به گزارش میمتالز، علی جدی، در رابطه با انتقاد اخیر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو درخصوص آیین نامه واردات خودرو، گفت: آیین نامه قبلی رسانهای شد و آیین نامه جدید نیز کاملا رسانهای شده است و در قانونی که مجلس ارئه کرد بندی وجود داشت که مجمع تشخیص مصلحت نظام آن را بر این اساس که ساماندهی واردات خودرو باید همراه با انتقال دانش و فناوری باشد، اصلاح کرد.
عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: این بند باعث میشود کسانی که میخواهند خودرو وارد کنند همزمان باید هم تولید داشته و هم انتقال دانش داشته باشند که این بند آیین نامه تا حدودی دست وزارتخانه را بسته است و مانع میشود تا واردکنندگان صرفا نتوانند به صورت تجاری خودرو وارد کنند.
وی افزود: بنابراین مجموعههای بخش خصوصی و دولتی و همه کسانی که در حوزه خودرو کار میکنند میتوانند همراه با انتقال دانش واردات داشته باشند؛ یعنی بحث واردات را که انجام میدهند در کنار آن مثلا دانش فنی گیربکس یا موتور هیبریدی را نیز میتوانند وارد کنند و یا اینکه واردات بعضی از قطعات الکترونیکی که در کشور نداریم را میتوانند در قراردادهایشان با شرکتهای تولید کننده خودرو که بین المللی هستند، بگنجانند.
جدی در ادامه اظهار کرد: در ماده ۴ قانون ساماندهی واردات خودرو یک تبصره آورده اند که واردات باید همراه با دانش و فناوری باشد و این موضوع را در آیین نامهای که دولت تصویب کرده برابر قانون لحاظ کرده اند که تا حدودی واردات خودرو را از حالت تجاری تبدیل به این کرده که وقتی واردات صورت میگیرد مقداری دانش فنی هم بتوانند از آنها دریافت کنند.
عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس در رابطه با این انتقاد دبیر انجمن واردکنندگان خودرو مبنی بر اینکه «خودروسازان تولیدکننده هستند چرا باید به واردات دست درازی کنند و مورد حمایت باشند»، اظهار کرد: آنها تولیدکنندههایی مانند ایران خودرو و سایپا را میبینند، ولی باید گفت حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ شرکت در این حوزه فعالند و اگر در بررسیها مشخص شود که وارداتشان میتواند با دانش و فناوری هم همراه باشد قطعا وزارت صمت هم مخالفت نخواهد کرد. اما در آنجا تبصره دیگری هم آمده که این واردکنندگان باید بتوانند خدمات پس از فروش را هم ارائه بدهند و اگر خودرو وارد کردند باید پاسخگوی مشکلات بعدی این خودروها نیز باید باشند.
وی یادآور شد: البته این موضوع یک مقدار مساله ایجاد میکند، چراکه در گذشته شاهد بودیم که واردکنندگان خودروهای چینی را وارد کردند، اما قطعات آن وجود نداشت و در نتیجه مردم با مشکل مواجه شدند.