماره ۱۴۰۳۳ در اداره ثبت شرکت‌های تبریز، فعالیت‌های این شرکت به صورت رسمی آغاز شد. در سال ۱۳۹۱، این شرکت با تلفیق دستگاه‌ها و تکنولوژی بومی و انحصاری خود، با تکنولوژی کشور‌های اروپایی و با بهره‌گیری از استاندارد‌های بین‌المللی توانست خطوط تولید خود را ارتقاء دهد.

ارتقای کیفیت را در اولویت قرار داده‌ایم

مدیرعامل شرکت آذر ساچمه تبریز تصریح کرد: یکی از سیاست‌های اصلی شرکت آذر ساچمه تبریز، ارتقای کیفیت بوده که این مجموعه سال‌هاست با بهرهگیری از گروه حرفه‌ای و زیرساخت‌های قوی با اخذ گواهینامه‌های استاندارد مدیریت ISO۹۰۰۱:۲۰۱۵، ISO۱۴۰۰۱:۲۰۱۵، ISO۴۵۰۰۱:۲۰۱۸ از شرکت «TUV NORD IRAN» همراه با درک مسوولیت مدرن، تامین نیاز‌ها و شناسایی انتظارات مشتری، افزایش اثربخشی در خدمات مشتری و ایجاد یک محیط کار امن و آرام برای نیروی انسانی که در آن تمام کارکنان می‌توانند به طور مداوم فعالیت خود را بهبود بخشند و نیاز‌های مشتری را پاسخ دهند.

علاقه‌بند در ارتباط با چالش‌های بخش تولید، عنوان کرد: ظرفیت اسمی آذر ساچمه تبریز،  دو هزار و ۸۰۰ تن انواع قطعات سربی در سال است که در حال حاضر متاسفانه با کمتر از ۳۰ درصد این میزان مشغول به فعالیت هستیم.  از جمله چالش‌هایی که ما با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم، کمبود باتری‌های فرسوده در سطح بازار به شمار می‌آید که منجر به افزایش قیمت شمش سرب داخلی و رقابت کاذب برای این محصول شده است. این مساله از ممنوعیت واردات باتری‌های فرسوده به کشور به علت عدم صدور از سوی سازمان حفاظت از محیط زیست نشئت می‌گیرد. در گذشته با صدور مجوز واردات باتری ها‌ی فرسوده، اقدام به واردات از کشور‌های همسایه همچون عراق و ارمنستان می‌کردیم و علی‌رغم اینکه در حال حاضر واردات باتری ممنوع است، شاهد آن هستیم که این اتفاق از طرق غیرمجاز صورت می‌گیرد. از سوی دیگر،  کارخانه‌های باتری‌سازی نو با جمع‌آوری باتری‌های فرسوده از سطح بازار و بازیافت آن‌ها در واحد تولیدی خود، باعث شده‌اند تا فعالان صنعت سرب به دلیل کمبود مواد اولیه با مشکلات فراوانی در تولید مواجه شوند.

وی در همین راستا ادامه داد: کارخانه‌های باتری‌سازی با جمع‌آوری و بازیافت باتری‌های فرسوده، با تعبیه کوره‌های ذوب یک خط تولید در واحد خود راه‌اندازی کرده‌اندو به تولید شمش سرب می‌پردازند. با توجه به اینکه عمده‌ترین مصرف‌کنندگان سرب، کارخانه‌های باتری‌سازی هستند که سهم آن‌ها از این بازار مصرف ۷۰ تا ۸۰ درصد است،  جمع‌آوری باتری‌های فرسوده توسط این مجموعه‌ها و کاهش موجودی باتری‌ در سطح بازار، موجب شده است تا کارخانه‌های بازیافت سرب، سهم ناچیزی در تامین مواد اولیه مورد نیاز خود داشته باشند.  این دو معضل بزرگ، تولیدکنندگان شمش و قطعات سربی را تحت فشار قرار داده است و در نتیجه به دنبال عدم تعادل در عرضه و تقاضا و نبود نظارت سازمان‌های ذی‌ربط، قیمت سرب افزایش پیدا می‌کند و سرب آمون آلیاژی که شرکت آذر ساچمه تبریز برای تولید قطعات ریخته‌گری استفاده می‌کند به‌ازای هر کیلوگرم به ۸۰ هزار تومان رسیده است.

قیمت‌گذاری سرب داخلی بر پایه عرضه و تقاضا

مدیرعامل شرکت آذر ساچمه تبریز با بیان اینکه قیمت سرب آلیاژی مورد استفاده در این مجموعه به حدود ۸۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم رسیده است،  تصریح کرد: در حدود ۱۵ سال قبل،  وضعیت اقتصاد و بازار به گونه‌ای بود که قیمت‌گذاری سرب در داخل بدون توجه به نرخ دلار و بورس فلزات لندن صورت می‌پذیرفت و در ادامه نیز بازار داخلی و «LME» با یکدیگر هم‌خوانی نسبی داشتند،  اما بعد از مدتی از قیمت‌گذاری سرب بر اساس بورس فلزات لندن، نوسانات قیمتی به علت وضع تحریم‌های اقتصادی علیه ایران، ایجاد شد و قیمت سرب به یک‌باره رشد پیدا کرد. برای مثال، اگر قیمت سرب در «LME» افزایشی بود، بازار داخلی نیز از این رشد قیمت تبعبت می‌کرد، اما مشکل از زمانی آغاز شد که علی‌رغم کاهش قیمت سرب در بورس فلزات لندن، قیمت این فلز در داخل کاهش پیدا نمی‌کرد و هر زمان که این نوسان قیمت به نفع تولیدکنندگان و یا فروشندگان سرب بود، در مسیر ثبات قرار می‌گرفت. البته شرایط اقتصادی هم‌اکنون غیر قابل پیش‌بینی شده و اگرچه مبنای تعیین قیمت در ظاهر بر اساس بورس فلزات لندن تعریف شده است، اما به علت انحصار در عرضه شمش سرب، قیمت‌گذاری بر اساس میزان عرضه و تقاضا در داخل صورت می‌پذیرد.

علاقه‌بند در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه در حال حاضر وضعیت بازار را چگونه ارزیابی می‌کنید، مطرح کرد: به دنبال حضور مصرف‌کنندگان عمده‌ای مانند کارخانه‌های باتری‌سازی و همچنین افزایش تولید خودرو، وضعیت بازار سرب تا حدودی مناسب است.  البته باید یادآور شد که باتری‌های تولیدی از کیفیت مطلوب نسبت به گذشته برخوردار نیستند و در حالی که مدت زمان گارانتی این محصولات، ۶ ماه تعیین شده، زمان مفید کارکرد آن‌ها ممکن است در نهایت تا یک سال باشد.

وی در ادامه به تاثیر منفی افزایش بهای انرژی و کمبود نیروی انسانی بر روند تولید اشاره کرد و گفت: متاسفانه بهای گاز مصرفی مجموعه،  افزایش حداقل پنج تا ۶ برابری نسبت به سه سال گذشته را ثبت کرده است. در حالی که بهای گاز مصرفی ما ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان در ماه بود، اما هم‌اکنون بهای آن به بیش از یک میلیون تومان رشد پیدا کرده است.  کمبود نیروی انسانی، چالش دیگری است که با آن مواجه هستیم. چندین ماه است که فراخوان جذب و استخدام نیروی کار را منتشر کرده‌ایم و تمام افرادی که در این خصوص مراجعه کرده‌اند، درخواست حقوق بسیار بالا و یک شغل بسیار آسان از ما داشته‌اند. در حالی که برای کارفرما مقرون به صرفه نیست که با این شرایط سخت و دشوار اقتصادی، نیروی انسانی را با چنین شرایطی جذب کند و همین مساله منجر به کاهش نیروی انسانی در بخش تولید شده است.  

ریخته‌گری سرب آلاینده نیست

مدیرعامل شرکت آذر ساچمه تبریز در خصوص آلایندگی صنعت سرب،  اظهار داشت: بیشتر آلایندگی که در صنعت سرب دیده می‌شود،  مربوط به کارخانه‌های بازیافت است و اکنون این مجموعه‌ها، آلاینده‌های موجود را به بهترین شکل ممکن مدیریت می‌کنند. ضمن اینکه در صنایع تبدیلی این گونه آلایندگی‌ها وجود ندارد و در شرکت آذر ساچمه تبریز در برهه‌های زمانی‌ معین، سنجش‌هایی برای اندازه‌گیری میزان آلاینده‌ها انجام می‌شود. این مهم نه تنها به منظور گزارش‌دهی به سازمان حفاظت محیط زیست صورت می‌پذیرد بلکه ما از گواهینامه استاندارد‌های مد نظر برخوردار هستیم و دغدغه یک واحد تولیدی قانونمند، همواره حفظ سلامت محیط زیست، کارکنان و مصرف‌کنندگان خود بوده است. باید توجه داشت که در واحد‌های آلیاژ‌سازی، قالب‌سازی و همچنین بازیافت باتری، آلایندگی‌هایی به وجود می‌آید که باید تلاش شود ضمن استفاده از یک‌فیلتر‌های مناسب جهت کنترل و پایش آن‌ها،  به سلامت محیط زیست و افرادی که در این مجموعه‌ها مشغول فعالیت هستند، آسیب جسمی و حتی روحی وارد نشود.

علاقه‌بند در پایان با بیان اینکه تولید محصولات شرکت در کوره‌های مختص به خود صورت می‌پذیرد، یادآور شد: آینده صنعت سرب در این وضعیت اقتصادی نابسامان، قابل پیش‌بینی نیست و در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. با توجه به اینکه شاهد تولید خودرو‌های برقی و هیبریدی در سطح جهان هستیم، امکان واردات این خودرو‌ها به داخل زیر سایه تحریم‌ها وجود ندارد و تا زمانی که گشایشی در گره اقتصاد حاصل نشود، اتفاقی رخ نخواهد داد و چرخه تولید به همین شکل به مسیر خود ادامه می‌دهد.

منبع: فلزات آنلاین

عناوین برگزیده