تاریخ: ۰۸ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۹:۵۱
بازدید: ۱۱۹
کد خبر: ۲۸۲۴۴۰
سرویس خبر : آهن و فولاد

صدور مجوز‌های جدید صنعت فولاد بررسی شد

‌می‌متالز - در چهارمین جلسه دبیرخانه ستاد راهبری صنعت فولاد کشور موضوع شرایط جدید صدور مجوز‌های فولادی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش می‌متالز، پیشنهاد‌های دریافتی به دبیرخانه این ستاد مطرح شد و حضار در جلسه، نسبت به موارد پیشنهاد شده به بحث و بررسی پرداختند. بنا به این گزارش با توجه به محدویت‌های مواد اولیه در زنجیره فولاد و برای جلوگیری از هدر رفت سرمایه‌های ملی موضوع تعیین شرایط برای صدور مجوز واحد‌های فولادی جدید در استان‌ها در دستور کار دبیرخانه ستاد راهبری فولاد کشور قرار گرفت تا در یک جمع بندی از پیشنهادات فعالین زنجیره فولاد طرحی برای ارائه به ستاد مرکزی راهبری صنعت فولاد کشور تهیه شود.

در ابتدای این جلسه محمدآقاجانلو دبیر ستاد راهبری صنعت فولاد کشور با بیان این نکته که ساماندهی صدور مجوز‌های فولادی برای واحد‌های جدید در استان‌ها یک تکلیف اساسی و بنیادی است اظهار داشت: همانگونه که همگان می‌دانند در شرایط کنونی این مهم با توجه به وضعیت حاکم بر صنعت فولاد و در نظرگرفتن سند چشم انداز و طرح جامع فولاد کشور یک ضرورت است تا بتوانیم سرمایه گذاران را به سمت صنایع دیگر و یا صنایع پایین دستی صنعت فولاد کشورهدایت کنیم. مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران خاطر نشان ساخت پروانه‌های صادره قبلی و فعلی با توجه به ظرفیت ۵۵میلیون تنی پیش بینی شده کفاف کشور را می‌دهد، ولی محدویت‌های مواد اولیه و مشکلات انرژی‌های سه گانه ما را بر آن داشته است تا نگذاریم سرمایه‌های ملی در جا‌هایی هزینه شود که صرفه اقتصادی برای سرمایه گذاران و کشور ندارد. آقاجانلو از حضار خواست که پیشنهادات رسیده را با دقت بررسی و هدفگذاری کنند چرا که در برابر جامعه سرمایه گذاران و آیندگان مسوولیت داریم و توسعه را به صورت همه جانبه گسترش دهیم.

در ادامه این نشست سمیه خلوصی مدیریت نظارت راهبردی سازمان ایمیدرو با اشاره به مشکلات ایجاد شده برای فعالین صنعت فولاد در زمینه تامین مواد اولیه و انرژی گفت: در شرایط کنونی مواد اولیه موجود در کشور کفاف تولیدکنندگان فعلی را نمی‌دهد و سرمایه گذاران باید با وضعیت و شرایط و محدودیت‌های موجود آشنا شوند. وی افزود: هم سرمایه گذاران و همه مسوولین استانی باید درک صحیحی از این شرایط پیدا کنند و دچار فضای احساسی نشوند و با وسواس بیشتری به این وضعیت نگاه کنند تا در سرمایه گذاری شان دچار ضرر و زیان نشوند. بنا به این گزارش جدیدی نماینده سازمان زمین شناسی کشور با تشریح وضعیت اکتشافات معادن سنگ آهن و محدودیت در میزان استخراج این ماده اولیه و نیاز به ایجاد شرایط در اکتشافات گفت: به دلیل نبود امکانات فنی و ماشین آلات حفاری عملا استخراج سنگ آهن در عمق زمین میسر نیست و مواد اولیه فعلی نیز طبق طرح جامع فولاد کشور برای یک بازه زمانی کوتاه مدت قابل مصرف است و به همین خاطر وارد شدن واحد‌های دیگر در این زنجیره در اوضاع و احوال کنونی به صلاح نیست.

جدیدی با مطرح کردن این موضوع که تمام واحد‌های فعلی فولادی در ایران مرکزی متمرکز شده است افزود: در حال حاضر واحد‌هایی که به صدور مجوز نیاز دارند باید به سمت سواحل کشور هدایت شوند تا به یک توسعه سواحلی برسیم و دسترسی به بازار‌های صادراتی نیز برایشان میسر شود. حسنوند کارشناس مدیریت امور معدنی وزارت صمت در این نشست با توجه به نحوه صدور مجوز‌های فولادی در استان‌ها اظهارداشت برای ما هم تامین منابع انرژی واحد‌های فولادی یک دغدغه است و به همین خاطر از متقاضیان جدید به صورت مکتوب تعهد می‌گیریم که وزارت صمت با توجه به محدویت‌های مواد اولیه و انرژی‌های سه گانه هیچ مسوولیتی در قبال تامین این موارد برای آن‌ها را ندارد و خودشان باید از طریق معادن جدید و یا احداث نیروگاه‌های برقی و تامین گاز از وزارت نفت نیاز‌های خودشان را مرتفع نمایند. خلیفه سلطانی نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد نیز طی سخنانی بر ساماندهی صدور مجوزات جدید واحد‌های فولادی تاکید کرد و افزود: ما بعنوان نماینده تولیدکننده فولادی بخش خصوصی مصرانه خواهانیم که ستاد راهبری صنعت فولاد کشور هر چه سریعتر به این موضوع ورود کرده و این مهم را به تصویب برساند.

وی افزود: درحال حاضر ما در بخش خصوصی با مشکلات عدیده‌ای روبرو هستیم و نمی‌توانیم پاسخگوی اعضا در خصوص محدویت‌های موجود باشیم و سرمایه گذاران جدید باید بدانند امکان تامین مواد اولیه لازم برای واحد‌های جدید در این شرایط واقعا وجود ندارد و نباید سرمایه‌های خود را تا اطلاع ثانوی وارد این عرصه نمایند و متضرر شوند.

نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان آهن و فولاد در پایان خاطر نشان ساخت، امیدوارم که این موضوع هر چه سریعتر تعیین تکلیف شود و سرمایه گذاران در جریان این موارد قرار بگیرند و از هدر رفت سرمایه هایشان جلوگیری کنند. احمد احمدی مدیر برنامه ریزی و مطالعات راهبردی شرکت ملی فولاد ایران نیز در این نشست در خصوص پیشنهادات رسیده به دبیرخانه ستاد افزود: خوشبختانه با حضور فعال اعضاء و شرکت کنندگان پیشنهاد‌های کاربردی خوبی به دستمان رسیده که با جمع بندی آن‌ها می‌توانیم یک طرح مفید برای صنعت فولاد کشور تهیه و به ستاد ارائه شود. وی گفت: پبشنهاد‌های رسیده در زمینه چگونگی شرایط صدور مجوز در زنجیره فولاد همه جانبه نگر هستند و با یک بررسی کلی می‌توانیم جزئیات فنی و تخصصی لازم برای صدور مجوز‌های جدید را تبیین و به ستاد برای تصمیم گیری نهایی ارائه نماییم.

منبع: فراز نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده